Tientallen treinreizigers tussen Leeuwarden en Groningen moesten dinsdagochtend achterblijven op de perrons vanwege een te korte trein die werd ingezet. “Ik vind dit heel vervelend.”
Het is 07.15 uur. Op perron 5a in Leeuwarden staat één treinstel te wachten die vijf minuten later als stoptrein richting Groningen gaat vertrekken. “Dit gaat leuk worden”, zegt een student tegen een leeftijdsgenoot. “Met twee treinstellen is het vaak al een hele opgave om alle reizigers mee te nemen, nu we maar één trein hebben zal het chaos worden.”
“Doorlopen alsjeblieft”
En chaotisch wordt het. Vanaf Hurdegaryp zijn alle zitplaatsen vergeven, en na de stop in De Westereen zijn ook alle sta-plaatsen in de gangpaden gevuld. In Buitenpost proberen reizigers zich door de deuren naar binnen te wurmen. Op het perron rennen mensen van deur naar deur om te kijken of er nog plek is. “Willen de mensen in de gangpaden doorlopen”, zegt de machinist via de intercom. “Zoveel mogelijk doorlopen, dan kan iedereen mee.” Na wat geduw en getrek lukt het om iedereen aan boord te krijgen en bomvol te vertrekken.
“Waarom zetten ze nu maar één treinstel in”, vraagt een vrouw van middelbare leeftijd aan een reiziger die naast haar zit. “Ik weet het niet”, antwoordt hij. “Maar misschien dat het iets te maken heeft met een storing bij Zuidhorn? Ik kreeg vanmorgen via Twitter een berichtje dat er een storing was, waardoor er minder treinen konden rijden tussen Zuidhorn en Groningen ofzo.”
“Ik kom nu een half uur te laat op school”
De trein rijdt ondertussen station Grijpskerk binnen. “Op de perrons staan tientallen mensen te wachten die zich massaal naar de deuren van de trein begeven als deze open gaan. “Er kan echt niet meer bij”, roept een vrouw van in de twintig met een verhit hoofd in de richting van de mensen voor de deur. De machinist bevestigt dat. “Wil de mevrouw met de rode jas bij de achterste uitstappen. Anders kunnen de deuren niet dicht.” De vrouw stapt uit, en samen met twintig andere reizigers blijven zij achter in Grijpskerk. Onder hen ook verschillende jongeren. “Ik moet om half negen op school zijn, maar dat gaat nu dus niet lukken.”
Oorzaak is defect treinstel
Hetzelfde beeld herhaalt zich in Zuidhorn. Ook daar moeten mensen achterblijven op het perron. Een woordvoerder van Arriva laat weten de situatie heel vervelend te vinden. “Door een defect treinstel is de trein korter dan gebruikelijk. Inmiddels hebben we de storing in de kapotte trein kunnen verhelpen, waardoor er de rest van de dag geen problemen zullen zijn.”
De gemeenteraad van Groningen heeft met grote meerderheid een motie aangenomen waarin het kabinet wordt…
FC Groningen heeft woensdagavond verloren van AZ in het AFAS stadion in Alkmaar. De Groningers…
Een gratis lading grofvuil wegbrengen met een (elektrische) bakfiets blijft formeel gelijk aan een lading…
Het huidige busstation in Groningen moet na de verplaatsing van de bussen naar de zuidkant…
Leefomgeving staat op nummer één. Dat blijkt uit de Tienskipdag van 16 december, georganiseerd met…
De zachtere temperaturen blijven nog even bij ons. Volgens OOG-weerman Johan Kamphuis begint donderdag mild,…
Bekijk reacties
Dus als ik het goed begrijp heeft Arriva dus geen reserve treinen op stand-by op de trajecten in het Noorden. Dat vindt ik zorgelijk. Maar ja het OV wordt steeds meer uitgekleed, alleen de rendabele lijnen blijven uiteindelijk over, waardoor er of meer auto's op de weg komen of dorpen compleet ontvolken omdat de jongeren naar de steden trekken.
Lang leve de marktwerking en privatisering.
Arriva heeft ook geen reserve trein op de lijn, Almelo Hardenberg. Er zijn maar 2 treinen voor die lijn.