Categorieën: Nieuws

Dichtslibbende binnenstad kost miljoenen

Zonder maatregelen zal de verkeerschaos in veel Nederlandse steden, waaronder Groningen, over vijf jaar verdubbelen. Deze blik in de toekomst is berekend door CROW Verkeer en Vervoer in opdracht van het dagblad Trouw.

Uitgangspunt is de toename van de vertraging op snelwegen die het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) afgelopen oktober voor de komende vijf jaar voorspelde. Als gevolg van de aantrekkende economie en de lage brandstofprijs verwachten zij 38 procent meer files. Vertaald naar de binnensteden leidt dat in die periode tot een verdubbeling van de filedruk.

Berekend is dat ongeveer de helft van alle vertraging zich nu al in de steden voordoet tegenover een derde op de snelweg. Op basis van tien euro per uur, de gemiddelde verliespost die het KiM hanteert, zorgt de huidige verkeersproblematiek in de steden voor een economische schade van ongeveer 840 miljoen euro. Bij een verdubbeling van de vertragingen in het jaar 2021 kan de economische schade oplopen tot bijna 1,7 miljard euro.

Menno van Duinen

Bekijk reacties

  • Bij de stad Groningen zal dit nog extra plaatsvinden aangezien de A7 / N 7 wordt aangepakt inplaats van eerst een nieuwe westring om de stad aan te leggen. Er is in stad en prov Groningen geen toekomstvisie maar ieder vooral D66 holt achter elkaar aan. Enkele jaren geleden is hier alvoor gewaarschuwd !

  • Dichtslibben van het centrum van Groningen ?
    Geen kans , Pistolen Paultje houdt het auto-en busvrij.
    Geen opstoppingen meer !!

  • Het gaat niet over de binnenstad maar over de hele stad. Dit moet je oplossen op de manier waarop het nu al gebeurt. OV, Fiets en P+R. De elektrische fiets en pedelec is als vervangend vervoermiddel voor de forens beter promoten. Daarvoor zal wel de fietsinfrastructuur moeten worden aangepakt. De auto is eenvoudigweg te groot, snel en gevaarlijk voor stedelijk gebruik. Het kost te veel ruimte om iedereen in zijn persoonlijke koekblik rond te laten rijden. Dring ze naar de stadsrand.

    • OV is niet te stimuleren in deze stad. De meeste genomen en geplande ingrepen verslechteren het OV aanzienlijk. Sinds het tramproject is gestrand is structurele verbetering ook simpelweg niet meer mogelijk.

      Voor de rest komen de meeste mensen met de auto en dat zullen ze waarschijnlijk ook blijven doen. Je moet je dan afvragen of het ombouwen van infrastructuur op zodanige manier dat het het autogebruik tegengaat, wel zo'n goed idee is.

      • Maakt niet uit. Het gaat om waar de mensen het meest mee komen. De auto/motor, het OV, de fiets of de benenwagen. Je moet allen faciliteren, tenzij je werkelijk wilt dat mensen niet meer naar de Stad komen, maar het meeste aandacht dient te gaan naar het vervoermiddel dat het meest wordt gebruikt: de auto. De binnenstad moet natuurlijk wel autovrij blijven, maar verder dient de nadruk te liggen op het faciliteren van het autoverkeer naar en van de Stad.

        We leven niet meer in de jaren 70 en 80, toen werd gedacht dat automobilisten zich nog uit de auto lieten jagen. Dat is niet de praktijk gebleken.

      • Wat is dat toch raar. Jij beroept je altijd op het verstand, professionalisme en redelijkheid bij projecten als het Forum en ringweg, maar zodra het woord auto wordt genoemd lijk je als een blad om te draaien en ben jij degene die met onzinnige drogredenatie aankomt.

        Waarom kun je niet helder en verstandig over dit onderwerp discussiëren? Heeft een auto je hond opgegeten of zo?

      • Als jij de auto als een vanzelfsprekendheid en een gegeven blijft beschouwen, dan zie je dat zo inderdaad. Auto's veroorzaken infarcten, dat geeft duidelijk aan dat ze niet geschikt zijn in dichtbevolkte gebieden. Daar is simpelweg te weinig ruimte voor ze. Dan moet je niet de beperkte ruimte gaan opofferen, maar de auto's op een afstand houden en de laatste kilometer(s) te voet, op de fiets of met openbaar vervoer afleggen. De Groninger binnenstad laat zien dat dat werkt. Als het drukker wordt moet je de cirkel gewoon wat wijder maken.

  • In deze stad is het deels de keuze geweest deze dicht te laten slibben. Alles wat doorgaan bevorderend werkte en werkt, werd en wordt beperkt. Men wil alles in en uit deze stad via het Julianaplein laten lopen, waar meerdere alternatieven de doorstroming zouden kunnen bevorderen, maar dit wordt niet geaccepteerd, laat staan dat dit wordt uitgevoerd. Te denken valt hierbij o.a. aan een afslag Westpoort, via een verbrede vierbaans Friesestraatweg richting ring , om hiermee en hierdoor het Julianaplein te ontdoen van verkeer wat bestemming Delfzijl/Eemshaven heeft.

    Zo zijn er veel meer mogelijkheden, men heeft dit als gemeentebestuur de afgelopen decennia deels zelf veroorzaakt door alle bedrijvigheid uit de regio richting stad te halen, door bedrijventerreinen aan de randen van deze stad te ontwikkelen. Door 20.000 extra studenten en de daarbij behorende verkeer- en vervoersstromen hierheen te halen, wat nu niet bepaald bevorderlijk is voor het ontlasten van de wegen in en rondom deze stad. Door al het doorgaande verkeer wat zich in de stad bevind, zoveel als mogelijk via omwegen de stad in en uit te laten rijden. En zolang men vast blijft houden aan het infantiele plan van de compacte stad, blijft het als vechten tegen windmolens en ga je dit ook nooit oplossen met de huidige wegen. Groningen kent simpelweg een te klein oppervlak kent om zoveel mensen te herbergen en in korte tijd door, langs en over de bestaande wegen te vervoeren.

  • En dan weet dat z.g. Gemeentebestuur niets beters te doen, dan de bussen (wat natuurlijk trams zouden moeten zijn) uit het centrum te weren, waardoor niemand erover denkt de binnenstad te bezoeken. Je gaat in weer en wind toch geen 500 meter lopen om de Grote Markt te bereiken, of 's avonds alleen door de Here- of Oosterstraat te lopen? Daar kom je niet ongeschonden doorheen. En onvoorstelbaar achterlijk plan!

  • Jammer dat de enige echte oplossing die wel in het Trouwartikel wordt genoemd, niet hier wordt meegenomen. Namelijk meer parkeergeld vragen...

    • En wat denk je daarmee dan te bereiken, het gaat met name om het verkeer wat in, door en langs de stad Groningen moet, maar waar dit aan alle kanten wordt afgeremd door verkeersremmende maatregelen, vrije busbanen, en door doorgaande weken te stremmen voor doorgaan verkeerd en deze zodanig in te richten dat deze enkel nog voor bestemmingsverkeer toereikend zijn.

      Hier in Groningen mag en kan men enkel de hand in eigen boezem steken waar het om het dichtslibben van de wegen gaat.

  • Daarvoor was juist het “Regiotram systeem” bedacht, dat 4 jaar geleden zo jammerlijk
    werd afgeblazen voor de hele regio door kinderachtig geruzie in de stad Groningen,
    door ondernemers en politici in het bijzonder rondom de Oosterstraat.

    Toen werd al voorspeld dat de stad nu versneld zal dichtslibben:

    “Er gebeurt niets en daarom raakt Groningen de komende jaren voller dan ooit met auto’s, fietsen en bussen. Leefbaarheid, milieu, veiligheid en bereikbaarheid nemen af “

    Dus alsnog uitvoeren dit plan! En in de binnenstad ondergronds (De Metro! Nog niet eerder genoemd)

    Zie ook: https://groningertram.wordpress.com/2012/09/27/groningen-is-te-klein-voor-een-tram/
    (De oude tramfan website! Hij bestaat nog!)
    Hier tevens verwijzingen naar andere steden als Karlsruhe, Kassel, Utrecht, waar het wel is
    gelukt.

    En: http://martin58-wiersema.magix.net/all-albums/!/oa/6998165/ Ook leuk!

  • Bij een nieuwe dubbel baans westring via westpoort zal er 25% minder verkeer= 21.000 st minder verkeer over de zigenaamde zuidring gaan en kan het vracht verkeer van west naar oost of noord of oost naar west er gebruik van kunnen maken. We zitten met politieke partijen zonder toekomst visie en we gaan gewoon door met plannen van 20 a 25 j oud want politieje eer is belangrijker dan er voor de regio op te komen. Kies bij de verkiezingen de goede partijen en kies mensen uit de regio. 92 % van de aardgas baten verdwijnt in de randstad de toekomst visie ontbreekt !

    • Je kunt slecht tegen je verlies he Pieter? Als je de doorstroming op de westelijke ring verbeterd, dan is dat ook al voldoende, dan hoef je die hele nieuwe weg niet aan te leggen en daarmee het groene gebied ten westen van de stad om zeep helpen.

      • Als men de stad Groningen niet om zeep had geholpen en en nog altijd om zeep helpt door de veel te grote aanwas van bevolking, mede veroorzaakt door de tsunami aan studenten, hoef je ook minder ingrijpende maatregelen waar het om verkeer- en vervoersstromen gaat, te nemen. Daar had je veel voordeel mee kunnen behalen, niet enkel bij het renoveren en aanpassen van de westelijke ringweg, maar je had ook nooit zulke ingrijpende en deels zinloze en miljoenen verslindende maatregelen hoeven nemen.

        En wat maakt die paar m2 groen nu uit? Ik heb je er ook nooit over horen zeiken dat men alle openbare groen is vol gaan bouwen in deze eens zo mooie en groene stad. Ik zou niet enkel de afslag Westpoort - Friesestraatweg - ring van een nieuwe dubbelbaans weg willen gaan voorzien, maar gelijktijdig ook een verdubbeling van de weg Groningen-Lauwersoog voor gaan stellen en deze ombouwen naar een 100km weg. Direct bij- en naast het spoor langs en om de dorpen Adorp-Sauwerd en Winsum heen. Met een afslag net voor Noorderhogebrug om daar op- en afritten te realiseren. De Koningslaagte kan mooi gebruikt gaan worden voor deze weg en bijbehorende voorzieningen. Het deel waar nu de Provinciale weg overheen gaat kan dan terug worden gegeven aan moeder natuur. Zo wordt het een win-win situatie. De weggebruikers krijgen een mooie goede en veilige weg inclusief een snelle verbinding van en naar Lauwersoog, waar Groen (s)linker(s) door het verwijderen van de bestaande wegen een aantal percelen weiland retour krijgen. En zo stel je iedereen tevreden historisch bezien zou men er destijds hoogstwaarschijnlijk nooit bij stil hebben gestaan dat er bestuurders zouden komen met een (te) korte termijnvisie, als je het al visie kunt noemen.

        Je spreekt jezelf weer eens tegen Marcus, je begint telkens meer sporen van slijtage te vertonen

      • Waarom doktert de stad Groningen dan zelf om de afslag Westpoort te verdubbelen en over het industrie terrein te laten lopen en een nieuwe toegang > suikerfabriek te maken dat komt voor een stuk overeen met het plan dat ik gedeponeerd heb. Wist niet dat Westpoort natuur was en het ligt 5 km ten westen van de stad.Marc ik voel me geen verliezer het zijn voorstellen zoals N 33 / N 34 en N 366 en zuidring zijn en de Politiek zijn en willen geen verliezers zijn want dan is hun geloofwaardigheid weg en zijn ze hun baantje kwijt verspeel liever 270 miljoen ! Bij de N 33 heb ik 60 miljoen aan besparingen kunnen in brengen en bij N 33 heb ik ook 40 miljoen aan besparingen liggen, ben mn laatste 15 j steeds gevraagd in mn projecten om besparingen te vinden en uitgevoerd zijn.

  • Onze binnenstad is niet gebouwd voor vele auto's dat vele mensen dat niet inzien snap ik niet.Voor mij mogen ze de gehele binnenstad autovrij maken met alleen toegankelijkheid voor taxi's,mensen met een handicap en politie.Toevoer van goederen naar winkels en markten op vaste tijden en niet zoals nu waar de vaste tijden gewoon worden genegeerd zoals vele marktkooplui die hun auto gewoon op de markt parkeren omdat ze er zogenaamd wat moeten toevoeren.

Recente berichten

Politie zoekt verdachten die wegrenden van bewusteloze man in Poelestraat

De politie is opzoek naar vier personen die mogelijk betrokken zijn bij een incident in…

8 uur geleden

Straatboer brengt ‘vergroende huurders’ uit dank bloembollen voor kerst

Straatboer Steven heeft afgelopen vrijdag bloembollen langsgebracht bij twintig Groningse huurders die afgelopen jaar hun…

8 uur geleden

Maandag later af en toe zon, kerstdagen bewolkt en grijs

De komende dagen schommelt de temperatuur tussen 6 en 8 graden. Het wordt voornamelijk een…

11 uur geleden

Drie aanhoudingen na mishandeling bij kroeg Gelkingestraat

De politie heeft in de nacht van zaterdag op zondag drie mensen aangehouden na een…

12 uur geleden

Donar wint en laat een goede indruk achter

Donar heeft zondagmiddag in Zwolle goede zaken gedaan door het hoger geklasseerde Landstede Hammers te…

14 uur geleden

Scooterbestuurder gewond na aanrijding op kruising Oostersingel/W.A. Scholtenstraat

Zondagmiddag zijn een auto en scooter op elkaar gebotst op de kruising Oostersingel/W.A. Scholtenstraat in…

14 uur geleden