De stoptreinen tussen Groningen en Zwolle moeten doorrijden naar de Randstad. Dat vindt de gemeente Hoogeveen. Hoogeveen heeft hiervoor diverse varianten laten onderzoeken.
In de meest kansrijke variant doet de stoptrein na Zwolle nog Kampen Zuid, Dronten en Lelystad aan. Vanaf Lelystad rijdt de trein dan door als intercity richting Den Haag of Rotterdam. De NS gaat het plan bekijken, maar of het uitgevoerd wordt is nog maar de vraag.
Hoogeveen verloor vier jaar geleden de rechtstreekse verbinding met het westen toen de intercity naar Schiphol tussen Groningen en Zwolle een sneltrein werd. In Hoogveen was daar veel verzet tegen.
De raadsfracties van Student & Stad en D66 maken zich zorgen over de situatie van…
Groningen kampt nog steeds met grote personeelstekorten, blijkt uit de jaarlijkse rapportage ‘Regio in Beeld’…
De Bornholmstraat is vanaf komende maandag bijna een hele week (deels) afgesloten voor verkeer. (meer…)
“Hij lijdt niet onder zijn uiterlijk”, vindt Remco uit Haren. Maar naaktkat Yoda is voor…
Op de Hogelandsterweg (N997) bij Delfzijl vond dinsdagavond een ernstig verkeersongeval plaats waarbij twee auto’s…
De Stichting Bewegen is Goud wil een openbare sporthal in Groningen Zuid. Dat schrijft de…
Bekijk reacties
Toch niet handig. Dan ben je veel langer onderweg. Gewoon overstappen in Zwolle.
Ik vind het prima, tenzij de beide Intercity's ook in Hoogeveen moeten stoppen. Dus 4x per uur een trein Groningen-Zwolle. 2x een echte Intercity, zoals nu en 2x een stoptrein Groningen-Zwolle, die doorrijdt na Zwolle als Intercity. Dus NIET de Intercity's een tussenstop in Hoogeveen laten maken!
@Marc: dat hangt er helemaal vanaf wat (1) je herkomst, (2) eventuele overstaptijd en (3) bestemming is, en (4) wat je persoonlijke reiswensen zijn. Vanaf Groningen doet de ICregio er inderdaad 10 minuten langer over, maar als je in Hoofdstation een kwartier overstaptijd hebt, dan maakt het dus sowieso al niks uit, en stap je liever meteen in een warme trein die snel vertrekt. En niet iedereen vindt 10 minuten tijdswinst belangrijker dan een extra overstap: denk aan ouderen, mensen die weinig met de trein rijden, kleine kinderen en/of flink wat bagage bij zich hebben (Schiphol!). Maar ook zakelijke reizigers, die onderweg willen werken op hun laptop, die willen veeeeel liever makkelijk, snel, gratis en zonder file-risico bij een regiostation kunnen parkeren, en vervolgens zonder overstap hun reis naar de Randstad kunnen maken. Het is dus principieel fout om te denken dat alle (potentiele) klanten hun keuzes maken op basis van de kortste *rij*tijd tussen de 2 grootste stations. Die denkfout maakt NS tegenwoordig ook, maar zo werkt het dus niet! Veel keuzeklanten (=autobezitters) rijden liever naar Haren, Beilen, Hoogeveen, Meppel of het misschien te heropenen station Staphorst (nb: vlakbij de A28!), dan naar Groningen, Assen of Zwolle. Kortom, er is zeer goed en vooral zeer klant/marktgericht over dit plan nagedacht. Ik weet ook heel goed waarover ik praat: ik kom zelf uit deze regio...