Categorieën: Nieuws

Voorkeur noordelingen voor investeren in vliegveld

Er moet geïnvesteerd worden in de toekomst van Groningen Airport Eelde. Dat vindt het overgrote deel van de mensen die zich hebben uitgesproken over de drie toekomstscenario’s voor het vliegveld.

Er kwamen bijna 2600 reacties binnen via de online publieksconsultatie. Daarvan was 86 procent voor een flinke investering in Airport Eelde. De voorstanders vinden dat goed voor het noorden en bovendien is een vliegveld dichtbij erg gemakkelijk. Acht procent is voor een klein vliegveld of volledige sluiting. Vijf procent kiest voor een vliegveld vooral voor vakantievluchten.

De enquète was onderdeel van een toekomstverkenning voor het vliegveld, door de provincies Groningen en Drenthe en de gemeenten Groningen, Assen en Tynaarlo.

Gert van Akkeren

Bekijk reacties

  • Beste mensen RTV noord boycot mij om zaken openbaar te maken maar ik verkondig al jaren lang aan de Staten in Groningen en Drenthe dat de landingsbaan met 1350 m verlengd moet borden zodat hij 3850 m wordt,Dan wordt het een uitwijkhaven voor Schiphol en kunnen alle grote vliegtuigen hier landen en kunnen eindelijk vrachtvliegtuigen hier landen en kan er veel werk gelegenheid ontstaan .De baanverlenging gaat 23 miljoen kosten.+ aanbrengen vrachtloodsen + hangars voor vliegtuig onderhoud eventueel afbraak vliegtuigen .Schiphol Amsterdam is de tweede werkplek in Nederland met 125.000 mensen binnen de douane en ook nog eens 125.000 mensen(transport/hotels/toeleveranciers/keukens/bloementeelt met veiling en glastuinbouw) De toekomst visie bij de politiek ontbreekt en laten zich leiden door de directeur luchthaven Eelde die veel eigen belang heeft bij bla bla verhalen. Eelde zal nooit van alleen passagiers vervoer kunnen bestaan ! Denk verder.Nu wijken alleen kleine vliegtuigen van Schiphol uit. Ik heb vele vracht maatschappijen op Schiphol zien vertrekken door te dure landingskosten ( DHL/El Al en vooral vracht maatschappijen en de goedkope maatschappijen als Ryanair > Eindhoven etc.

  • Geachte heer Muijzert, dit zeg ik ook al jaren lang. Daarbij, waarom moet Nederland zoveel kleine luchthavens hebben? Kijk over de grens, Duitsland bijvoorbeeld. Koln-Bonn Airport, gebied is groter dan Noord-Nederland bij el kaar en zij werken samen. Dit om het vliegveld uit te laten kunnen. Zonder vracht geen toekomst voor Eelde.

  • Als Lelystad straks volledig operationeel is heeft vliegveld Eelde straks helemaal geen functie meer. Begrijp dan ook niet dat er ruim 2700 mensen stemmen om louter en alleen geld over de balk te smijten. Onverantwoord.

  • Ik mis al jaren een goede, agressieve campagne om bekendheid te geven aan de mogelijkheden van GAE. De noordelijke helft van Nederland is niet alleen Groningen-Friesland-Drenthe, maar ook Overijssel en de kop van Noord-Holland kunnen een aanzienlijke winst opleveren als zij weten welke tijdwinst en rust GAE kan geven.
    Dus begin met het aantrekken van een door de wol geverfde promotiekracht!

    • Trek een cirkel van 100 tot 125 km rondom Eelde maak de luchthaven geschikt ook voor vrachtvliegtuigen en reparatie vliegtuigen en sloop vliegtuigen en wordt binnen Nederland de uitwijk luchthaven voor Schiphol dat brengt werk gelegenheid .De ontvolking ga je alleen tegen door werkgelegenheid hier te creeren werk gelegenheid op allerlei niveaus ! Ook lucht begeleiding/luchtvaartschool/luchtvaartppleiding/onderhoud

  • Geachte heer Muijzert, het plan is mooi maar welke aandeelhouder gaat dit dan financieren? Word het dan geen tijd dat ook het bedrijfsleven er geld in gaat steken? Want ook zij hebben er dan baat bij. Persoonlijk vind ik het niet meer verantwoord dat de provincies er nog meer geld in stoppen, het is op deze manier een bodemloze put.

  • De 3 noordelijke provincies hebben als vergoeding voor de Zuiderzeelijn 2 miljard gekregen. Die moest in infra gestoken worden. Friesland kreeg 750 miljoen die in de Haak om Leeuwarden is gestoken. Drenthe kreeg 180 miljoen die in de Dierentuin Emmen en de ontsluiting TT baan met A 28 en aansluiting N 33 met A 28 is gegaan.De Prov.Groningen heeft momenteel nog 1,07 miljard op de bank. Zij gaan 700 miljoen in hun Zuidelijke Ringweg stoppen.
    Dit geld is en brengt geen geld op maar kost geld en tijdelijk werk. De 23 miljoen voor baan verlenging heeft de Provincie . Er staat 64 miljoen geboekt voor spoor Veendam--Stadskanaal maar prorail heeft het 20 j uit gesteld en staat in de diepvries. De Provincie Groningen heeft voor Zuidbroek--Nieuwe Schans 83 miljoen maar is 145 miljoen voor nodig ook dit geld zit in de diepvries. Voor Zuidbroek - Winschoten ligt grondwerk van vroeger er nog. Dit geld gebruiken om de baan verlenging en een vracht gebouw te plaatsen daar mee creeer je werk gelegenheid blijvend de luchtvaart blijft toe nemen. Maar geen passagiers vluchten voor Eelde daar is de bevolking te klein voor .Of denk je dat Eelde - Kopenhagen met 20 mensen per dag kan bestaan. Nee dus. Met 3 a 4 vrachtvliegtuigen per dag werken 20 mensen(laden/lossen vliegtuigen/vrachtauto's en niet met 3 passagiers vliegtuigen.

Recente berichten

Bedenker veiligheidsapp uit Groningen veroordeeld voor oplichting

Een rechtbank in Amsterdam heeft een 45-jarige Stadjer veroordeeld voor oplichting. De man krijgt tot…

19 minuten geleden

Schoorsteenbrand in woning aan de Pop Dijkemaweg in Stad

Op de avond van eerste kerstdag heeft een brand gewoed in een schoorsteen van een…

4 uur geleden

Tot en met het weekend veel bewolking, vrij zacht en vrijwel droog

De komende dagen zien we weinig verandering in het weer: de zon is vrijwel onzichtbaar…

16 uur geleden

Aangeschoten vrouw botst op verkeersheuvel

Een 38-jarige vrouw uit Groningen is in de nacht van dinsdag op woensdag aan de…

1 dag geleden

Waterlekkage en stroomstoring in Tasmantoren

De hulpdiensten zijn dinsdagavond uitgerukt naar de Tasmantoren in de Stad. Dat meldt RTV Noord.…

2 dagen geleden

Auto te water langs N360 bij Ten Post

De hulpdiensten zijn dinsdagavond uitgerukt voor een incident langs de N360 bij Ten Post. Een…

2 dagen geleden