Aan de Voslaan bij Winsum is vrijdag rond 12.00 uur een trein ontspoord na een aanrijding met een melkwagen. Er zijn 18 gewonden gevallen, daaronder zijn drie zwaar gewonden. Elf mensen moesten naar het ziekenhuis. De bestuurder van de melkwagen is aangehouden.
Het ging om een melkwagen die net van een boerenerf kwam en over een onbewaakte overgang reed. De hulpdiensten rukten massaal uit. Daaronder was de traumahelikopter. Ook de politiehelikopter is langs gevlogen voor een duidelijk beeld van bovenaf. Die is inmiddels weer vertrokken.
Elf gewonden naar ziekenhuis
Er zijn elf gewonden afgevoerd naar diverse ziekenhuizen. Drie van hen raakten zwaar gewond. De chauffeur van de vrachtwagen en de machinist raakten licht gewond en konden ter plekke behandeld worden. Andere passagiers met verwondingen werden ook ter plekke door ambulancepersoneel behandeld. Ook zijn er licht gewonde inzittenden naar de brandweerkazerne in Winsum gebracht voor behandeling. Reizigers die niet gewond zijn geraakt werden opgevangen op een nabij gelegen boerderij. Er zaten ongeveer vijftig mensen in de trein. De lichtgewonden zijn halverwege de middag weer naar huis gegaan. Het merendeel van hen is opgepikt door familieleden of bekenden.
Eerder dodelijke ongevallen
In 2014 vonden twee dodelijke ongevallen plaats bij dezelfde spoorovergang aan de Voslaan. De overweg zou daarom verwijderd worden.
Arriva zegt in een verklaring de uitkomsten naar de precieze oorzaak van het ongeluk af te wachten: “In eerste instantie gaat onze aandacht uit naar onze reizigers, de betrokken chauffeur van de vrachtauto en ons personeel. Er zijn enkele gewonden gevallen. Meer informatie over de toedracht kunnen wij nog niet geven. Daar wordt nu onderzoek naar gedaan. Zodra duidelijkheid is over hoe dit ongeval heeft kunnen plaatsvinden kunnen wij pas mededelingen doen.”
De berging van de trein gaat mogelijk het hele weekeinde duren. Arriva heeft inmiddels bussen ingezet tussen Sauwerd en Warffum. Treinverkeer is daar voorlopig onmogelijk. Reizigers vanuit Groningen naar Roodeschool moeten voorlopig de trein naar Delfzijl nemen en in Sauwerd overstappen naar de pendelbus naar Warffum.
De politie heeft in de nacht van zaterdag op zondag drie mensen aangehouden na een…
Donar heeft zondagmiddag in Zwolle goede zaken gedaan door het hoger geklasseerde Landstede Hammers te…
Zondagmiddag zijn een auto en scooter op elkaar gebotst op de kruising Oostersingel/W.A. Scholtenstraat in…
De stichting Hulpacties van het Dagblad van het Noorden, de Leeuwarder Courant en het Friesch…
Het jaar 2024 was een bijzonder jaar voor Groningen, met zowel hoogtepunten als uitdagingen. FC…
De stichting Dierenopvangcentrum Groningen is één van de deelnemende goede doelen bij het Serieus Request…
Bekijk reacties
Holy shit, dat is een serieuze ontsporing. Bij welke overgang?
Aan de foto te zien weer de onbewaakte overgang aan de voslaan.
Trieste gebeurtenis en spijtig genoeg enkele personen met letsel. Blijkt maar weer, hou je kop bij het verkeer.....
Zelfde spoorwegovergang waar in 2014 ook al een ongeluk was...
oa http://www.rtvnoord.nl/nieuws/164721/Gevaarlijke-spoorwegovergangen-Winsum-voor-2020-aangepakt
Weer een vrachtwagen. Letten die chauffeurs wel goed op?
Jawel hoor alleen deze toevallig niet
je zult maar verantwoordelijke zijn vanuit de gemeente Winsum voor het spoor, daar gaan koppen rollen
Tja, op zich geen gek punt. De grap is dat het juist verplicht is om op iedere trein op het nederlandse spoor een witte of gele voorkant te hebben juist voor die zichtbaarheid. Daarom zie je zelfs op museatreinen een grote witte klats om de zichtbaarheid te vergroten.
Misschien geen witte voorkant meer hebben van de trein? Kan me voorstellen dat een vrachtwagen die minder vlot optrekt een wit vlekje aan de horizon de kans van erover heen kijken vergroot. Helemaal bij winterdag als de zon laag staat...
Woh, het ziet ernaar uit dat de melkwagen niet gesprongen is en inmiddels opgewaardeerd is naar roomwagen.
duidelijk nalatigheid van de weg /spoor beheerder dus. haal weg of maak er een bewaakte overgang van.
Op dit soort lijnen met elk uur toch een aantal passagiers treinen en af en toe goederentreinen zijn onbewaakte overwegen natuurlijk helemaal uit den boze!
Het argument van Prorail dat ze er niet uitkomen met de grondeigenaar slaat nergens op.
Er moet gewoon een bewaakte overweg zijn, goedschiks of kwaadschiks. (Liever een tunnel, maar dat zal wel weer te
duur zijn).
En los hiervan: meer investeren in het spoor (zeker in Groningen met al die enkelsporige en daarmee gevaarlijke lijnen),
zou een goede zaak zijn!