De prijs van het eurokaartje bij Qbuzz gaat fors omhoog van twee euro naar 2,50. De prijsstijging gaat maandag al in. De stijging is zo hoog, omdat het busbedrijf het gebruik van contant geld in bussen wil ontmoedigen.
Er zijn elders in het land overvallen op buschauffeurs geweest en daarom wil Qbuzz af van het betalen met contant geld.
Volgens het OV-bureau Groningen – Drenthe is het reizen met een OV-chipkaart in vrijwel alle gevallen goedkoper dan met een eurokaartje.
Brandweerlieden hebben zaterdag aan het einde van de middag een paard gered uit een sloot…
Koploper PKC'83 in de eerste klasse H won zaterdag met hangen en wurgen de stadsderby…
In de eerste klasse H won Be Quick zaterdag bij Heerenveense Boys en blijft bovenin…
Gorecht is in de tweede klasse I koploper af na de nederlaag zaterdag tegen Be…
Verschillende ramen van het appartementencomplex aan de Oosterhamriklaan zijn gesprongen en het gebouw ligt er…
In en rond de binnenstad zijn zaterdag meerdere winkeldieven aangehouden. Dat meldt nieuwsfotograaf Patrick Wind…
Bekijk reacties
Het gaat toch nergens meer over, € 2,50 om een stadsritje met het openbaar vervoer te kunnen maken. Nog even en het is goedkoper om een auto aan te schaffen en te onderhouden in plaats van met het openbaar vervoer te reizen.
Maak het dan mogelijk om in de bus te pinnen.
Het zou natuurlijk veel makkelijker zijn om gewoon de OV chipkaart te vervangen door je bankpas. Volgens mij worden daar al proeven mee gedaan. In London werkt dat al en het werkt perfect.
Dus ik kan hier in de bus gewoon inchecken door mijn bankpas tegen de incheckpaal te houden?
Dat is dus al meer dan een jaar mogelijk !
Ik vind het behoorlijk irritant dat zo veel mensen nog contant betalen, want daarvoor staat de bus steeds een stuk langer stil. Maar 2,50 is schandalig duur. Ik hoop wel dat het mensen over kan halen om toch meer met de chipkaart te reizen.
Helaas is niet iedereen - financieel gezien - in staat om een saldo te parkeren op een OV-chip kaart . Het geld wat daar tijdelijk gestald is kan ook voor andere zaken gebruikt worden . En de aanschafprijs van een kale OV-chip kaart is ook niet mals .
Ik geloof toch niet dat er veel mensen zijn die vaak met de bus reizen (en dus op termijn goedkoper uit zullen zijn als ze met de ov chipkaart reizen) die niet 7 euro voor een chipkaart kunnen betalen en daar dan 10 euro krediet op kunnen zetten. Ze zijn er vast, maar dat lijkt me een kleine minderheid van de mensen die nog steeds contant betalen.
Sander
Ik vind het behoorlijk irritant dat sommigen van de 95% die te dom zijn om te beseffen dat ze zich als makke schapen door Big Brother naar de slachtbank laten leiden, desondanks een mening over het denkende deel (dat contact betaald) denkt te moeten ventilatoren.
(In Duitsland, dat in de vorige eeuw met twee totalitaire systemen te maken heeft gehad, wordt het hetzij met contanten hetzij met chips betalen, als een snelle IQ test gezien. Lui met pin worden daar als domoren gezien).
Ik gaf geen mening OVER die mensen (behalve dat veel daarvoor waarschijnlijk wel 17 euro kunnen betalen), maar over het feit dat door contant betalen de bus langer stil moet staan.
Daarnaast kom ik voor mijn werk erg vaak in Duitsland, en het is echt niet zo dat de mensen die daar met pin betalen door de meerderheid als domoren worden gezien.
Ik ben het wel met je eens dat contant betalen een stuk anoniemer is en dat de meeste mensen veel te weinig met hun privacy bezig zijn.
Big Brother zal tevreden zijn!
Inderdaad, want Big Brother weet van elke anonieme OV-chipkaart die uit een automaat wordt gehaald, precies wie hem heeft gekocht en wat die ermee doet. En de overheid, die zo opzichtig faalt in ICT-projecten, weet dát dan weer wél zo in te richten dat niet één hacker die geheime trackingsoftware op die OV-chipkaarten kan vinden!
Met een OV-chipkaart betaalde ik enkele maanden geleden voor de route Beijum-West/Framaheerd naar het Martini Ziekenhuis meer dan € 2,-. Het was een bedrag boven de € 3,-. Ik geloof € 3,25. Meerdere buschauffeurs van Qbuzz erkenden ruiterlijk de juistheid van mijn constatering. Waarvan akte.
Bovendien: het is handiger om met één munt twee euro te betalen, dan met twee of meer munten. Het betalen van € 2,50 kost per definitie meer tijd.
Het gaat Qbuzz uiteraard alleen om geld. Uiteraard.
Je kunt natuurlijk bij de bushalte ook een paar knaken gezamenlijk bij elkaar leggen en een taxi busje oproepen dat ieder voor de deur van bestemming afzet.
Het kaartje duurder en straks kan ik HET(o zo geliefde?) MONSTRUM niet meer per bus .bereiken.
Ok, ik kan dus straks voortaan niet meer heen waar ik moet zijn, en moet er ook nog eens meer voor gaan betalen.
Nederland is allang big brother land. Ik was na 2,5 jaar weer even in NL en betaal dan cash. De trein is stervensduur, parkeren kost handenvol geld en overal weet de overheid wat je doet. En in NL wordt alles driedubbel gecontroleerd bij de banken. Lekker het gas intrappen is ook voorbij, in een sukkeldrafje rijdt men in een lange sliert over de snelweg en haalt in met nog geen 1 km per uur snelheidsverschil. En dan zometeen nog even rekeningrijden erin, dan kun je extra betalen als je werkt (in de spits) en zullen ze dat systeem wel gebruiken als 1 permanente trajectcontrole.
Hier knal ik mijn auto op de stoep, kennen ze geen traject controles, staan flitspalen nauwelijks aan (drempels werken namelijk ook om snelheid te minderen) en heb je nog het idee dat de overheid niet constant over je schouder meekijkt.
Ik ga nooit meer in NL wonen. Toen ik even met de trein moest was er natuurlijk geen treinverkeer en moest je overstappen op de bus, zoals gewoonlijk.