E-bikers raken bij een ongeval vaker ernstig gewond dan gewone fietsers. Dat blijkt uit onderzoek van een groep Groninger artsen onder 500 mensen die na een fietsongeval bij het UMCG binnenkwamen op de eerste hulp.
Het onderzoek verschijnt vandaag in het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde. Een e-biker heeft dubbel zoveel kans op meervoudige verwondingen, heeft vaker ernstig schedelletsel en ligt tweemaal zo lang in het ziekenhuis.
De artsen pleiten voor het verplicht dragen van een helm voor e-bikers.
De politie is opzoek naar vier personen die mogelijk betrokken zijn bij een incident in…
Straatboer Steven heeft afgelopen vrijdag bloembollen langsgebracht bij twintig Groningse huurders die afgelopen jaar hun…
De komende dagen schommelt de temperatuur tussen 6 en 8 graden. Het wordt voornamelijk een…
De politie heeft in de nacht van zaterdag op zondag drie mensen aangehouden na een…
Donar heeft zondagmiddag in Zwolle goede zaken gedaan door het hoger geklasseerde Landstede Hammers te…
Zondagmiddag zijn een auto en scooter op elkaar gebotst op de kruising Oostersingel/W.A. Scholtenstraat in…
Bekijk reacties
Niks helm. Snelheid verlagen naar 20kph
Veel e-bikers denken dat ze veel snelheid m o e t e n halen.
Gemakkelijk trappen en je aanpassen bij het overige verkeer geeft minder ongelukken.
De E Bike markt zal instorten ...bedankt Artsen ...voor Uw inbreng...
Door e-bikes wordt het OV grotendeels overbodig. Het is veel flexibeler dan de bus en nog sneller ook op de meeste trajecten.
E-bikers kunnen niet fietsen. Ze zijn bang en beheersen hun voertuig niet. Helm of geen helm maakt niet uit, voertuigbeheersing is het issue. Onvoorspelbaarheid en bochtentechniek dat zijn de problemen. Op een tochtje in de stad haal je de doorsnee e-biker 4 keer in om vervolgens op rechte einden weer ingehaald te worden door dezelfde e-biker. Fietsen doen ze niet, trappers langzaam rondbewegen is al genoeg om voortstuwing te krijgen. E-bikers zijn eigenlijk gewoon bang. En wie bang is levert zelden een goede bijdrage. Dus ook niet aan het verkeer.
Uiteraard moet je ze allemaal over een kam scheren. Nuance is namelijk verdacht.