In tegenstelling tot de rest van de Nederlanders kennen de Groningers de verkeersregels goed.
Dit blijkt uit de Landelijke Verkeerskennistest die is gehouden door verzekeraar Generali. Er werden 1.400 Nederlanders getest. De inwoners van Flevoland scoren met een 6,4 het hoogst op de test. Groningers volgen op de voet met een score van 6,34. Dit terwijl het gemiddelde van Nederland een 6.1 is.
Opfriscursus
Uit de test bleek verder dat jongeren beter op de hoogte zijn van de regels in het verkeer dan ouderen. Rik Schneiders, manager bij de verzekeraar, vindt een opfriscursus daarom een goed idee. “Wie de regels niet kent, kan verkeerssituaties niet goed lezen. En dat kan ervoor zorgen dat je trager reageert, met alle gevolgen van dien. Met deze test willen we Nederlanders bewuster maken van het belang van goede verkeerskennis. Houd je kennis dus up-to-date, bijvoorbeeld met een opfriscursus.”
Mannen beter dan vrouwen
Ook is onderzocht welk geslacht het meeste weet van het verkeer en wat blijkt: mannen hebben meer verkeerskennis dan vrouwen. In cijfers: een 6,3 voor de mannen en een 5,9 voor vrouwen. Dat geldt voor kennis van voorrangsregels, nieuwe regels, borden én het voertuig.
Wethouder Kirsten de Wrede (Partij voor de Dieren) van Cultuur wil proberen om het Poëziepaleis…
Forum Groningen hoeft niet aan de slag met een uitbreiding van haar verdiencapaciteit. Een voorstel…
Sinterklaas is zondagmiddag feestelijk verwelkomd in de wijk Lewenborg. De Goedheiligman en zijn pieten maakten…
Kunstschilder Egbert Modderman uit de stad is dit weekend uitgeroepen tot Talent van het Jaar…
Voor de tweede klassers uit Stad die in actie kwamen was het een slechte middag,…
Donar heeft zondagmiddag in Charleroi verloren van Spirou Basket. Ondanks de steun van tientallen meegereisde…
Bekijk reacties
Aangezien het een verzekeraar betreft zullen het wel de automobilisten zijn die getest zijn.
Je kunt de test trouwens hier doen: https://www.verkeerskennistest.nl/
De eerste vijf vragen zijn voor niet automobilisten nauwelijks interessant.
De praktijk wijst namelijk heel anders uit in de stad Groningen. In deze stad kom je tot de conclusie dat maar een handvol weggebruikers van de verkeersregels op de hoogte zijn en toepassen.
Er is een verschil tussen kennen en je er aan houden :p
De mannelijke DHL bezorger die onlangs eerst stopte en toen toch doorreed, daarbij bijna mij op mijn fiets raakte en door het open raam schreeuwde dat hij van rechts kwam kende de verkeersregels duidelijk niet. Hij kwam inderdaad van rechts maar Ik reed op de Zaagmuldersweg en dat is een voorrangsweg. Op de klaprooslaan, waar hij vandaan kwam, zijn haaientanden op het wegdek geschilderd en staat een verkeersbord die aangeeft dat je een voorrangsweg nadert.
Als ik naar fietsend Groningen kijk, zijn er maar bar weinig fietsers op de hoogte van de geldende verkeersregels. Frappant is dat het juist de oudere fietsers zijn welke nog richting aangeven, met deugdelijke verlichting rijden en achterom kijken of het mogelijk is om iets of iemand in te halen en stoppen voor een rood verkeerslicht en dat voorrang verlenen juist een item is waar deze mensen wel aan voldoen.
Lijkt mij aardig zinvoller om hier iets aan te gaan doen, dan om een knelpunten app de lucht in te sturen waarin/waarmee onderzoekers knelpunten van fietsers kunnen meten.
Fietsen op de stoep mag blijkbaar ook van de nieuwe verkeersregels? En dan ook nog kwaad worden als een voetganger niet genoeg oplet... Tja de regels kennen is wat anders dan je er aan houden. :D