Eén keer inchecken en één keer uitchecken, ongeacht je bestemming en ongeacht met hoeveel vervoersbedrijven je reist. Als het aan gedeputeerde Fleur Gräper (D66) van Verkeer en Vervoer ligt wordt zo’n systeem snel ingevoerd.
Gräper reageert daarmee op een reportage van OOG TV. In die reportage kwamen Liz Main en Jelte Hommes aan het woord. Beide reizen een aantal dagen in de week vanuit Zuidoost-Friesland naar de stad. Voorheen konden ze deze reis door middel van een daldagkaart voor tien euro maken, maar sinds Arriva het busvervoer in Friesland heeft overgenomen van Qbuzz is de dagkaart van Qbuzz niet geldig bij Arriva en omgekeerd. Hierdoor krijgen Liz en Jelte te maken met prijsstijgingen van veertig tot zestig procent.
“Er worden op dit moment gesprekken gevoerd tussen het OV-Bureau Groningen Drenthe en Arriva hoe dit het beste opgelost kan worden”, vertelt Gräper. “Maar dit probleem is wel een echt Fries probleem. Arriva heeft er voor gekozen om haar Zuidoost-Friesland concessie zo goed mogelijk aan te laten sluiten bij de rest van het gebied waar ze al langer het vervoer verzorgt. Dit was ook een eis zoals die in de aanbesteding door de provincie Friesland kenbaar is gemaakt. Over een goede aansluiting met Groningen en Drenthe is dus niet gerept.”
Het probleem van vervoersbewijzen en in elkaar overlopende concessiegebieden speelt in het hele land. Gräper wil samen met haar collega’s daar een oplossing voor creëren. “We moeten toe naar een systeem van een single-check-in en een single-check-out. Ik weet niet of je de situatie in Zwolle kent maar dat is naar mijn mening het beste te vergelijken met een marmottenrace door allerlei OV-poortjes. We moeten naar een systeem waarbij je in Groningen incheckt en in Sittard uitcheckt, ongeacht of je tijdens deze reis nu met de NS, Arriva, Breng of Hermes reist.”