De fiets krijgt een centrale rol in het verkeer- en vervoerbeleid van de provincie Groningen. Dat blijkt uit de fietsstrategie 2016-2025 die de provincie dinsdag presenteerde.
De fiets is duurzaam en zorgt voor meer lichaamsbeweging en minder files. Daarom wil de provincie meer slimme verbindingen leggen tussen de fiets en andere vervoermiddelen. Bij de aanleg van P+R-terreinen of bushaltes wordt ruimte ingericht voor fietsstallingen en fietskluizen. Ook moet daar een mogelijkheid komen om elektrische fietsen op te laden.
De leden van Provinciale Staten bepalen hoeveel geld ervoor wordt uitgetrokken en welke van de plannen definitief doorgaan.
In het programma NOS Gronings gas: toen, nu, straks duikt Winfried Baijens begin december in…
Terra MBO in Groningen heeft sinds afgelopen vrijdag een nieuwe Nederlands Kampioen binnen de gelederen.…
Qbuzz introduceert volgende week maandag buslijn 110, een directe verbinding in de spits tussen Assen…
Een klein appartement of studio kopen in Groningen is relatief prijzig in vergelijking met andere…
Boa’s, burgemeester Koen Schuiling en de (toenmalige) minister waren er niet blij mee, maar een…
Het International Welcome Center North (IWCN) in Groningen viert deze maand zijn 10-jarig bestaan. Ale…
Bekijk reacties
Misschien dat er eens gratis fietsverlichting wordt aangeboden en dat het dan "ietsjes" veiliger wordt s'avonds in de stad VOOR DE FIETSERS .?
Het is nu WEER huilen met de pet op ...maar ik vertel U niks nieuws ..weet ik .
Misschien ook fietskluizen waarin je je fiets kunt opladen??
ik moet zeggen dat de huurfietsenplannen in Barcelona en Mexico city perfect werken. Overal in de stad plekken waar je een fiets kan oppikken met een soort bankpas en overal in de stad plekken waar je ze neer kan zetten. Kost iets van 20 euro per maand. Ideaal voor mensen die met de trein komen en dan met de fiets willen. Wordt dat ding tenminste ook niet gejat. zie link voor EcoBici
hwt fietsenplan systeem is zelfs goedkoper, 30 euro per jaar. Hier een heel artikel, het werkt gewoon perfect.
EcoBici is the bicycle sharing system launched in February 2010 by the government of Mexico City.[1] Initially launched with 85 docking stations and 1,000 distinctive red and white liveried bicycles, the network then expanded by September 2013 to be at 276 stations with 4,000 bicycles,[2] and as of April 2015, now has 444 stations with 6,000 bicycles.[3]
The system is run by a private company, Clear Channel, but[4] funded by the government with an initial investment of 75 million pesos (US$5,750,000). Users of the system are required to purchase an RFID card at a cost of 400 pesos (US$30) which will provide them with access to the bicycles for one year. For tourists, a 7-day card can be obtained for 300 pesos, a 3-day card for 180 pesos, and a single day card for 90 pesos. Use of a bicycle is free for the first 45 minutes; extra charges are applied for use beyond this time limit.
From September 2012 until December 2012, the system expanded from an area covering 6.8 square kilometres to one covering 21 km2, which would bring the estimated number of users from 30,000 in September 2012 to 100,000.[5] And indeed, statistics from August 2013 showed 95,780 members registered; daily ridership averaged 25,000, versus 14,000 in December 2012; monthly ridership averaged 400,000.[
eigenlijk moet dit systeem gewoon in Groningen komen. Ik loop altijd nar het centrum, voor een hele groep is dit een uitkomst. Zeker als de binnenstad vrij is van die gevaarlijke bussen. En toeristen kunnen er ook gebruik van maken. En nee, de fietsen worden niet gesloopt. Als ze het in Mexico City, 1 van de crimineelste steden, kunnen realiseren. Dan moet het in een groot dorp als Groningen ook zeker kunnen. Zeker omdat je eigenlijk maar een paar punten nodig hebt. En de wil is er, hordes mensen lopen nu al vanaf het station. de mensen die iets verder moeten pakken dan denk ik de fiets.