Prorail heeft waarschuwingsborden geplaatst bij de spoorwegovergang aan de Voslaan in Winsum. Vrijdag ontspoorde daar een trein na een botsing met een melkwagen.
Daarbij vielen 18 gewonden. In 2014 kwamen op dezelfde onbewaakte overgang twee mensen bij twee ongevallen om het leven toen hun auto’s werden gegrepen door een trein. De overgang zou daarom beveiligd worden of verdwijnen, maar dat was nog niet gebeurd.
Zowel de trein als de melkwagen zijn dit weekeinde van de plek van het ongeluk afgevoerd. Vanaf maandagmorgen kunnen er weer treinen rijden naar Roodeschool.
Wie van de twee komende weekenddagen de standen op de thermometer naast elkaar legt, denkt…
PKC'83/Team Amoeri heeft vrijdagavond in Amsterdam met 5-1 verloren van OS Lusitanos. (meer…)
Beginnende schrijvers in Groningen kunnen zich tot volgende week zondag aanmelden voor het LetterenStipendium 2025.…
De zuidelijke ringweg is komend weekend afgesloten tussen het Julianaplein en de Europaweg voor verkeer…
Hoewel er nog een beroepszaak loopt bij de rechtbank, wil het college hoe dan ook…
De speeltuin aan de Prinsesseweg en de kleinere speelplekken aan de J.W. Frisostraat en de…
Bekijk reacties
Het lijkt de NAM wel . Alles moet blijkbaar op een koopje ...
Zou die melkchauffeur die er elke week komt dat niet weten :p
Onverklaarbaar zo'n aanrijding.
Als die trein 100 km/h rijdt, is dat 27,8 m/s.
Wanneer wordt het echt (rekenkundig) kritisch ?
Laten we zeggen dat die trein dan binnen 5 seconden bij de overweg is.
Dat is 139 meter !!!
Als je 20 km/h rijdt is dat 5,5 m/s.
Met een lengte van 10 meter, ben je dus binnen 2 seconden over die
overweg. Dan duurt het nog 3 seconden, voordat die trein er is.
Bekijk de luchtopnamen, en anders via streetview die overweg,
en je zult zien dat het gehele gebied vrij is te overzien !
En dan wil je een trein op veel minder dan 139 meter afstand nog niet
kunnen zien ?
Ja, veel minder dan 139, want anders was je al voor die trein langs
geweest.
Een compleet raadsel wat hier is gebeurd.
Ik neem aan dat alle aanrijdingen die daar ooit hebben plaatsgevonden,
bij daglicht zijn geweest, en dat men, vreemd genoeg, net langs de aan-
komende trein heeft gekeken. Zou het donker zijn geweest, hadden de
lichten van de trein voldoende aandacht getrokken.
Misschien dat juist de vrije open vlakte de oorzaak is. Dat men net langs
een aankomende trein kijkt.
Dan is er slechts één oplossing:
Langs de spoorlijn, aan beide zijden, tussen de spoorsloot en de rails,
begroeing aanbrengen. Hoe heten die dingen ? heesters ?.
MAAR !!! Zorg ervoor dat die niet hoger worden dan c.a. 70 cm,
zodat in donker de treinverlichting niet wordt afgeschermd.
Komt men dan bij de overgang, volgt men automatisch de beplanting,
en ziet men de trein al van verre aankomen. Ook overdag.
Of denkt men weer eens als zo vaak: "Daar kan ik nog wel voor langs" ?
Er moeten eerst doden vallen voordat er wat gebeurt.....
Er zijn al twee keer doden gevallen daar. De overgang gaat weg, maar eerst moet er een weg aangelegd worden aan de andere kant van het spoor. Er wordt waarschijnlijk nog gesteggeld over grondaankopen. Wie dat te verwijten valt weten we niet. De gemeente die niet voldoende wil betalen of de landbouwer die er een hoofdprijs voor wil hebben.
Wat moet er gebeuren dan ?
Die overweg is volkomen veilig !
Bekijk het zelf eens met streetview.
Bij de overweg is de spoorlijjn kilometers ver te overzien.
Reken het maar uit, als die trein 100 km/h rijd, (27,8 m/s) en er een
aanrijding gaat plaatsvinden, dan is die trein op ongeveer 30 meter
van die overweg vandaan.
En op een afstand van 30 meter kun je een trein niet zien, en rijd je
toch door ?
Moet je toch echt iets aan je ogen laten doen !
Die trein rijdt daar geen 100km/uur. Wanneer deze net stil heeft gestaan en van het station Winsum afkomstig is zal dit hooguit 50km/uur zijn en vice versa. Je kunt echt niet met 80km/uur langs het perron gaan rijden, mede ingegeven omdat de max toegestane snelheid nog altijd op 40km/uur ligt bij dit soort stations.
Neemt niet weg dat het triest is en blijft wat er daar heeft plaatsgevonden.
50 km/h is 13 m/s....
Dus die vrachtwagenchauffeur heeft die trein op 13 meter afstand
nog niet kunnen zien aankomen ?
Of, om iets meer ruimte te hebben: 26 meter afstand (2 seconden)
Moet 'ie wel erg blind zijn.
Naar ik heb gehoord reed de trein, afkomstig vanaf het station Winsum op die plek rond de 70km/uur., wat 20km/uur sneller is dan ik heb gepost. Wellicht heeft hij tegen zijn spiegels aangekeken, op het scherm van zijn Smartphone gekeken, of de zon in de ogen gekeken, maar dat zal onderzoek wel uit gaan wijzen.