Het sluiten van Groningen Airport Eelde is geen optie. Bij de overdracht van het vliegveld is afgesproken dat het sluiten van GAE voorbehouden is aan het kabinet. De aandeelhouders van Airport Eelde zien nu drie mogelijke toekomstscenario’s voor het vliegveld. Dat blijkt uit de presentatie van een rapport, donderdag in Assen.
De scenario’s zijn: een klein recreatief vliegveld, zonder geen investeringen, maar de maatschappelijke kosten bedragen 89 miljoen. Een luchthaven vooral voor vakantievluchten met een geringe investering kost de maatschappij 51 miljoen en een negatieve exploitatie van 2,7 miljoen per jaar. De derde optie is een vliegveld als toegangspoort voor het Noorden, met een investering van bijna zes miljoen en een opbrengst voor de maatschappij tussen de 30 en 54 miljoen.
Over deze drie scenario’s vragen de aandeelhouders de komende weken een reactie aan de politiek, het bedrijfsleven en de inwoners van de twee provincies en drie gemeenten. Dat kan tot 6 november via de website toekomstgroningenairporteelde.nl.
Vervolgens is de politiek aan zet, in dit geval de vijf aandeelhouders. Het zijn de provincies Groningen en Drenthe en de gemeenten Groningen, Assen en Tynaarlo. Voor het einde van het jaar moet hier een keuze uit rollen. Op maandagavond 24 oktober is er een informatieavond voor belangstellenden in MartiniPlaza.
Vrijdag is het bewolkt en lokaal valt er een spatje motregen. Het wordt 11 graden…
Het Groninger Museum is in de prijzen gevallen. Het museum heeft de Museumkids Award gewonnen…
Er komt een tijdelijk fietspad tussen De Linie en de Oosterpoort. Twee andere fietsverbindingen zijn…
Het vernieuwde Forum bestaat eind november vijf jaar. Het megaproject was omstreden vanwege de kosten,…
FC Groningen oefende donderdagmiddag in Keulen tegen FC Köln, dat uitkomt in de tweede Duitse…
"Verkeersongevallen en toegenomen stress hebben ervoor gezorgd dat Groningen is gezakt van de eerste naar…
Bekijk reacties
Bestuurders, ga eens in overleg met Pieter Muyzert.
Die heeft al eerder een goed plan uitgedragen over vrachtvervoer op Eelde.
Zoals de cijfers gepresenteerd worden, is er "dus" maar een oplossing: optie 3.
Maar wie heeft die cijfers opgesteld?
Wie heeft diegene ingehuurd en wat zijn de belangen?
Er is immers al flink betaald voor de baan verlenging en gouden bergen werden beloofd.
Pakte "toevallig" anders uit en nu weer belastinggeld uitgeven?
Wellicht tijd voor professioneel bestuur en anders maar sluiten?
Gewoon sluiten. Het geldslurpende vliegveld is niet meer van deze tijd en Lelystad is in aantocht.
Natuurlijk moet Luchthaven Groningen-Eelde blijven bestaan! De goede tijd komt nog wel. Jammer, dat dat z.g. "vole" de baanverlenging zo lang heeft tegengehouden. Anders was de Luchthaven allang rendabel geweest. Je moet als land altijd een goede infrastructuur hebben. Dat is wezenlijk voor een goed draaiende economie.
Het vliegverkeer komt binnenkort onder druk te staan vanwege de milieu-eisen. De vliegtickets zullen behoorlijk in prijs omhoog gaan. Vliegen wordt dus minder aantrekkelijk. Vliegveld Eelde zal nooit rendabel kunnen worden de kansen hiervoor zijn veel te klein.
Gewoon toegeven dat het niet haalbaar is en stoppen met die onzin!
Niet rendabel en dus niet levensvatbaar, einde oefening.