De gesprekken over de herbouw van de Friesenbrucke bij het Duitse Weener zitten in een impasse. Dat meldt de Neue Osnabrucker Zeitung. De brug werd in december 2015 kapot gevaren.
De Deutsche Bahn wil dat de brug zo snel mogelijk hersteld wordt. De regering van Niedersachsen wil het vaardeel van de brug aanzienlijk verbreden. Dat komt omdat de Meyer Werft in Papenburg steeds grotere boten gaat bouwen.
Het normale herstel van de brug kost 30 miljoen euro en is in 2021 gereed. Een bredere doorvaart kost 15 miljoen euro meer en dan kunnen er pas in 2024 treinen over de Friesenbrucke rijden.
Het gesprek daarover maandag in Hannover leverde niets op. In maart wordt verder gesproken over de kwestie.
In de ochtenduren is er woensdag kans op hardnekkige mist. Volgens OOG-weerman Johan Kamphuis is…
Het Schotse avontuur van Kevin van Veen is afgelopen. Op sociale media laat St. Mirren…
De basketballers van Donar hebben dinsdagavond de uitwedstrijd in de European North Basketball League tegen…
In de gevel van vier nieuwbouwwoningen aan de Molenkampsteeg in Haren is een plaquette geplaatst…
Amerikanen gaan dinsdag naar de stembus voor de presidentsverkiezingen. Groningse Amerikanen volgens de verkiezingen op…
Het KNMI waarschuwt dinsdagavond voor dichte mist. Voor de provincie Groningen is een 'code geel'…
Bekijk reacties
Voer een noodherstel uit voor hooguit 5 jaar en bouw tegelijkertijd een nieuwe duurzame brug of tunnel er naast.
Ga een aquaduct voor de trein aanleggen kosten 350-400 miljoen en verdeel dat onder Nederland-Duitsland en de Meyerwerf. Maar maak het wel dubbelsporig
Dan ben je in de toekomst van alle problemen af .
Inderdaad! En dat is conform Spoorvisie 2040:
Nieuwe Intercity’s naar Duitsland:
– Groningen–Bremen–Hamburg!!!!!!
– Zwolle–Enschede–Münster
– Den Haag–Eindhoven–Düsseldorf
– Eindhoven–Sittard–(Luik/)Keulen.
Zie de volgende link voor het complete verhaal. Maar het moet nog wel even gebeuren!
https://ovmagazine.nl/2016/11/spoorvisie-2040-sneller-vaker-en-directer-1159/
het is toch te gek dat een bedrijf het hele spoor verkeer kan ophouden!
verplaats het bedrijf naar Delfzijl en je bent van alle problemen af.
Ik begrijp niet dat er niet word gerageerd vanuit Nederland !
2024 is natuurlijk te gek voor woorden! Laat die Meyer Werf maar verhuizen. Dat bedrijf zorgt voor verpesting van de Ems en de Dollard en houdt nu ook nog eens een belangrijke spoorweg tegen. Hoe gek moet het worden?
Sowieso dat het zo lang duurt tot 2021? Je kunt een brug binnen een jaar repareren. Als deze brug in een hoofdspoorlijn had gezeten was ie nu al hersteld!
De herbouw van de Friesenbrücke tussen Weener en Leer hoeft geen vijf jaar te duren. De klus kan in anderhalf jaar geklaard worden, inclusief nieuwe fundering. Dat zeggen ingenieurs van Witteveen+Bos.
Volgens de ingenieurs in het Dagblad van het Noorden zou het realiseren van een nieuwe brug 45 miljoen euro kosten. “Als je je kwaad maakt, moet het lukken om het in anderhalf jaar te doen. Als dit bij Weesp of Gouda was gebeurd, zou vervanging geen 5 jaar in beslag nemen”, aldus projectleider Rinze Herrema.
De Duitsers schatten in dat een nieuwe brug bouwen vijf jaar in beslag neemt en zo’n 100 miljoen euro kost. “Wij denken dat het bouwen van een nieuwe brug met een stalen beweegbaar deel en een vrije doorvaartbreedte van 56 meter op dezelfde plek, de meest voordelige optie is”, zegt Herrema. Bouwen op de oude fundering bestempelt hij als ‘kansloos’.
Volgens Herrema is een tunnel op dezelfde plaats ook nog een optie. Daarvan zou de bouw 3,5 jaar in beslag nemen en zo’n 150 miljoen euro kosten. Verreweg de duurste en meest tijdrovende variant is een tunnel onder de Eems in Delfzijl. Deze kost 1,5 miljard euro, maar zo zou er wel een Intercityverbinding tussen Groningen, Delfzijl, Emden en Bremen kunnen ontstaan.
Zeker in de spoorlijn in de huidige vorm zal Duitsland niet veel geld willen steken. Het is voor hen slechts een 3e rangs
regionale lijn. Om hem echt op te waarderen tot intercity niveau of meer (ZuiderZee lijn HSL! ) of de variant van Herrema via Delfzijl! (hierboven) zijn afspraken noodzakelijk
tussen de Nederlandse en Duitse Regering om dit ongetwijfeld miljarden project te regelen.
Groningen zal dan ook veel “lobby werk” moeten verrichten om dit geregeld te krijgen. Maar eerlijk gezegd zie ik dit
niet snel gebeuren. Nederland investeert hoofdzakelijk in of nabij de randstad! Dat zie je nu ook bij het project “A1” bij
Almere : Daar wordt in enkele dagen een compleet nieuwe snelweg aangesloten. Maar ook een oude spoorbrug gesloopt
en een nieuwe geplaatst. Wat een verschil met die brug in Duitsland, wat vijf! jaar moet duren.
Jammer dat die ZuiderZeelijn destijds niet is doorgegaan.
Maar misschien juist nu tijd voor een 2e poging? Zie voor een overzicht: http://www.mpwiersema.nl
Een ding is duidelijk: Het Noorden zal feller van zich af moeten bijten, want voorlopig sleept het zich maar voort,
zonder uitzicht op verbetering!
ontmoedigingsbeleid. Duitsland wil al heel lang van dit lijntje af. De weinige reizigers op dit traject hebben al lang alternatief en goedkoper vervoer gevonden.