De prijs van een biertje in cafés stijgt veel harder dan de prijs van bier in de supermarkt. In tien jaar tijd is deze drie keer harder gestegen. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) over de gemiddelde prijzen tot en met 2016.
Een pilsje in een café kostte vorig jaar gemiddeld 2,43 euro. Dat is 72 cent meer dan in 2006, een stijging van 42 procent. In dezelfde periode werd pils in een krat in de supermarkt per liter 18 cent duurder. Een liter pils kostte vorig jaar 1,49 euro, 14 procent meer dan tien jaar eerder. Dat is dus 0,45 euro per pilsje van 30 cl.
In de meeste kleine cafés in de stad buiten het centrum kost een flesje bier nu € 2,00. In het centrum liggen de prijzen van een pilsje, een vaasje of een flesje aanzienlijk hoger.
In een portiek van een woongebouw aan de Jacques Perkstraat heeft zaterdagmiddag korte tijd brand…
De fractie van Stadspartij 100% voor Groningen noemt het te gek voor woorden dat de…
De sneeuwchaos van donderdagavond heeft gezorgd voor bijzondere oplossingen. Op filmpjes, die zaterdag online werden…
Zo'n vierhonderd mbo- en hbo-studenten hebben afgelopen week meegedaan aan de Gezondheidschallenge Health Noord. Tijdens…
In een paginagrote advertentie zaterdag in de Volkskrant en in De Telegraaf roepen verschillende instellingen…
Jenning de Boo is zaterdag tweede geworden op de 1.000 meter in Nagano. De afstand…
Bekijk reacties
Klopt.
In Nederland hebben we te maken met bier-mafia ,de merken maken afspraken met elkaar en wringen uitbaters uit.Op zich ook de schuld van de uitbaters zelf die vaak geen geld hebben maar hun zaak laten opfleuren door de brouwerij i.c.m. met een wring contract.Hier in de stad heb je ook nog twee broers die samen met Heineken ook diverse kroegen uitbaten,het is allemaal 1 pot nat.
Die prijs van het bier in je glas is ook maar een klein onderdeel van de kostprijs van een pilsje in de horeca. Bovendien gaat het economisch weer beter dus mensen letten minder op de centen. Gaat de prijselasticiteit van omhoog en daar wordt direct gebruik van gemaakt.
Onzin, Marc. In Nederland maken de bierbrouwers afspraken over wie welke stad in handen heeft. Dit betekend dus in combinatie met wurgcontracten van soms wel 25 jaar!!!! dat de uitbater met handen en voeten gebonden is aan de brouwerij. Neem daarbij dat de brouwers ook nog veel eigen vastgoed hebben in de form van kroegen en eigen banken (zie Heineken) dan reist dat de prijs de pan uit. Er is in Nederland simpelweg geen concurrentie. Men laat elkaar met rust. In Duitsland betaal je voor een biertje 0.33 cl mooi getapt 1,70-2.00 euro. Ra ra, hoe kan dat? Juist, concurrentie.
ttttsss.... je zou bijna malle eppie gaan noemen als je je biertje koopt in duitsland of in de (te) dure kroeg
de gemiddelde nederlander koopt het voor beneden 10 euro in de supermarkt
Statiegeld 3.90
Let wel Kratje 24 flesjes
A merk bier ..zoals Grolsch... Heineken ..Warsteiner ..Hertog Jan ...enz ..enz..
Je bent een dief van je eigen portemonnee als je dan nog 2.50 of meer gaat betalen voor 1 Flesje ( uit hetzelfde krat) in de kroeg ..
Vind men het gek dat de kroeg leeg blijft...?
Het is gewoon een kwestie van rekenen en wat heb je er voor over en wat KUN je betalen ..