Voor de komende Paasdagen moet er duidelijkheid zijn of de Friesenbrücke bij Weener herbouwd gaat worden of dat er een nieuwe moderne brug wordt aangelegd. Dat is bij een gesprek in Duitsland besproken.
Bij het gesprek waren alleen Duitse partners aanwezig, en niet de provincie Groningen. “Het was een vergadering waar de Deutsche Bahn, de Meyer Werft en het ministerie bij aanwezig was”, zegt gedeputeerde Fleur Gräper. “Voor het gesprek plaatsvond zijn wij als provincie geïnformeerd, en wat ik begrepen heb is dat er niks uitgekomen is.”
De Friesenbrücke werd vijftien maanden geleden aangevaren door een brug en raakte daarbij total loss. Sindsdien is men met de vraag bezig wat er moet gebeuren: herbouwen of nieuwbouw. “Ik denk dat als ik de leiding had gehad, er al een beslissing was genomen. Maar in Duitsland ligt dit ingewikkelder vanwege de Rijksbelangen en de regionale belangen die er spelen. Maar je moet er maar wel op rekenen dat aan beide kanten van de grens duidelijk is dat dit proces te lang duurt, en dat dit ook voor frustraties zorgt.”
Grootste probleem is de financiering. Groningen heeft laten weten niet zo maar geld op tafel te leggen. Eerst zal er voldaan moeten worden aan verschillende voorwaarden.
Een 25-jarige man uit Groningen is veroordeeld tot veertig maanden celstraf wegens meermalen poging tot…
Bij een aanrijding donderdagmiddag rond 13.45 uur op de westelijke ringweg zijn één of meerdere…
Het bestuur van WerkenMetZorg is opgelucht, want de gemeente Groningen gaat de organisatie waarschijnlijk steunen.…
Woningeigenaren moeten vanaf 1 januari verplicht melden wanneer en voor hoeveel nachten hun woning aan…
De RUG staat in de Keuzegids Universiteiten 2025 op de derde plek van beste brede…
Het aantal WW-uitkeringen in Groningen is in november gedaald, na een aantal maanden met een…
Bekijk reacties
Zoals al eerder gesteld heeft Duitsland niet veel haast met deze 3e rangs spoorlijn! Want dat
is het natuurlijk, ook al wordt die brug hersteld.
Wil het echt wat worden dan moet deze lijn opgewaardeerd worden op tenminste intercity
niveau! Dat betekent spoorverdubbeling, elektrificatie etc. kortom enorme investeringen.
Dat zie ik in Nederland niet snel gebeuren. Ook niet onder het nieuwe kabinet, want dat zal
hoofdzakelijk uit rechtse partijen bestaan. Zeker de VVD heeft voor infrastructuur alleen oog
voor auto's en (meer) asfalt.
Investeringen in het Spoor zullen minimaal blijven en dan ook nog hoofdzakelijk in de
Randstad ondanks het mooie verhaal in Spoorvisie 2040 van de NS
Zie ook nog:
* https://www.ovmagazine.nl/2016/11/spoorvisie-2040-sneller-vaker-en-directer-1159/#comment-20313
* http://www.europa-nu.nl/id/vk0vic7tfzry/agenda/ten_t_dagen_rotterdam
* http://www.mpwiersema.nl
Wat een ontzettend getreuzel! De provincie moet veel meer actie ondernemen. Als die brug in de spoorlijn Berlin-Hamburg had gelegen, was hij al klaar geweest
Het getreuzel gaat helaas nog langer duren! Zie dit Duitse commentaar:
http://www.noz.de/deutschland-welt/niedersachsen/artikel/870187/bund-und-land-streiten-um-friesenbruecke