Posters, blikken en oude filmpjes. De expositie ‘Made in Stad’ in het Noordelijk Scheepvaartmuseum is een feest der herkenning. “We krijgen echt heel erg veel leuke reacties.”
Het museum opende de tentoonstelling twee weken geleden. Op de expositie wordt honderd jaar reclame van vijf Groningse bedrijven getoond. “Het bijzondere is dat de posters uit het begin van de twintigste eeuw echt gericht zijn op het promoten van de merknaam”, vertelt Michèlle Kind van het museum. “Na de Tweede Wereldoorlog zie je ineens een omwenteling, en richten de bedrijven zich veel meer op het in de markt zetten van een product.”
De afgelopen twee weken heeft het museum al veel bezoekers mogen verwelkomen. “Afgelopen weekend was het bijvoorbeeld erg druk met de Open Monumentendag. En leuk is dan dat we als museum veel reacties krijgen. Mensen bekijken de tentoonstelling, en je ziet de blik der herkenning in hun ogen. De grote koffieblikken van TikTak, of de flesjes Ranja.” Made in Stad is nog tot en met 20 november te bezoeken in het Noordelijk Scheepvaartmuseum.
De komende dagen zien we weinig verandering in het weer: de zon is vrijwel onzichtbaar…
Een 38-jarige vrouw uit Groningen is in de nacht van dinsdag op woensdag aan de…
De hulpdiensten zijn dinsdagavond uitgerukt naar de Tasmantoren in de Stad. Dat meldt RTV Noord.…
De hulpdiensten zijn dinsdagavond uitgerukt voor een incident langs de N360 bij Ten Post. Een…
Zondag 22 december hebben Stadjers Raheel Ahmed en Haris Zaman de tweede prijs binnengehaald in…
Myron Hamming, voormalig stadsdichter van Groningen, is sinds deze week Awareness Ambassadeur bij Unicef Nederland.…
Bekijk reacties
een mooi moment om van je 1- en 2-centsmuntjes af te komen.