De kruising van het toekomstige fietspad langs de Helperzoom met de Helperzoomtunnel pakt slecht uit voor fietsers.
Dat schrijft de Fietsersbond in een brief aan de gemeente. Het nieuwe tweerichtingen-fietspad aan de oostzijde van de Helperzoom wordt onderdeel van de Fietsroute-plus tussen Groningen en Haren. Dit is een hoogwaardige fietsverbinding waarmee het fietsen prettiger en veiliger wordt en waardoor meer mensen voor de fiets kiezen in plaats van de auto. De fietsersbond vindt het vreemd dat de fietsers in de huidige plannen, voorrang moeten verlenen aan het kruisende autoverkeer vanuit de Helperzoomtunnel.
Verschillende ramen van het appartementencomplex aan de Oosterhamriklaan zijn gesprongen en het gebouw ligt er…
In en rond de binnenstad zijn zaterdag meerdere winkeldieven aangehouden. Dat meldt nieuwsfotograaf Patrick Wind…
Hoe de wind ook waait, korenmolen Wilhelmina in Noorderhoogebrug zal er niet van kunnen profiteren.…
In een speeltuin aan de Jensemaheerd in de wijk Beijum heeft afgelopen donderdag 31 oktober…
Bij een verkeersongeluk zaterdagmiddag op het Gedempte Zuiderdiep is de bestuurder van taxibusje op een…
De fractie van Stadspartij 100% voor Groningen maakt zich zorgen naar aanleiding van verschillende signalen…
Bekijk reacties
Die fietsers moeten niet zeuren. Ze worden nu al in de watten gelegd, maar voeren 's avonds in overgrote meerderheid geen verlichting en houden zich aan geen enkele verkeersregel. Laat die Fietsersbond zich daar maar eens mee bezighouden, i.p.v. nog meer autootje pesten.
Dit fietsertje pesten is nergens voor nodig.
Eerst maar eens kijken hoe de situatie zich ontwikkelt als fietsers hier logischerwijs voorrang krijgen, voordat de automobilist weer automatisch op de eerste plek komt.
P.S. Ik ben zowel fietser als automobilist!
Maar een fietser neemt toch sowieso altijd voorrang, dus ik zie het probleem niet.
Voor een groot deel van de fietsers maakt dit niet uit, die nemen sowieso voorrang.
En als auto's hier voorrang krijgen, stimuleer je dat automobilisten deze tunnel maar vooral de wijk Helpman tóch weer (meer) als sluiproute gaan gebruiken.
Echt niet doen dus.
@ luc, oftewel Middenweg: fietsers nemen sowieso altijd voorrang?
Wat een onzin, de argumenten zijn blijkbaar op.
fietsers moeten eens een keer stoppen met zeuren over voorrang ze nemen het wel of ze het hebben of niet bovendien lijkt 80% van de fietsers een regelrechte doodswens te hebben ze gooien zich zo rijdende auto's
In dit document staan de overwegingen om voor deze optie te kiezen:
https://gemeente.groningen.nl/sites/default/files/10a.%20Ecologische%20optimalisatie%20trac%C3%A9s%20Fietsroute%20Plus%20Groningen%20-%20Haren%20uitwerkingsdocument%20rv.pdf
Zoals je kunt lezen is het welbevinden van de vleermuis een obstakel voor sommige oplossingen.
Zullen we het maar even niet hebben over het asociale gedrag van veel automobilisten? (afsnijden van voetgangers en fietsers, voorrang nemen waar ze het niet hebben, bumperkleven, gevaarlijk hard rijden etc. etc.)
Fijn, bedankt.
@Anton,
Denk te kunnen en te mogen stellen dat 50% van de fietsers bewust voorrang neemt en bewust van rijrichting verandert zonder dit door middel van een hand uitsteken kenbaar te maken. Ook daar waar het toch voor elk en iedereen duidelijk is dat zij voorrang dienen te verlenen of weten/horen (zo nu en dan zelfs zien) dat er verkeer achter hen rijdt wachtend om een afslaande beweging te kunnen maken en/of een weg of kruispunt over te kunnen steken. 15% van de fietsers is zich niet bewust van geldende verkeersregels en de overige 35% zal altijd haar uiterste best doen om rekening te houden met elkaar in het verkeer.
Bij twijfel aan mijn getallen zou ik voor willen stellen eens een middagje met pen en papier in de aanslag te gaan noteren hoeveel fietsers daadwerkelijk voorrang verlenen op bijvoorbeeld de rotonde op de Korreweg.