Arriva of een andere vervoerder op de noordelijke spoorlijnen moet rekening houden met de uitbreiding van het spoor. Dat laten de provincies Groningen en Friesland weten.
In december 2020 gaat de nieuwe concessie in en komende zomer wordt bekend wie de treinen mag laten rijden. Om welke nieuwe spoorlijnen het eventueel gaat is onduidelijk. Er liggen alleen plannen om de spoorlijn richting Veendam naar Stadskanaal door te trekken, maar die lijken in de koelkast te staan.
Vanaf 2020 gaan de treinen vanaf het toekomstige station Eemshaven en Delfzijl doorrijden naar Veendam en het Duitse Leer. Er gaan tussen Groningen en Leeuwarden extra sneltreinen rijden en station Europapark wordt het eind en vertrekstation op die lijn.
De concessie om op het noordelijke spoor te mogen rijden duurt tot 2035.
Na een koude week met winterse buien lijkt het zondag met 16 graden wel voorjaar.…
FC Groningen heeft zaterdagavond met ruime cijfers verloren van PSV. In Eindhoven was de landskampioen…
Nova Tech Lycurgus heeft zaterdagavond wederom 3 wedstrijdpunten kunnen bijschrijven. De Groninger volleyballers wonnen de…
De intocht van Sinterklaas in Meerstad is ondanks diverse problemen goed verlopen. Volgens Frits Gosman…
Door de winterse omstandigheden ging er zaterdag een streep door de meeste voetbalwedstrijden in de…
Politieagenten hebben zaterdagmiddag twee winkeldieven aan kunnen houden die hun slag hadden geslagen bij meerdere…
Bekijk reacties
Als de lijn naar Stadskanaal in de koelkast ligt, dan ligt die naar Drachten en Heerenveen vast in de diepvries.
Op de goede weg! Maar nog lang niet dit:
"Onlangs was het de Sociaal Economische Raad Noord-Nederland (SER) die er voor pleitte om realisatie van die verbinding – waarbij je in ruim een uur met de trein van Groningen in Amsterdam bent – weer aan de orde te stellen. De Zuiderzeelijn is dan slechts een tussenschakel in een superverbinding van Parijs / Londen, Amsterdam, via Groningen naar Hamburg en Scandinavië."
Zie ook: http://www.mpwiersema.nl
En wie zit daar op te wachten?
Wij allemaal denk ik.
Tenslotte is het Openbaar Vervoer, een basisvoorziening!
Dus heeft deze regio recht op goede verbindingen met dit OV
De Zuiderzeelijn is een goed voorbeeld daarvan.
Zie ook dit filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=DfaswJtAjSI
De EEG heeft een vervoersplan spoorwegen al uitgewerkt klaar liggen Amsterdam > Apeldoorn> Enschede> Osnabruck>Hamburg > Scandinavia en dus geen Noord Nederland en Noord Duitsland. Er komen geen nieuwe spoorwegen.Het zou wenselijk zijn dat Groningen- Leeuwarden dubbel en geelektrificeerd zou worden maar daar heeft politiek het al moeilijk mee.De politiek heeft geen kennis van infra ( wegen en sporen ) ze hebben geen toekomst visie en lopen altijd achter de feiten aan. Men werkt nu aan plannen van 12 j geleden en het woord herziene inzichten kent men niet . Ze kennen alleen het woord onomkeerbaar.
Beste heer Muijzert,
Dat is slecht nieuws voor het Noorden!! Dan heeft die reservering van 85 miljoen Euro
voor de verbinding met Duitsland ook weinig nut. Kunnen ze dan beter ergens
anders voor gebruiken.
Overigens is in vergelijking met de Zuiderzeelijn, de verbinding via Osnabruck
natuurlijk wel een omweg.
Aanvankelijk had ik een andere reactie willen geven (op uw eerdere stuk)
Toch geef ik die maar even (kunnen ook anderen dat zien):
----------------------------------------------------------------------------------------
“U gaat vooral voor een hogere snelheid op de lijn Groningen-Zwolle en vindt
Groningen-Heerenveen en Groningen-Leer van geen nut.
Hoe komt u daarbij ? Volgens mij is het precies andersom.
Doorgaande treinen van Groningen naar de Randstad kunnen beter via Drachten en
Heerenveen rijden en dan via Emmeloord aansluiten bij Lelystad op de Hanzelijn.
Hierbij moet uiteraard de lijn Groningen-Heerenveen-Lelystad eerst worden aangelegd.
De lijn Groningen-Assen-Zwolle zou slechts gebruikt moeten worden voor stoptreinen.
Die hebben een lagere snelheid! Snelheden van 200 km kunnen op die lijn toch niet
gehaald worden door de vele bochten, met name die bij Hoogeveen
Buiten dat is de verbinding via Assen en Zwolle sowieso langer dan die via Heerenveen en
Lelystad.
Om Assen toch een snelle verbinding met de randstad te laten houden zou de intercity of HSL?
vanuit Assen via eventueel Airport Eelde!-Groningen-Heerenveen-Lelystad kunnen rijden.
Wat Groningen_Duitsland betreft, de verbinding zoals het nu is, is inderdaad waardeloos en
door de kapotte brug bij Weener ook helemaal weg.
Maar het is toch de wens van de Regio Noord om goede spoorlijnen naar Duitsland te hebben
met aansluiting op het ICE net daar.!
Kort gezegd: Gewoon de Zuiderzeelijn nieuwe stijl (versie 2.0) waar ik in mijn eigen
reactie voor pleit.
Bijkomende voordelen: Drachten en Emmeloord krijgen een spooraansluiting.
Vliegveld Eelde wordt beter bereikbaar.”
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wat “Leeuwarden” betreft, voor 100% mee eens!!!! Merkwaardig eigenlijk: “Groningen-
Leeuwarden” bestaat al 150 jaar en is de oudste spoorlijn naar Groningen! En nu
nog zo krakkemikkig, geen bovenleiding en deels nog enkelspoor.
Ik ben van mening dat alle spoorlijnen voor passagiersvervoer minimaal dubbelsporig moeten
zijn en bij voorkeur voorzien van bovenleiding.
Bij drukkere trajecten zou dit zelfs vier sporig moeten zijn ( 2 per richting ) zodat een betere spreiding tussen langzamere en snellere treinen mogelijk is.
Wat dit betreft valt er nog een wereld te winnen! Zeker in het Noorden met al z'n enkelspoor.
Maar als ik u verhaal lees komt daar weinig van terecht!
Helaas is de “asfaltlobby” onder leiding van de VVD sterk in Nederland en gaat daar
het meeste geld naar toe om snelwegen nog verder uit te breiden in de (ijdele) hoop
files te voorkomen en 130 km per uur te kunnen rijden.
Jammer, want in het algemeen zijn investeringen in het spoor een goede zaak! Ook ter
bestrijding van files in het wegverkeer. Wie in de trein zit, zit niet in de auto!
Enkele kengetallen:
Gemiddeld reizen 1,1 miljoen mensen in Nederland per dag met de trein.
Alle Nederlanders (ca 17 miljoen) gebruiken gemiddeld per jaar 21 keer de trein.
Aantal kilometers spoor: 6830.
Hiermee bevindt Nederland zich in de middenmoot van Europa.
Zwitserland (ca. 8,1 miljoen inwoners) is aanvoerder in dit klassement met 51 keer!
Aantal kilometers spoor: 4492.
Bron: Treinreiziger.nl, Wikipedia
”
Die kleine stapjes zetten weinig zoden, trek Veendam-Stadskanaal dan ook in één keer door naar Emmen, zijn we daar ook klaar mee. En dan graag met treinen als deze, kun je fatsoenlijk de fiets meenemen en vanuit Emmen zuidelijk gaan.
En graag vóór ik daar te oud voor ben.....
Robert ik kan je uit de droom helpen,aan het spoor wordt de komende 20 jaar in het Noorden geen uitbreidingen gepleegd .Ook Veendam / Stadskanaal zit in de diepvries en er ligt 65 miljoen gereed en investeer die in de verdubbeling N 366 Nieuwe Pekela tot rotonde Ter Apel. Daarmede bereik je wat je moet bereiken..
Er ligt ook 83 miljoen op de plank in het Provincie huis Zuidbroek -Nieuwe Schans ! Maar ook het stuk Winschoten tot Leer heeft geen enkel nut .Ook Groningen -Heerenveen heeft geen enkel nut.De enigste investering die nut heeft in Groningen-Zwolle het spoor 1,70 m uitelkaar halen en de 77 spoorweg overgangen eruithalen en de snelheid kan omhoog naar 200 km p.u. maar helaas hebben we geen lokomotieven de Fyra is weg en hebben daar Bombardiers uit Canada voor terug die 160 maximaal kunnen. De Hanzelijn Leleystad-Dronten-Kampen-Zwolle is wel gebouwd voor 200 km p/u helaas niet in de tunnel want dat gaat nu al niet goed , spoor te dicht opelkaar
Het is heel simpel; het spoor moet weer terug naar wie het behoort, aan de burgers. Niet van een investeringsmaatschappij die alleen maar incasseert in plaats van investeert. Maakt mij niet uit welk logo of naam eraan verbonden wordt. De Nederlandse Spoorwegen vind ik qua naam goed genoeg.
Het spoor behoort van ons te blijven!
Liever electrificeren dan uitbreiden!
Mee eens Tammo! Laatst een filmpje op tv-noord gezien over het de laatste stoomlocomotief die van Groningen vertrok.
Ik woon dicht langs het spoor en zie graag de laatste dieseltrein vertrekken uit de stad. Heb namelijk veel last van rangerende treinen voor mijn deur, die lawaai en vieze (kankerverwekkende) dieseluitlaatgassen uitstoten. Maak er maar duurzame elekrische treinen van.
Het is toch te gek voor woorden, dat de treintunnel in de Noord Oostpolder te smal is gebouwd. Deze is nog maar een paar jaar oud. Als je er door gaat, voel je dat de machinist afremt. Dus niet berekend op de reguliere snelheid! Een stuk beton met een te kleine opening. Hoe kan zoiets gebeuren? Wie heeft dit bedacht? We zijn gebaat met snelle doorgaande treinen.