Categorieën: Nieuws

Bomen gekapt voor Helperzoomtunnel

Aan de Helperzoom is dinsdag begonnen met het kappen van zo’n 150 bomen. Dit ter voorbereiding van de aanleg van de Helperzoomtunnel, die de Helperzoom moet verbinden met de Duinkerkenstraat en de omliggende ringwegen. 

Actiegroepen en omwonenden zijn het niet eens met de kap van de bomen. Zij vinden dat er onnodig veel, vooral oude bomen gekapt worden en dat er in verhouding te weinig nieuwe voor terugkomen. De stichting Bomenridders maakt zich zorgen over de leefbaarheid van het gebied en de werkgroep Vleermuizen denkt dat het weghalen van de bomen veel schade zal toebrengen aan het vleermuizenbestand.

Ook omwonenden maken zich grote zorgen. Ze zijn bang dat de aanleg van de tunnel zorgt voor meer verkeersdrukte en een forse toename van de hoeveelheid fijnstof in de lucht. De tunnel moet begin 2018 klaar zijn.

Gert den Toom

Bekijk reacties

  • Beste mensen kies bij de komende verkiezingen vooral geen D66(ged+wethoder) en PVDA want allen trekken zich niets aan van de bevolking !

    • Ja sorry, het is in Groningen niet mogelijk een andere wijk dan de gene waarin u woont te bereiken zonder vijf kilometer om te rijden, want dat vonden de direct omwonenden niet goed en bovendien ging er een gerucht dat de vleermuizen het er ook niet mee eens zouden zijn.

  • Shame Gemeente Groningen, voor de zoveelste keer je eigen bewoners niet serieus nemen :-(
    Kappen met kappen!

  • Hai hai wat lopen er toch idioten rond in Nederland. Bereikbaarheid, flexibiliteit en werkgelegenheid is essentieel voor een vitale toekomstbestendige stad. Als je niet het grotere plaatje kunt of wilt inzien dan getuigt dat van een egoïsme van heb ik jou daar. Als je naar dit soort losers blijft luisteren is Groningen op termijn erg nadelig uit.

    • Egoïsme? Het getuigt juist van een soort egoïsme om rücksichtlos maar bomen en beschermde dieren op te offeren.
      Je zult daar maar wonen en je leefomgeving letterlijk te zien verdwijnen... ik denk dat de meesten er dan opeens héél anders over denken.

  • Een tunnel oké. Maar waarom dan niet gewoon op de plek waar nu de spoorwegovergang ligt? Afgezien van een tijdelijke omleiding en bijbehorende overlast, kom je dan uiteindelijk aan alle bezwaren tegemoet. Niemand van de beleidsmakers en bestuurders die op dat idee kwam?

    • Dat gaat niet, heb ik van de projectmedewerkers begrepen. De op- en afritten aan beide zijden zouden niet in te passen zijn als er auto's door zouden moeten kunnen.

      Er ligt wel een plan voor een voetgangers- en fietstunnel op de plek van de spoorwegovergang.

Recente berichten

NOM investeert meer in Noord-Nederland, maar maakt zich zorgen over toekomst

De NOM heeft in 2024 31,7 miljoen euro geïnvesteerd in bedrijven in Noord-Nederland. Dat is…

36 minuten geleden

Drs. Vijfje tegen Libertas in eerste ronde play-offs voor kampioenschap Nederland

Drs. Vijfje neemt het in de eerste ronde van de play-offs voor het kampioenschap zaalvoetbal…

49 minuten geleden

Geen flitspalen op zuidelijke ringweg? Nog niet dankzij ’trucjes’

Maar 80 km/u op de zuidelijke ringweg? Het is toch een Rijksweg, waar je normaal…

1 uur geleden

Lelystad denkt aan uitvergrote kloon van Forum Groningen in binnenstad

Een uitkijkpunt met horecazaak, ruimte voor woningen, kantoren of een hotel en een groot poppodium…

2 uur geleden

Winst hockeyvrouwen Groningen op Ring Pass

De hockeyvrouwen van Groningen hebben zondag met 2-0 gewonnen van Ring Pass uit Delft. (meer…)

3 uur geleden

Gerestaureerd kunstwerk ‘Juichende mens’ terug in Haren

Het is deze maandag precies tachtig jaar geleden dat Haren werd bevrijd. Daarom is het…

4 uur geleden