De nieuwe binnenstadsroute van Qbuzz wordt waarschijnlijk per 3 september ingevoerd. Dat is tegelijk met de nieuwe dienstregeling.
De binnenstadsroute loopt via de Eeldersingel en Westerhaven. Er wordt dan niet meer door de Brugstraat en het A-kerkhof gereden. Op de kruising Westerhaven – Aweg komt een nieuwe centrumhalte.
De Q-link groen lijn 1 en 11 tussen P+R Reitdiep, Zernike, station Noord en UMCG gaat op werkdagen overdag om de tien minuten rijden. De Q-link paars lijn 5 gaat vanaf het UMCG naar Ikea, Driebond en P+R Meerstad en rijdt op werkdagen minimaal om het kwartier.
Sinterklaas heeft in Haren zijn eigen slaapkamer. Overdag kan deze slaapkamer door kinderen bekeken worden.…
In een bedrijfspand aan de Nieuwe Ebbingestraat heeft in de nacht van zaterdag op zondag…
Be Quick 1887 verloor zondagmiddag voor het eerst dit seizoen in de eerste klasse H.…
De fractie van D66 in de gemeenteraad noemt het erg goed nieuws dat er een…
In de Akerk vindt komende vrijdag 29 november een benefietconcert plaats waarbij er geld wordt…
Treinreizigers tussen Groningen en Winschoten, Veendam en Assen moeten in ieder geval tot dinsdagochtend 02.00…
Bekijk reacties
Weer een buslijn uit de binnenstad geschrapt.
Straks kan ik HET MONSTRUM aan dat pleintje aan de oostwand van de Grote Markt niet meer zonder golfkarretje bereiken. Bedankt heren bestuurders !!!!
Ligt denk ik aan je leeftijd, voor mij als snelreagerende 21 jarige heb ik nergens last van maar dat is voor ouderen natuurlijk een ander verhaal. Het is spijtig dat mijn enige directe buslijn naar de binnenstad hierdoor niet meer de binnenstad bereikt, maar een voor allen en allen voor een, ik vind prima
Goed plan, de situatie in de Brugstraat en de Aweg was natuurlijk al erg lang onhoudbaar en levensgevaarlijk.
Wanneer je bij de Akerk zou uitstappen om de Grote Markt te bezoeken dan zou ik willen adviseren om de dienstregeling van de bussen wat beter te bestuderen.
Vreselijk! Dit totaal ondeskundige gemeentebestuur laat het OV op een verschrikkelijke manier in de steek. Wat meer is: ze heffen het gewoon op. De Grote Markt was van oudher hét knooppunt voor de bus. Dáár wil iedereen heen en niet naar het Zuiderdiep of de Westerhaven! Het OV wordt totaal om zeep geholpen. Eerst de tram al afvoeren en nu de bus. Wanneer komt de bevolking eens in actie tegen dit wanbestuur?
Prima plan.
Na de Brugstraat en A-kerkhof zijn hopelijk ook Grote Markt, Oosterstraat, Gelkingestraat en Oude Ebbingestraat snel aan de beurt voor voetgangersgebied.
MH.
Nou dat is dan weer goed geregeld voor mensen die slecht ter been zijn en of hart problemen hebben die moeten nu maar lopen. Of komt daar een vervangende maat regel voor zoals een bel en of een kleinere bus voor in de plaats.
Zoals je dat kunt zien in Veendam Delfzijl en Assen het geval is. Of moeten deze groep mensen maar thuis blijven en jaag je zo de mensen uit de stad. Dat zal de winkeliers niet ten goede komen en kunnen zij vroeg en of laat hun deuren sluiten. Is dat de opzet van Groningen Delfzijl is hier een voorbeeld van gevolgd door Veendam daar sluit men ook al wat winkels. Trams wil men ook al niet in Groningen.
Goed zo, ouderen en andere mensen die slecht ter been zijn willen we helemaal niet in de binnenstad. Ze houden de boel alleen maar op tot vervelens aan toe. Dat het niet eerder is gebeurd!? Hopelijk verdwijnen snel de andere bussen en hopelijk ook de taxi's. Levensgevaarlijk allemaal, ze rijden ALTIJD te hard!
Het gemeentebestuur had het schrikbarend (geheim!) rapport openbaar moeten maken. Bij deze! Om begrip te kweken uit de samenleving voor deze besluitvorming. Het fijnstof, dat in grote getale ronddartelt in en om de grote markt als gevolg van het gemotoriseerd verkeer. Dit als een zeer groot gezondheidsrisico voor de binnenstadbezoekers. Helaas, hebben ze dat niet gedaan. Ook vanuit angst ingegeven, dat de binnenstad qua bezoekersaantallen op voorhand enorm zou teruggelopen en met rampzalige gevolgen bovendien. Ook het toekomstige forum zou in dit verband een enorme averij zijn opgelopen.
Maar als dat echt zo acuut levengevaarlijk is, dan lopen de bezoekersaantallen toch vanzelf terug?
Lezen Bart! Wel, als men had gewezen op deze risico's. Dan kan je als binnenstadbezoeker je conclusies trekken. Tot op heden niet gebeurd. Zoals ik al in mijn vorige tekst al had aangegeven.
De mensen welke liever hadden gezien dat de bereikbaarheid van de Grote Markt hetzelfde zou zijn gebleven, hebben een alternatief door bijvoorbeeld het winkelcentrum in Paddepoel te bezoeken. De grote concerns welke alle binnensteden ij nederland bevolken zin voor velen niet eens interessant om te bezoeken., laat staan dat men er aankopen gaat doen. Natuurlijk ben ik ook voorstander van bereikbaarheid, het liefst met eigen auto, maar de Brugstraat heb ik zelf ook altijd al te smal gevonden voor het vele busverkeer. Het oppervlak van deze stad is gewoonweg te klein om zoveel vervoersbewegingen en personen te kunnen handelen. Het enige wat men nu dan gat doen is het verschuiven/verleggen van dit probleem naar een plek buiten het centrum.
Het is een gevolg van het kiezen door een incapabel gemeentebestuur voor een compacte stad, dat men nu de Grote Markt gaat vrijwaren van gemotoriseerd verkeer is slechts een eerste aanzet, het gevolg van korte termijn beleid en het ontbreken van visie. Over niet al te lange tijd zul je grote delen van deze stad gevrijwaard zien worden van gemotoriseerd verkeer en zullen er rondom de stad Groningen aanvragen voor winkelcentra met grootschalige detailhandel ingediend gaan worden.
Het is sowieso onbegrijpelijk dat er niet meer onderzoek is gedaan naar de gevolgen van fijnstof in deze stad. Door het blijven volharden in de zogenaamde compacte stad, bereik je meer en meer dat mensen ongewild en onbewust telkens meer en meer fijnstof inademen. Gevolgen zullen pas jaren later tevoorschijn gaan komen, wat gelijk de reden zou kunnen zijn dat dit wordt verzwegen, daar de voorgaande en huidige bestuurders welke het dwaze plan van compacte stad ten uitvoer brengen, dan allang van het toneel zullen zijn verdwenen.
Daarom ook net als in Utrecht een milieuzone instellen zodat de meest vervuilende auto's en brom/scooters uit de binnenstad geweerd kunnen worden. Bussen rijden al op gas. Dat is relatief schoon.