De Korreweg wordt door de fietsers opnieuw ervaren als de minst veilige fietsroute in de stad. Dat blijkt uit een enquête van de gemeente.
Bijna 3500 mensen gaven een onveilige locatie aan en de Korreweg scoorde 555 keer. Vooral de rotonde bij de Kapteynlaan werd genoemd en daarnaast de kruising met het Boterdiep en de Gerrit Krolbrug.
Ook de diverse kruisingen bij de Westerhaven worden genoemd als gevaarlijk punt. Het gaat vooral om de kruising met de Aweg en de Astraat.
De Ebbingestraat, Grote Markt, Vismarkt, de kruising Wilhelminakade/Prinsesseweg en het gebied rond het hoofdstation scoorden ook hoog als onveilige fietslocatie.
Het bestuur van WerkenMetZorg is opgelucht, want de gemeente Groningen gaat de organisatie waarschijnlijk steunen.…
In een woning aan de Griffeweg heeft deze donderdagmiddag een overval plaatsgevonden. Daarbij is een…
Woningeigenaren moeten vanaf 1 januari verplicht melden wanneer en voor hoeveel nachten hun woning aan…
De RUG staat in de Keuzegids Universiteiten 2025 op de derde plek van beste brede…
Het aantal WW-uitkeringen in Groningen is in november gedaald, na een aantal maanden met een…
Groningen krijgt er deze vrijdag een nieuwe weg bij: de Máximaweg. Die ligt parallel aan…
Bekijk reacties
De gevaarlijkste plekken zijn plekken die minder gevaarlijk lijken. Een tweerichtingen fietspad met voorrang op kruisend autoverkeer, daar gebeuren de meeste ongelukken. Zowel bij de Atoomweg/hoendiep als Kotkastraat/Bornholmstraat. Ook bij de Oosterlsluis zijn vaak incidenten.
Als deze mensen nu eerst eens de geldende verkeersregels gaan leren en deze erna ook daadwerkelijk toe gaan passen tijdens het gebruik van de Korreweg en bovenal bij het naderen van de rotonde, kijk dan eens naar de verkeersborden en de haaientanden op het wegdek.
Dan zal men er achter gaan komen, dat de wijze waarop 90% van de fietsers deze rotonde denkt op te mogen en kunnen rijden en dit ook daadwerkelijk doet, als er al ander (gemotoriseerd) verkeer op de rotonde aanwezig is, fout is en gelijktijdig (levens) gevaarlijk uit kan pakken.
Verkeer rijdende op deze rotonde had en heeft voorrang op alle weggebruikers, dus ook fietsers.
Leer de geldende verkeersregels en pas deze toe, scheelt een hoop ergernis en dito (bijna) ongevallen!
Hoe moeilijk kan het zijn, de wegen zijn van ons allemaal en niet enkel van en voor fietsers aangelegd!
Hoe moeilijk kan het zijn om eens een keer niet te generaliseren?
Of heb ik nog te ruim gemeten, meer dan 10% welke zich wel aan de regels blijkt te houden is inderdaad nog aan de hoge kant
Tja ..het uit HUN doppen kijken ..is ze niet geleerd.
Gelukkig zijn er plenty andere weggebruikers ( anders dan de fietsers) die NIET op hun mobieltje kijken in het verkeer.
Dankzij deze oplettende weggebruikers gebeuren er zo weinig ongelukken.
Ik sla mezelf regelmatig op mijn borst, wat doe IK het toch goed.
Hoeveel heb IK vandaag WEER het leven gered.
Anderen hebben ( zo lijkt het) alleen maar commentaar.
Ik zeg dan: de beste stuurlui staan aan wal.
Of zitten te kijken vanachter de geraniums met als commentaar ..vroeger was alles veel beter.
Regels en wetten leren uit een boek in de schoolbank is leuke theorie. Met wat levenservaring leer je dat de praktijk vaak anders werkt en je niet zwart/wit kunt vasthouden wat je gelezen hebt in een boek hoe leuk en goed die theorie ook is.
Los daarvan. Wat betreft de Korreweg rotonde verbaast het mij dat er niet meer ongelukken gebeuren maar dat kan komen door dat bij "gevaar" men beter oplet. En de enkele ongeluk dat gebeurd zal komen door niet opletten en zich veilig wanen zoals men gewent is op een doorsnee weg.
In de meeste gevallen is de fietser de schuldige al zal dat helaas voor de wet en de afhandeling van de schadevergoeding bijna nooit het geval zijn. Maar goed je moet het er maar voor over hebben als fietser om je verdere leven gehandicapt door te gaan door roekeloos als kip zonder kop overal voor langs te fietsen. En de meest domme acties van fietsers wat ik zie: naast vrachtwagens of bussen stilstaan of in willen halen... Heb gewoon ff geduld en wacht totdat die vrachtwagens uit de buurt zijn. Chauffeurs kunnen niet alles zien en je lichaam heeft geen boodschap aan ja maar het was mijn schuld niet had de chauffeur maar beter moeten opletten.
En in het algemeen voetgangers. Als kip zonder kop zonder naar links of rechts te kijken gewoon (een zebrapad) oversteken. Gewoon het recht op voorrang opeisen. Voorrang krijg je, dat mag je niet nemen. Als automobilist stop ik vaak wel alhoewel ik mij soms kapot schrik hoe roekeloos men kan zijn (meestal even koppeling in en gas erbij om ze wakker te laten schrikken hoe gevaarlijk ze bezig zijn). Als fietser laat ik voetgangers nooit voor die niet het fatsoen hebben de omgeving te scannen op veiligheid.
Fietsers moeten overal voorrang hebben,niemand zit te wachten op de uitlaatgassen in woonwijken.
Als ik om mij heen kijk krijg ik het idee dat 90% van de fietsers al jarenlang overal voorrang neemt, dat je dit überhaupt durft te stellen vind ik wel erg hypocriet.
De Korreweg moet gewoon een fietsstraat wonen waar auto's te gast zijn. Om het fietsgebruik over langere afstanden te stimuleren is het van belang dat (snelle) fietsers snel en makkelijk door de stad kunnen fietsen. De Korreweg is op dit moment een hinderlijk en onveilig obstakel.
Dat in dit geval de Korreweg zo (on)veilig zou zijn , is iets wat jij als fietser zelf in de hand hebt.
Maak anders aan weerszijden van de vrije busbaan een gearceerde fietsstrook. Fietsers welke denken aan de Tour de France deel te nemen, kunnen zo hun kennis en kunde tonen, overige fietsers kunnen via deze fietssnelweg snel richting binnenstad fietsen.
Iedereen blij, hoe moeilijk kan het zijn?
Zou ik gewoon kruising op Korreweg ipv rotonde. Op Korreweg zijn voorrang om meer fietsers stimuleren!
Ik durf wel te wedden dat het nog veel minder is dan 10%
je zult echt NOOIT een fietser daar voorrang zien verlenen. Toen ik nog snorscooter reed, werd ik geregeld door fietsers aan de kant geduwd om maar de rotonde op te schieten. Zelfs moeders met kinderen achterop of op fietsje ernaast.
Dus generaliseren in dit geval mag ECHT! Rotonde Korreweg is in mijn ogen het meest verschrikkelijke stukje verkeersdrama van de stad.
Maar dan hebben we het nog niet gehad over de "uitrit" bij de Bauhaus aan de Bornholmstraat. Daar gebeurden ook zo immens veel ongelukken, waar fietsers WEL voorrang hadden, dus hebben ze de fietsers hun voorrang maar afgenomen. Nu is die situatie NOG gevaarlijker want fietsers moeten nu 3 richtingen in de gaten houden waar verkeer vandaan komt ITT 2 als de auto's voorrang moeten verlenen. ONGELOOFLIJK!!