De PvdA en D66 in Groningen willen geen twaalf miljoen euro voor de toekomst van Groningen Airport Eelde op tafel leggen. Het bedrag komt neer op een bijdrage van 1,2 miljoen euro per jaar.
Dat bedrag werd eerder genoemd in stukken van de provincie Groningen en nu in de stukken van Drenthe. Jan Pieter Loopstra van de PvdA wel zoveel geld niet geven. “Als aandeelhouder betaalden we tot 2013 jaarlijks 260.000, we zijn nu wat verder in de tijd dus iets meer kan ik me voorstellen, maar niet die 1,2 miljoen euro.’’ Luhoff : “Normaal geven de aandeelhouders gezamenlijk een persconferentie maar dat ik dit nu in stukken van een ander bestuursorgaan moet lezen verbaast me enorm.”
Volgens de plannen betalen beide provincies 13,8 miljoen euro, Assen 4,6 en Tynaarlo betalen 1,84 miljoen euro. De stad zou dus 12 miljoen moeten betalen.
In de ochtenduren is er woensdag kans op hardnekkige mist. Volgens OOG-weerman Johan Kamphuis is…
Het Schotse avontuur van Kevin van Veen is afgelopen. Op sociale media laat St. Mirren…
De basketballers van Donar hebben dinsdagavond de uitwedstrijd in de European North Basketball League tegen…
In de gevel van vier nieuwbouwwoningen aan de Molenkampsteeg in Haren is een plaquette geplaatst…
Amerikanen gaan dinsdag naar de stembus voor de presidentsverkiezingen. Groningse Amerikanen volgens de verkiezingen op…
Het KNMI waarschuwt dinsdagavond voor dichte mist. Voor de provincie Groningen is een 'code geel'…
Bekijk reacties
iedereen een zak patat minder en economische voorspoed zal ons deel zijn.
En men wil straks wel jaarlijks (en structureel) miljoenen in de exploitatie van het in aanbouw zijnde en verliesgevende Huis van Niets stoppen? Vreemd stadsbestuur is dit toch.
Dat is omdat je verhaal niet klopt. Geen heldere blik op de zaak.
Dit vliegveld is een bodemloze put. Levert niks op en kost klauwen met geld. Rupsje Nooittevree vraag altijd meer. Niks betalen en lasten naar beneden in de stad lijkt me een veel beter plan. Dan maar geen milieu verpestend vliegveld.
Onzin, zo'n vliegveld is belangrijk voor de Noordelijke economie. Alleen al het feit dat het er ligt verbetert het vestigingsklimaat. Het is wel belangrijk goed na te denken over bestemmingen. München als nieuwe hub connectie naast Kopenhagen is bijvoorbeeld een heel goed plan.
Helaas mis ik in dit soort betogen altijd een objectieve onderbouwing. En volgens mij is die ook niet te geven omdat het gewoon niet klopt. Vestigingsklimaat beter door vliegveld ? Geef maar voorbeelden wat er dan zoal (zonder subsidie) dankzij de verlenging van de landingsbaan is aangetrokken. Ik geloof er helemaal niks van.
Beste fred ik miste ook de objectieve onderbouwing voor je bodemloze put die klauwen met geld kostte en rupsjenooittevree. Dus voor je begint te zeuren om een objectieve onderbouwing, moet je eerst even je eigen boute beweringen maar eens van steekhoudende argumenten voorzien. Nu lijken het mij slechts goedkope meningen die je gratis de cyberspace in gooit.
Airport Eelde moet uiteraard blijven als belangrijk regionaal vliegveld, alleen vraag ik me af of het wel juist is dat de kosten van het vliegveld gedragen moeten worden door regionale overheden.
In het geval van Eelde wordt het gedragen door Stad Groningen, Provincie Groningen, Provincie Drenthe etc. Die moeten er dan afzonderlijk over stemmen.
En dan zie je vervolgens dat de een voor is en de ander tegen. Momenteel is de stand zo
dat Drenthe voor is, Provincie Groningen ook, maar stad Groningen en Tynaarlo zijn tegen. Dit schiet niet op.
Beschouw vliegvelden als Openbaar Vervoer en filialen van Schiphol (valt grotendeels onder de centrale overheid )
Zorg dan ook voor goede onderlinge verbindingen via het OV.
Als voorbeeld noem ik het plan van “StichtingFrom”, de “luchthavenlijn”
http://www.stichtingfrom.nl/realisatie/financiering/ en
http://www.stichtingfrom.nl/wp-content/uploads/Luchthavenlijn_Medium.jpg
Schiphol kan dan makkelijker bepaalde vluchten verplaatsen naar een der deelnemende
vliegvelden (bijvoorbeeld Eelde) en op deze manier iets doen aan het nijpende probleem:
Het bereiken van het maximum aantal toegestane vluchten per jaar (500.000).
Met dit plan is het bouwen van nog een vliegveld (Lelystad) met bijbehorende investering van 300 miljoen Euro volstrekt overbodig!