De aanpak van de Zuidelijke Ringweg Groningen gaat door. Dat heeft de Raad van State bepaald. Beroep tegen de uitspraak is niet mogelijk. De enige wijziging die de Raad aanbracht is het gebruiken van stil asfalt bij de afrit Hoornsediep.
Tegen het tracébesluit waren diverse bezwaren bij de RvS aangetekend, waaronder van de Stichting Leefomgeving Zuidelijke Ringweg Groningen. De Afdeling bestuursrechtspraak oordeelde in september 2015 dat de minister het tracébesluit op enkele onderdelen moest aanpassen. In de uitspraak van woensdag oordeelt de Raad van State dat de minister aan de opdracht in de tussenuitspraak heeft voldaan en dat het tracé van de Zuidelijke Ringweg mag worden aangepast.
De minister heeft in het nieuwe besluit echter ook het tracé bij de afrit bij het Hoornsediep verlegd. De toename van geluidbelasting voor de woningen bij die afrit kan met de aanleg van ‘stiller’ asfalt worden opgelost. Dit type asfalt heeft de minister echter niet in het tracébesluit vastgelegd. In de uitspraak van vandaag heeft de Raad van State zelf alsnog een verplichting tot het aanleggen daarvan opgenomen.
De aannemerscombinatie Herepoort gaat de klus klaren voor 388 miljoen euro. Door de uitspraak is het contract met de aannemerscombinatie definitief geworden. De combinatie betrekt ook noordelijk leveranciers en de Ringweg Academie bij het project.
Het Martini Ziekenhuis en Procap uit de gemeente Groningen zijn verkozen tot de beste Groene…
Verkenner Peter den Oudsten (PvdA) heeft Maarten Ruys gevraagd als tweede verkenner in de zoektocht…
Festival Swingin' Groningen dreigt na ruim dertig jaar te verdwijnen. Uit de cultuurnota blijkt dat…
Dinsdagochtend gingen de Promotiedagen in Martiniplaza weer van start. Hier komen ondernemers uit het noorden…
Een 22-jarige man uit Groningen wordt verdacht van ernstige mishandeling en poging tot doodslag van…
De Groningse afdelingen van de JOVD en de Jonge Socialisten zijn het politiek gezien op…
Bekijk reacties
De catastrofe is compleet.
De Grote Heren hebben gesproken en heffen een glas met de uitvoerders.
Stel je toch niet altijd zo aan, zeg. Man, je lijkt het Dagblad van het Noorden wel!
O.Kars,
altijd beter dan een willekeurig bokkebladje.
Ik feliciteer u en alle medestanders met dit reeds maandenlang geleden beklonken besluit. Mijn woonplaats heeft gelukkig geen last van deze voor de stad onzinnige ombouw met tot in lengte van jaren heersende overlast.
En dan nu de schop de grond in.
Hehe eindelijk. Nu zijn we ook van de nimby's af. De champagne mag ontkurkt! Hoezee!
Het gaat er niet om of dat stille asfalt er komt of niet, maar of er niet situatie kan onstaan die niet meer op te lossen is. Wat de RvS denk ik dus eigenlijk zegt : Als de overlast bij de bewuste afrit te groot blijkt kan er als nog stil asfalt neergelegd. Dus geen reden om de aanleg van de afrit daarom nu al tegen te houden. Omwonenden kunnen met deze uitspraak later dus wel als nog stil asfalt afdwingen, maar niet de afrit tegen houden.
Afgezien van de klachten van omwonenden, blijft het voor mij een overbodige en geldverslindende ombouw. De paar minuten tijdswinst wegen in mijn ogen niet op tegen de torenhoge kosten.
Ben benieuwd wat men straks tijdens de ombouw aan de verkeersinfarcten op de resterende ringwegen denkt te gaan doen, mede ingegeven doordat er nu ook stemmen opgaan om doorgaand verkeer via o.a. de Petrus Campersingel te gaan weren.
Ik had persoonlijk eerst de wegen vanaf de binnenstad richting ringwegen aangepakt, door deze geschikt te gaan maken voor meer autoverkeer, om te voorkomen dat na ombouw van het Julianaplein, het verkeer 500 meter verder overal vastloopt, mede ingegeven doordat de wegen richting de binnenstad het toenemende verkeer, door een vlottere doorstroming over het om te bouwen Julianaplein, in een daardoor korter geworden tijdsperiode tijdens de spitsuren niet meer kunnen verwerken.
Dus, dat wordt de komende 5 jaar doffe ellende voor 3 tellen tijdswinst in 2020.
Als het straks klaar is, weet niemand nog hoe lang 'ie tot op heden stil stond voor het julianaplein.
Maar ach, we hebben weer 5 jaar werkgelegenheid, da's ook wat waard, moet je maar denken.
Ja @Bart ..zullen die oostblokkers weer blij mee zijn ...
En jan met de pet ( en uitkering) komt wel even op z'n fietsje kijken ...
Tja voor de omwonenden was het uiteraard beter dat er helemaal geen ringweg was... Maar bedenk ook dat velen van hun er flink op vooruit gaan. En in de spits gaat het echt wel om meer dan een paar tellen winst. Wat ook belangrijk is dat we hierdoor als stad uitstralen dat we durven te investeren in infrastructuur om knelpunten op te lossen. En dat trekt de broodnodige bedrijvigheid aan.
Ik hoop het, maar ik ben bang dat het verkeer er nog steeds af zal moeten bij laan corpus den hoorn, hereweg, winschoterdiep en europaweg, en dat (nu de temperende werking van de stoplichten aan het julianaplein wegvallen) het dáár juist drukker dan ooit gaat worden.
Er komen nl. van twee kanten (Drachten en Hoogezand) mensen naar dezelfde kantoorpanden. Die moeten uiteindelijk allemaal over een van die genoemde wegen. Ik ben bang dat dit gewoon een bredere trechter op dezelfde flessenhals is.
Maar ik moet ook toegeven, toen ik nog in Eindhoven woonde hebben ze daar ook een soortgelijk knooppunt (Best) aangepakt, al was dat iets kleiner, maar niet minder druk, en daar heeft het goed uitgepakt. En ook de oostelijke ringweg is erg mooi geworden.
Gelukkig! Eindelijk wordt de mond van die beroepszeurders gesnoerd! nu snel beginnen. Sauer zal zeer sauer (zuur) zijn.
Niet half zo zuur als jij en ik, als we er dagelijks langs moeten
Mobiliteit in de stad Groningen met als speerpunt de auto en de fiets die in de toekomst centraal zullen staan. Betere en meer fietspaden en wegen voor auto's. Goed op weg.
Grunnen gaat plat voor vele jaren
Voor een ringweg in verbouw
Over 5 jaar ziet ieder de bezwaren
Als ieder gedompeld is in rouw.