De onderwijsinstellingen in Groningen gaan samen actief bijdragen aan het bereikbaar houden van de stad. Ze willen ervoor zorgen dat hun werknemers, scholieren en studenten meer buiten de spits reizen.
Daartoe hebben ze donderdag een intentieverklaring ondertekend met Groningen Bereikbaar. Het gaat onder meer om de RUG, Hanzehogeschool, Alfa-college, Noorderpoort en Openbaar Onderwijs Groningen.
De instellingen proberen anders te roosteren, en het reisvergoeding- en parkeerbeleid aan te passen. Ook gaan ze hun personeel en studenten actief informeren over alternatieven voor het reizen in de spitsuren. De lessen kunnen bijvoorbeeld later beginnen om de drukke treinen en bussen tijdens de spits te ontlasten.
De politie heeft een 50-jarige man uit Groningen aangehouden. Hij wordt verdacht van brandstichting in…
Op de Vismarkt worden zaterdagmiddag voederbieten uitgedeeld door de Sint Martinuscommissie van Volksvermaken. De voederbieten…
De Nationale Ombudsman gaat onderzoek doen naar de afhandeling van klachten aan de RUG. Het…
De Nieuwe Kerk aan het Nieuwe Kerkhof in de stad is zaterdag een groot deel…
De zaalvoetballers van PKC'83/Team Amoeri zijn genomineerd als Groninger sportploeg van het jaar 2024. (meer…)
De mannen van PKC'83/Team Amoeri en de vrouwen van Drs Vijfje boekten vrijdagavond overtuigende zeges…
Bekijk reacties
Draag zorg voor een betere doorstroming in en rond de stad door meer doorgaande wegen te realiseren en niet zoals het nu gaat door de rijrichting van nog meer wegen eenrichtingsverkeer te maken, de brugbedieningstijden voor de recreatievaart naar 2 openingen voor en na de spits in te gaan stellen (in plaats van de huidige openingstijden waar het om brugbediening gaat) en de VTAG en VECOM verkeerslichtbeinvloeding uit te zetten.
Dat is niet enkel beter voor de doorstroming in deze stad, welke nu opstoppingen veroorzaakt welk een alsmaar groter en in de nabije toekomst onbeheersbaar gaat worden, maar wat te denken van het milieu.
Maar de meest eenvoudige en goedkoopste oplossing is natuurlijk minder studenten aan de RUG en leerlingen aan de Hanzehogedroomfabriek toe gaan laten (met dank aan meneer F de Vries cs)
Tuurlijk Middenweg maar het beroepsonderwijs zit ook in de bus. Dat lost dus niets op. Of stel je soms voor dat mensen met een afgeronde vwo opleiding daarna maar postbezorger moeten worden omdat jij het te druk vindt in de trein of bus waar je overigens toch nooit in zit. De meeste van deze ov mensen wonen niet in de stad, dus je hebt weinig last van. Ze zitten niet in een dakopbouw die een paar polen bij je buurman op het dak hebben geknutseld, om vervolgens bierdopjes naar je hoofd te keilen omdat je weer tegen ze aan het foeteren bent.
Ik ondervind in de ochtenduren weinig overlast van bussen welke voorrang krijgen op het overige verkeer, de grootste veroorzaker van het vastlopen van het overige verkeer wat deze stad in of uit wil rijden. Het ontgaat mij waarom jij nu de postbezorgers zo moet kleineren. De door jou aangehaald Polen zie je vaak op daken verschijnen bij hen, welke hun inkomen uit de subsidie ruif vergaren, zijnde lieden met een HBO of universitaire opleiding veelal werkzaam als ambtenaar, of als lecturer, het woord leraar schijnt tegenwoordig niet meer te mogen worden geschreven, maar zij welke werkzaam zijn bij het megalomane opleidingsinstituut Hanzehogedroomfabriek incluis de RUG, zoveel positiefs aan de plaatselijke economie zouden bijdragen. Dat dit ten koste gaat van de lager opgeleide Nederlander zal jou een zorg zijn, immers het kan je niet links en Europees genoeg zijn. Moet wel erkennen dat Polen wel aan het werk gaan voor het minimumloon, waar veel Nederlanders voor in bed blijven liggen, maar dat zijn keuzes, mogelijk gemaakt door die verfoeide Europese Unie.
Aha het frame. Ik kleineer postbezorgers niet, ik zeg alleen dat je geen VWO doet om vervolgens postbezorger te worden.
KIjk eens: allemaal blanke mannen in pak. Weinig diversiteit, komt het vinden van goede oplossingen niet ten goede.
Dan moet je eerst het glazen plafond doorbreken. De hele managementcultuur van Nederland is op mannen gericht. Als je er al vrouwen tegenkomt zijn het meestal haaibaaien.
"Studenten informeren", wat een slap lapmiddel. Pak het probleem bij de kern aan, i.p.v. verder te faciliteren aan studentikoze gemakzucht.
Dat bij de invoering van het verplichte studenten-OV het protest groot was omdat studenten geld inleverden is ondertussen al lang vergeten. Het wordt zelfs gezien als een verworvenheid die ze ze zich niet meer laten afpakken. Een geslaagde bezuinigingsmaatregel, maar een zware last voor het openbaar vervoer én voor werkgevers die in het weekend hun roosters nauwelijks rond krijgen.
Geef je mensen weer de keuze, dan stapt geen Groningse student meer elk weekend in de trein om bier te gaan drinken met vrienden in Limburg en andersom. Liften is met Blablacar makkelijker dan ooit, mocht je toch elk weekend naar het thuisfront willen.
En over reizen binnen de stad: hou op met aaien met aangepaste lestijden en informatie-campagnes. Trap onder hun hol kunnen studenten krijgen! We wonen niet in Tokyo; je kan hier gewoon van de ene kant van de stad naar de andere kant fietsen.
Hoe veel hebben die mannen bij elkaar gekost, die nu tevreden op de foto staan met hun intentieverklaring?! Namens alle Groninger belastingbetalers: mooi waark, goeie foto, intentierapport ligt ook vast heel lekker in de la.