De PVV in de Provinciale Staten wil een onderzoek naar een spoorlijn naar Zernike. Dit om het toenemend aantal studenten naar de campus te vervoeren.
Momenteel gaat dat met bussen over de westelijke ringweg. De PVV denkt dat dit op termijn niet meer wenselijk is.
Om een mogelijkheid tot een spoorlijn open te houden moet de provincie beter communiceren met de gemeente Groningen, aldus de PVV. De gemeente zou plannen hebben om woningen te bouwen in de Reitdiepzone.
Op de Laan 1940 - 1945 (N370) ter hoogte van afrit Zeeheldenbuurt heeft vrijdagavond een…
De competitie voor de ‘Beste Groninger Film 2024’ is vrijdag van start gegaan. Dat betekent…
Het KNMI waarschuwt opnieuw voor plaatselijke dichte mist. In Groningen kan dit tot zaterdagochtend slecht…
De tunnel aan de Vierverlatenweg lag vrijdagmiddag vol met suikerbieten, nadat een volgeladen vrachtwagen een…
Museum aan de A in Groningen heeft meer dan vijftig maritieme objecten en scheepsbouwtekeningen met…
December is natuurlijk de maand van de lijstjes waarin jouw favoriete nummers worden gerangschikt, zoals…
Bekijk reacties
Komt er nu toch opnieuw iets goeds uit de koker van de PVV rollen
Een uitstekend plan. Gewoon het spoor tussen het Noorderstation en Sauwerd afbuigen langs het Van Starkenborghkanaal.
*Zucht*
De beste manier om dat te doen, met de gunstigste "return on investment", is door middel van een tram door de binnenstad. Dan hebben andere reizigers er ook baat bij. Een aftakking van de bestaande spoorlijn levert te weinig op tegen teveel kosten. Is allemaal al járen geleden onderzocht en onderbouwd.
We weten dat de tram er niet komt; een dergelijke spoorlijn is ook uit den boze dus hou op met zeuren en ga gewoon met de bus aan de gang.
Nu veel instanties (NS , ProRail , Rover en reizigers zelf op YouTube) pleiten voor uitbreiding van het Spoor vanwege de toenemende stroom reizigers, is er misschien zelfs bij Groningers sprake van voortschrijdend inzicht !? Je weet maar nooit!
Maar een trein aansluiting alleen voor studenten dat lijkt me niks. Het moet dan wel de tram door het centrum zijn. Is gelijk een oplossing voor het bereikbaarheid probleem als
de bus door het centrum wordt afgeschaft. Het plan met die kleine busjes of golfkarretjes is dan niet nodig.
In Utrecht denkt men hier heel anders over! De Uithoflijn gaat in 2018 rijden (min of
meer vergelijkbaar met de “Zernike lijn” in Groningen)
Zie: http://www.regiotramutrecht.nl/werkzaamheden/projecten-0/uithoflijn/
Utrecht heeft 140.000 inwoners meer dan Groningen.
Inwoners (1 april 2016) 339.946 terwijl Groningen net over de 200.000 zit
En is in oppervlakte ongeveer 15 km² Groter dan Groningen.
Een Tram is geen optie de bussen die Nu rijden zijn voldoende.
Klaar..
Voor eventuele uitbreiding ( mocht dat onverhoopt nodig zijn) is gewoon de capaciteit te verhogen .
Meer bussen dus het enige en echte betaalbare flexibele alternatief .
https://youtu.be/zAfo1_BU2Io
Even voor alle duidelijkheid ..binnen 11 minuten zijn de studenten op het RUG terrein vanaf het Hoofd Station
Maak even een kosten baten plaatje ..PVV voor deze "Trein"..optie ?.
Is het de Gemeente waard op enkele 10 tallen misschien wel 100 miljoen te investeren voor een verbinding die al 100% werkt ?
Er is geen student die klaagt over deze flitsende verbinding.
Niet ÈÈN
Dat ben ik niet met u eens. Ook kleinere steden kunnen goede redenen hebben om een tramnet aan te leggen.
Bijvoorbeeld Nordhausen in Duitsland ( 42000 inwoners ):
https://nl.wikipedia.org/wiki/Nordhausen_(stad)
Met hierin ook gegevens over het tram bedrijf.
Dat filmpje over “Tram Noway” waar u naar verwijst zegt me niks:
Al die bestelauto's in de Oosterstraat om aan te tonen hoe vol het zou worden met al die trams!
Wat een onzin! Evengoed zou ik dat filmpje kunnen gebruiken om aan te tonen hoe vol het is
met al die enkel en dubbelgelede bussen van u, nodig om de tram te vervangen!
En: Extra bussen? Dan ook extra chauffeurs! Trams kunnen gekoppeld worden!
Trouwens het rapport van Goudappel Coffeng uit 2010 was duidelijk genoeg en staat nog steeds
als een huis:
“Bureau Goudappel Coffeng heeft berekend dat de exploitatie van de RegioTram in het gebruik goedkoper is dan alternatieve vervoersystemen, zoals de bandentram, of (dubbel)gelede bussen. Die zijn in aanleg goedkoper, maar duurder in gebruik, en trekken minder reizigers. Daardoor remmen ze de groei van het autoverkeer minder af. Bussen zijn bovendien aangewezen op het overbelaste wegennet, rond de stad Groningen, en in de Groninger binnenstad. Naast de geplande en deels al gerealiseerde verbeteringen aan de ringwegen is het project RegioTram noodzakelijk om een dreigend verkeersinfarct te voorkomen.”
Zie ook nog:
https://www.oogtv.nl/2017/04/ov-consumentenplatforms-ongerust-over-stadsbus/
met nog meer over dit onderwerp.