Categorieën: Nieuws

Groningen Aiport Eelde wordt ‘Toegangspoort van het Noorden’

Het college van B&W besluit het alternatief  ‘Investeren – Internationale toegangspoort voor Noord-Nederland’ als voorkeursalternatief aan te wijzen voor Groningen Airport Eelde. 

Er is 46 miljoen euro nodig  voor het vliegveld om door te groeien. Alle aandeelhouders, de provincies Groningen en Drenthe en de gemeenten Groningen, Tynaarlo en Assen stemmen in maar de financiering  moet voor een groot gedeelte van buitenaf komen. De aandeelhouders konden kiezen tussen drie scenario’s. In het eerste scenario wordt de luchthaven afgebouwd tot een klein recreatief vliegveld voor de vliegsport en zakenvliegtuigen. In het tweede scenario gaat het vliegveld door zoals het nu is, met vakantievluchten en lesverkeer. In het laatste plan, dat nu  de voorkeur heeft, wordt over een investering gesproken, waardoor het vliegveld kan groeien en meer lijndiensten kan binnenhalen. Maatschappelijke vluchten en lesverkeer blijven hier ook mogelijk.

Een argument voor de optie ‘investeren’ is dat de luchthaven een belangrijk onderdeel vormt van de publieke basis infrastructuur van Noord-Nederland. Uit de onderzoeken blijkt dat de luchthaven voldoende marktpotentieel heeft om te groeien. Om deze groei te realiseren, moet aan verschillende voorwaarden worden voldaan. Te beginnen met een groter aanbod bestemmingen en concurrerende tarieven.

Na de besluitvorming over het voorkeursalternatief voor de toekomst van Groningen Airport Eelde, gaan de aandeelhouders gezamenlijk aan de slag met de nadere uitwerking daarvan. Dan gaat het om het vinden van dekkingsmogelijkheden, zowel bij de aandeelhouders als bij andere partijen, privaat en publiek.

Laura v/d Zee

Bekijk reacties

  • dezelfde aandeelhouders gaan dus het kunstje doen dat ze tot nu toe nooit gelukt is. in luchtvaarttermen zou je zoiets een vlucht naar voren kunnen noemen.

  • Het is eigenlijk heel simpel. Meer vluchten van schiphol naar Eelde verplaatsen (En Eindhoven, Rotterdam, Maastricht) Dan hoef je die polderluchthaven onder Lelystad ook niet aan te leggen.

  • Zou er een mooi meer van maken.

    Honderd grote kavels aan het meer verkopen (half miljoen per hectare), en van gedeelte rondom verkeerstoren wat recreatieve voorzieningen. Noord-Drenthe als bos -en watersportgebied.

  • Nico waar ze in gaan investeren dat is in mooie dingen als aankomst en vertrek hal, levert dat geld op Nee,
    Het vliegveld moet een langere landigsbaan krijgen tot 3800 meter dus 1300 m verlengen ,Dan wordt het een uitwijkplaats voor Schiphol en kunnen ook grote vliegtuigen als bv vracht hier komen die graag binnen Nederland uitwijken naar een goedkopere luchthaven.Je kunt een vracht gebouw en een grote Hangar bouwen voor vliegtuig onderhoud en afbraak vliegtuigen. De alluminium kan naar Delfzijl werk gelegenheid ! Het geen nu op Schiphol aan groot onderhoud geschied kan ook op Eelde . Maar er is een te korte landingsbaan voor het starten.De vracht dat op Schiphol binnen komt gaat voor een groot deel door west Europa en brengt ook weer werk gelegenheid voor de transport bedrijven hier.Aan alles moet je aan werk gelegenheid denken en niet alleen aan mooie dingen zoals Forum -Station Groningen-zuidelijke ringweg A 7 / N 7.Denk met boeren nuchterheid na. Deze 46 miljoen is weer weg gegooid. Er komen steeds minder bevolking in de Noordelijke 3 provincies In 2040 zijn dat 630.000 minder dan nu en wonen in de 3 Noordelijke provincies slechts 1,25 miljoen mensen.Er zijn vele politici en zaken mensen die dat verzwijgen. Hoorde 3 week geleden over Limburg daar wilden ze 23.000 huizen bouwen en net optijd alles gestopt want er waren geen mensen voor daar ook daar de bevolking terug loopt.Er zijn steeds weer mensen met belangen verstrengelingen.

    • Geachte Heer Muijzert

      We hebben geen flauw idee over hoeveel mensen er in 2040 in Noord Nederland wonen. Dit soort getallen zijn het gevolg van quasi rationele voorspellingen.
      Volgens mij voorspelden quasi rationele voorspellers in de jaren zestig dat de stad Groningen binnen enkele decennia naar de 300.000 inwoners zou groeien.
      Het is allemaal van een hoog Goudappel en Coffeng-gehalte; niets waard dus. Meestal geschreven naar de wensen van angstaanjagend ambitieuze politici en hun bouwvrinden.

      Staal per vliegtuig vervoeren? Dat zou achterlijk zijn. Massa (mits lang houdbaar) vervoer je over water.

  • Weer een mislukking rijker wat heel veel geld kost. Het is simpel, geen vrachtvluchten van af Eelde, gaat het nooit lukken deze luchthaven rendabel te maken. Dus meer bedrijven in het Noorden van het land die er baat bij hebben, en anders dicht die tent.

  • Hier gaan mensen -politici oordelen waar ze totaal geen verstand van hebben en ze worden omgepraat en zeggen ja.
    Zelf heb ik van 1989 tot 2009 op Schiphol partime-vast gewerkt op allerlei afdelingen als catering (KLM/Cuisinair/Gate Gourmet /Trusthouse Forte) bij vracht Ogden/Aero ground /KLM / bussen HTM/vracht Nagel) vracht martinair / heb het huidige Schiphol van het eerste jaar 1967 zien uitgroeien tot nu 125.000 mensen binnen de douane en 125.000 buiten de douane .Op en om Schiphol werken meer mensen dan in de gehele provincie Groningen.Je hebt voor alles een een lange landingsbaan nodig van 3800 meter .Ik bracht het eten van Transavia Schiphol naar Eelde en passagiers die uitweken Zestienhoven/Eelde/Eindhoven en de grote toestellen moesten uitwijken naar het buitenland .Verloren geld ned. economie. bv Eelde zou het kunnen. Breng bv van een vliegtuig van 430 mensen onder in een hotel. Met de huidige vliegtuigjes van 40-200 verdien je niets want dat zijn lokale passagiers. Denk goed na

Recente berichten

Winterse buien in de nacht naar vrijdag; vrijdag overdag geleidelijk vaker regen

Komende avond trekken naar het oosten winterse buien weg gevolgd door enkele opklaringen. Na middernacht…

2 uur geleden

Code oranje tot vrijdagochtend: sneeuwval zorgt voor verkeershinder (update)

Het KNMI heeft tot vrijdagochtend code oranje afgegeven voor de hele provincie vanwege gladheid en…

4 uur geleden

Stapvoets rijdend verkeer richting Hoogezand, alternatieve routes lopen ook vol

Door flinke vertragingen donderdagavond op de A28 en de A7 richting Hoogezand, leidt dit ook…

5 uur geleden

Gedeelte Turfsingel vanaf maandag twee weken afgesloten

Het gedeelte van de Turfsingel tussen de W.A. Scholtenstraat en de Bloemstraat is van maandag…

8 uur geleden

Cadeautjes voor kinderen: Sinterklaasmarkt bij Quiet Groningen

Een skateboard, Playmobil of een leuk kinderboek: bij de speciale Sinterklaasmarkt voor de members van…

9 uur geleden

Urenlang protest tegen onderwijsbezuinigingen en langstudeerboete

Zo'n dertig studenten en medewerkers van de Hanzehogeschool hebben donderdagmiddag urenlang geprotesteerd tegen bezuinigingen op…

10 uur geleden