Bron foto: Bitfreak / Flickr / CC 2.0-by-nc-sa
Het sluiten van Groningen Airport Eelde is geen optie. Bij de overdracht van het vliegveld is afgesproken dat het sluiten van GAE voorbehouden is aan het kabinet. De aandeelhouders van Airport Eelde zien nu drie mogelijke toekomstscenario’s voor het vliegveld. Dat blijkt uit de presentatie van een rapport, donderdag in Assen.
De scenario’s zijn: een klein recreatief vliegveld, zonder geen investeringen, maar de maatschappelijke kosten bedragen 89 miljoen. Een luchthaven vooral voor vakantievluchten met een geringe investering kost de maatschappij 51 miljoen en een negatieve exploitatie van 2,7 miljoen per jaar. De derde optie is een vliegveld als toegangspoort voor het Noorden, met een investering van bijna zes miljoen en een opbrengst voor de maatschappij tussen de 30 en 54 miljoen.
Over deze drie scenario’s vragen de aandeelhouders de komende weken een reactie aan de politiek, het bedrijfsleven en de inwoners van de twee provincies en drie gemeenten. Dat kan tot 6 november via de website toekomstgroningenairporteelde.nl.
Vervolgens is de politiek aan zet, in dit geval de vijf aandeelhouders. Het zijn de provincies Groningen en Drenthe en de gemeenten Groningen, Assen en Tynaarlo. Voor het einde van het jaar moet hier een keuze uit rollen. Op maandagavond 24 oktober is er een informatieavond voor belangstellenden in MartiniPlaza.
De Rijksuniversiteit Groningen heeft vorig jaar 13,6 miljoen euro bespaard. Dat is iets meer dan…
Kleinere biotechbedrijven die zelf niet de faciliteiten, kennis of middelen hebben voor de eerste fase…
Praten over het verlies van een dierbare kan sinds kort in Groningen in café Luhu.…
De zon krijgt de komende dagen alle ruimte. Volgens OOG-weerman Johan Kamphuis kan het op…
Een budget op maat zou een goede richting zijn voor de doorontwikkeling van het armoedebeleid…
De Quintuslaan in de Villabuurt is dinsdagavond deels afgesloten vanwege een gaslek dat zich onder…
Bekijk reacties
Bestuurders, ga eens in overleg met Pieter Muyzert.
Die heeft al eerder een goed plan uitgedragen over vrachtvervoer op Eelde.
Zoals de cijfers gepresenteerd worden, is er "dus" maar een oplossing: optie 3.
Maar wie heeft die cijfers opgesteld?
Wie heeft diegene ingehuurd en wat zijn de belangen?
Er is immers al flink betaald voor de baan verlenging en gouden bergen werden beloofd.
Pakte "toevallig" anders uit en nu weer belastinggeld uitgeven?
Wellicht tijd voor professioneel bestuur en anders maar sluiten?
Gewoon sluiten. Het geldslurpende vliegveld is niet meer van deze tijd en Lelystad is in aantocht.
Natuurlijk moet Luchthaven Groningen-Eelde blijven bestaan! De goede tijd komt nog wel. Jammer, dat dat z.g. "vole" de baanverlenging zo lang heeft tegengehouden. Anders was de Luchthaven allang rendabel geweest. Je moet als land altijd een goede infrastructuur hebben. Dat is wezenlijk voor een goed draaiende economie.
Het vliegverkeer komt binnenkort onder druk te staan vanwege de milieu-eisen. De vliegtickets zullen behoorlijk in prijs omhoog gaan. Vliegen wordt dus minder aantrekkelijk. Vliegveld Eelde zal nooit rendabel kunnen worden de kansen hiervoor zijn veel te klein.
Gewoon toegeven dat het niet haalbaar is en stoppen met die onzin!
Niet rendabel en dus niet levensvatbaar, einde oefening.