Een meerderheid van de gemeenteraad is voorstander van financiële steun aan Groninger Airport Eelde.
Eerder zeiden de provincies Groningen en Drenthe al akkoord te gaan met een investeringsplan van het vliegveld.
De gemeenteraad stelt wel als voorwaarde dat het bedrijfsleven ook gaat mee betalen. Er wordt iemand aangesteld die hiervoor moet gaan zorgen.
Brandweerlieden hebben zaterdag aan het einde van de middag een paard gered uit een sloot…
Koploper PKC'83 in de eerste klasse H won zaterdag met hangen en wurgen de stadsderby…
In de eerste klasse H won Be Quick zaterdag bij Heerenveense Boys en blijft bovenin…
Gorecht is in de tweede klasse I koploper af na de nederlaag zaterdag tegen Be…
Verschillende ramen van het appartementencomplex aan de Oosterhamriklaan zijn gesprongen en het gebouw ligt er…
In en rond de binnenstad zijn zaterdag meerdere winkeldieven aangehouden. Dat meldt nieuwsfotograaf Patrick Wind…
Bekijk reacties
Denk dat een meer genaamd Eeldermeer of Bunnermeer de regio veel meer brengt (dan kost).
Weet ik vrijwel zeker.
De Groninger Gemeenteraad bestaat helaas voor een groot deel uit ambitieuze lichtgewichten die zich bij keuzes laten leiden door (voor scherp kijken fataal) optimisme, gelikt vormgegeven rapportjes, maar vooral een totaal gebrek aan relevante kennis en visie mbt ons stadje en regio.
Dat ze de stad en regio amper kennen, is niet zo vreemd. Men woont hier vaak pas sinds de studietijd en wil dan als eind twintiger wel even voor raadslid spelen.
#draintheswamp
Terecht. De luchthaven moet blijven.
Het zou goed zijn als het de status van een volwaardige luchthaven krijgt. Dan kunnen grote vliegtuigen er ook gebruik van maken. En komt het noorden goed op de kaart te staan en zal naar alle waarschijnlijkheid banen creëren.
En bij calamiteiten ook goed doen. In het zuiden van Nederland bestaat al een aanvlieg route. Maar ook goed voor vakantiegangers dit laatste is al op kleine schaal toegepast. kan groter worden. Succes.
Maar er is een kink in de kabel! Bij Lelystad wordt ook een vliegveld van dit kaliber aangelegd!
En Lelystad heeft wel de voorkeur van de overheid! Zie deze passage in het verkiezingsprogramma van de PvdA:
" Luchtvaart (pagina 55)
• Schiphol en KLM zijn vitale factoren in onze economie. Toch kan de groei van het vliegverkeer niet
ongeclausuleerd zijn. Groei is alleen dan aanvaardbaar wanneer Schiphol de uitbreiding zoekt in stille
en schone vliegtuigen en lawaaiige en vieze vliegtuigen weert. De tarieven van de luchthaven worden
hierop aangepast. Schiphol moet blijvend werken aan voldoende draagvlak voor hun plannen met de
omwonenden.
• Lelystad Airport willen wij uitbreiden, vooral om vakantieverkeer over te nemen van Schiphol. Het
wordt met een goede OV-verbinding direct verbonden met het Noorden en de Randstad/ Schiphol.
• KLM is van groot belang voor Schiphol en de Nederlandse economie. Oneerlijke concurrentie voor de
KLM willen we bestrijden door in EU-verband maatregelen te nemen tegen die maatschappijen die met
staatssteun KLM dwarszitten.
• De luchthavens Schiphol, Eindhoven en Lelystad zijn van vitaal belang voor de Nederlandse economie
en blijven dus in overheidshanden."
VVD en CDA denken er wat Lelystad betreft net zo over.
Twee vliegvelden (Lelystad en Eelde) op ongeveer 125 km van elkaar lijkt me wat veel van het goede
En Eelde wordt niet ondersteund door de overheid! Waar moet de financiering dan vandaan komen??
Het bedrijfsleven zit er niet op te wachten:
"Ondersteunen kan op allerlei manieren, zegt Marco de Jong, voorzitter van GRQ Business Network en directeur van het internetbedrijf The FactorE. Het vliegveld overeind houden is volgens hem in de eerste plaats een opdracht voor de overheid. 'Ik heb niet vernomen dat de politiek van ons eist dat we geld op tafel leggen', aldus De Jong. 'Ondernemers kunnen wel investeren in activiteiten op en om het vliegveld zodat het een sterkere economische basis krijgt.'
Een vliegveld is even belangrijk als weg-, spoor- en waterverbindingen en instandhouden ervan is dus een overheidstaak, vindt De Jong. “”
Complete tekst op:
http://www.rtvnoord.nl/nieuws/170574/Ondernemers-rammelen-niet-met-de-buidel-voor-Eelde
Het is natuurlijk wel een vreemde zaak dat er een compleet nieuw vliegveld Lelystad wordt
aangelegd (kosten ongeveer 300 miljoen Euro) als er al een vliegveld als Eelde bestaat.
De Noordelijke politici hebben de bouw van “Lelystad” onderschat en hadden zich daar fel
tegen moeten verzetten. Ze hebben het zich laten overkomen, met als gevolg dat het lastig wordt
om “Eelde” te behouden en de functie te geven die u graag wilt.
Hebben ze toch wel geluisterd naar mijn positieve inbreng ten aanzien Vliegveld Eelde
Misschien dat er nu op korte termijn meer activiteiten ontplooien ten aanzien van de gezelligheid voor bijvoorbeeld dagjesmensen en hobbyisten zoals gebruikelijkvis bij andere vliegvelden in ons land.
Noem ik als voorbeeld parachute springen zweefvliegen enz..enz