Voor de komende Paasdagen moet er duidelijkheid zijn of de Friesenbrücke bij Weener herbouwd gaat worden of dat er een nieuwe moderne brug wordt aangelegd. Dat is bij een gesprek in Duitsland besproken.
Bij het gesprek waren alleen Duitse partners aanwezig, en niet de provincie Groningen. “Het was een vergadering waar de Deutsche Bahn, de Meyer Werft en het ministerie bij aanwezig was”, zegt gedeputeerde Fleur Gräper. “Voor het gesprek plaatsvond zijn wij als provincie geïnformeerd, en wat ik begrepen heb is dat er niks uitgekomen is.”
De Friesenbrücke werd vijftien maanden geleden aangevaren door een brug en raakte daarbij total loss. Sindsdien is men met de vraag bezig wat er moet gebeuren: herbouwen of nieuwbouw. “Ik denk dat als ik de leiding had gehad, er al een beslissing was genomen. Maar in Duitsland ligt dit ingewikkelder vanwege de Rijksbelangen en de regionale belangen die er spelen. Maar je moet er maar wel op rekenen dat aan beide kanten van de grens duidelijk is dat dit proces te lang duurt, en dat dit ook voor frustraties zorgt.”
Grootste probleem is de financiering. Groningen heeft laten weten niet zo maar geld op tafel te leggen. Eerst zal er voldaan moeten worden aan verschillende voorwaarden.
Forum Groningen hoeft niet aan de slag met een uitbreiding van haar verdiencapaciteit. Een voorstel…
Sinterklaas is zondagmiddag feestelijk verwelkomd in de wijk Lewenborg. De Goedheiligman en zijn pieten maakten…
Kunstschilder Egbert Modderman uit de stad is dit weekend uitgeroepen tot Talent van het Jaar…
Voor de tweede klassers uit Stad die in actie kwamen was het een slechte middag,…
Donar heeft zondagmiddag in Charleroi verloren van Spirou Basket. Ondanks de steun van tientallen meegereisde…
Bij de Euroborg is het door brand getroffen koffiehokje bij het uitvak vervangen door een…
Bekijk reacties
Zoals al eerder gesteld heeft Duitsland niet veel haast met deze 3e rangs spoorlijn! Want dat
is het natuurlijk, ook al wordt die brug hersteld.
Wil het echt wat worden dan moet deze lijn opgewaardeerd worden op tenminste intercity
niveau! Dat betekent spoorverdubbeling, elektrificatie etc. kortom enorme investeringen.
Dat zie ik in Nederland niet snel gebeuren. Ook niet onder het nieuwe kabinet, want dat zal
hoofdzakelijk uit rechtse partijen bestaan. Zeker de VVD heeft voor infrastructuur alleen oog
voor auto's en (meer) asfalt.
Investeringen in het Spoor zullen minimaal blijven en dan ook nog hoofdzakelijk in de
Randstad ondanks het mooie verhaal in Spoorvisie 2040 van de NS
Zie ook nog:
* https://www.ovmagazine.nl/2016/11/spoorvisie-2040-sneller-vaker-en-directer-1159/#comment-20313
* http://www.europa-nu.nl/id/vk0vic7tfzry/agenda/ten_t_dagen_rotterdam
* http://www.mpwiersema.nl
Wat een ontzettend getreuzel! De provincie moet veel meer actie ondernemen. Als die brug in de spoorlijn Berlin-Hamburg had gelegen, was hij al klaar geweest
Het getreuzel gaat helaas nog langer duren! Zie dit Duitse commentaar:
http://www.noz.de/deutschland-welt/niedersachsen/artikel/870187/bund-und-land-streiten-um-friesenbruecke