Ombudsman in de weer met ontevredenheid

nieuws
Marike Klappe

Het eerste half jaar van 2016 had de Ombudsman te maken met 29% meer zaken vergeleken met 2015. Later stabiliseerde dit aantal.

De Ombudsman vond haar werk in 2016 in veel gevallen heel zinvol. Fouten en onvolkomenheden zijn alsnog aan het licht gekomen. Opvallend is dat de procedurele kant van de interne klachtbehandeling van de gemeente zelf tot de nodige klachten heeft geleid omdat de afhandeling van de klacht niet binnen de gestelde tijd plaatsvond. De gemeente heeft inmiddels besloten meer klachtenfunctionarissen aan te stellen, waardoor dit probleem naar verwachting tot het verleden zal gaan behoren.

Bureau Onderzoek & Statistiek heeft het stadspanel gevraagd waarom mensen niet klagen, terwijl er mogelijk wel ontevredenheid is. Daaruit blijkt dat van de 4200 respondenten er ruim 1300 afgelopen jaar wel eens ontevreden zijn geweest over de gemeente. Bijna 900 respondenten gaven aan deze onvrede niet te hebben geuit. De Ombudsman hierover: “Jammer, want daardoor heeft de gemeente niet de mogelijkheid gehad om deze ontevredenheid weg te nemen”