De statenfractie van de PvdA vraagt de provincie om werk te maken van goed openbaar vervoer voor mindervaliden. Uit onderzoek is gebleken dat in Nederland het openbaar vervoer vaak niet goed toegankelijk is voor deze mensen.
De PvdA wil weten hoe de situatie in Groningen is en wat er gebeurt om dat te verbeteren. De VN verplicht overheden sinds dit jaar uitvoering te geven aan een verdrag waarin de rechten van mindervaliden worden aangegeven.
Uit recent onderzoek blijkt dat in ons land een rolstoelgebruiker in 8% van de gevallen de bus niet in kon. Meestal kwam dit door een defecte automatische rolstoelplank. Ook verleende in 14% van de gevallen de buschauffeur onvoldoende hulp. De PvdA vindt dat de ambitie moet zijn dat 100% van de bussen toegankelijk is voor mindervaliden.
De intocht van Sinterklaas in Meerstad is ondanks diverse problemen goed verlopen. Volgens Frits Gosman…
Door de winterse omstandigheden ging er zaterdag een streep door de meeste voetbalwedstrijden in de…
Politieagenten hebben zaterdagmiddag twee winkeldieven aan kunnen houden die hun slag hadden geslagen bij meerdere…
In een portiek van een woongebouw aan de Jacques Perkstraat heeft zaterdagmiddag korte tijd brand…
De fractie van Stadspartij 100% voor Groningen noemt het te gek voor woorden dat de…
De sneeuwchaos van donderdagavond heeft gezorgd voor bijzondere oplossingen. Op filmpjes, die zaterdag online werden…
Bekijk reacties
Zelfs in derde wereldlanden zoals Brazilie, Argentinië kunnen rolstoelgebruikers altijd mee. In 1 - 3 minuten staat de rolstoel in de bus. Nederland loopt jaren achter.
Het mooie van een derde wereld land is .....
Dat men alle tijd heeft en dat ook krijgt ..
Hier in Europa ( en specifiek Nederland) is alles gebouwd op efficiëntie.. specifiek benoemd "tijd"......
Dat moet zo economisch ( lees kosten baten) worden geregeld.
Tijd…. is geld.. en geld is tijd.
Dus alles moet zo snel mogelijk.. zo goedkoop mogelijk.
Een gehandicapte ( met alle respect) moet zichzelf zoveel mogelijk redden.
In principe heeft de chauffeur daar weinig tijd voor.
De dienstregeling bied daar geen ruimte voor.
De dienstregeling is een garantie dat de bus ( volgens de eisen van de huidige passagier ) precies op tijd is.
Tot het absurde toe .
Als er ( even als voorbeeld staat) de bus komt om 09.09 en hij komt om 09.10 klaagt men al.
Rijd men als chauffeur van de bus in een 30 kilometer zone ( en dat zijn er ondertussen behoorlijk wat in Groningen) dan zijn er personen die de snelheid controleren.
Die vertellen doodleuk dat je te hard rijd ( 33 km) ..dat hebben ze gecontroleerd via een App die de ( hun) snelheid meet via gps.
Eventjes terug naar de minder validen.
Excuses mochten we vouten maken tijdens ons werk.
Excuses voor de mensen die we voorbij rijden ( die in een halte vertoeven) bezig met hun telefoon ..of met hun rug naar de weg staan en totaal niet met hun reis bezig zijn, of totaal niet reageren omdat het “hun bus” niet is en dus
niet hun hand opsteken.
Even terug naar de minder validen die vanaf september maar moeten zien hoe ze vanaf de Westerhaven naar de Grote Markt moeten zien te komen.
Wat een lef van de PVDA om de schuld van het krakkemikkige openbaar vervoer ( zo lijkt het) te leggen bij de vervoerder.
Steek de hand in eigen boezem PVDA en had er voor gezorgd dat de Grote Markt bereikbaar blijft (zeker voor de minder validen) maar ook voor de gewone Groningse burger ..
Jammer dat het teveel gevraagd is ( als gewone burger)
De wereld vreemde gasten die zogenaamd politiek bedrijven in Groningen bepalen ZELF wat men wil.
Daar hebben ze het advies van de Groninger ( en zeker de minder valide Groninger ) niet nodig..
En dan ook nog durven zeuren over de vervoerder ?
Jullie bepalen het vervoer in Groningen ..heren en dames wethouders.
De chauffeurs in de provincie Groningen en omgeving ( QBUZZ) doen hun stinkende best om de passagiers tevreden te houden.
De klachten die mij ter horen komen hebben niks te maken met de vervoerder ..maar alles met de beleidsmaker.
U mag zichzelf dus een veer in de R##T steken Groningen.
Dat er zo weinig klachten zijn specifiek over Qbuzz en ook Arriva (Uw vervoerders Gemeente en provincie ) heeft te maken met liefde voor het vak en liefde voor de medemens.
Ik zeg ook… wie werkt maakt vouten.
Van fouten ( kan men) leren …
Dat geld voor passagiers en ook voor de chauffeurs, en zelfs voor wethouders…
Ik hoop ( zeker voor de minder validen) dat er vervoer geregeld wordt ter compensatie omdat de BUS NIET MEER KOMT OP DE GROTE MARKT.
Vanaf september is de Westerhaven het dichtstbijzijnde bushalte voor het centrum.
Op termijn KOMT ER HELEMAAL GEEN BUS op de Grote Markt
Sommige fouten kan men terugdraaien voor ze worden gemaakt.
Toch …?
Men zal de afstand wel lopen ..men zal er wel aan wennen.
Gelukkig zijn de meeste mensen NIET mindervalide …!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Prima reactie, René.
Nog even beter inlezen Rene. De dichtstbijzijnde haltes voor het centrum zijn straks: Westerhaven, Gedempte Zuiderdiep (zoals nu) en de Diepenring. Vanaf Westerhaven en Diepenring komen een soort van kleine busjes die een verbinding verzorgen met de Grote Markt voor minder validen. Dus ja, er is compensatie voor die bus die straks niet meer op de Grote Markt komt. En het centrum is straks, net zoals nu, dus echt op iets meer manieren te bereiken met de bus dan alleen maar via de Westerhaven.
Dankjewel Marja voor je bijdrage en de bevestiging dat de binnenstad beduidend minder bereikbaar wordt dan voor september 2017.
Ik hoef me dus niet beter inlezen het is duidelijk genoeg ook dat het stukken minder wordt qua bereikbaarheid.
Ook lees ik dat er een “soort” van busjes zou komen voor mindervaliden.
Ik neem aan, dat er voor de “wat meer valide” Groninger ook plek is in deze busjes ?
Jouw uitleg over de bereikbaarheid van het centrum (daarmee bedoel ik de Grote Markt), is tot nu toe… TOT OP …de Grote Markt laat de gemiddelde Groninger ( mocht die het nog niet doorhebben) nu wel de schellen van de ogen vallen .
Er was/is altijd openbaar vervoer tot OP de Grote Markt
Altijd.. zolang er openbaar vervoer in Groningen was is dat zo geweest.
Vervoer tot in de Binnenstad.. tot OP de Grote Markt.
(ik val in herhalingen merk ik).
Het Hart van de stad dus .!!
Het stuk gaat over de (on) toegankelijkheid van het openbaar vervoer voor mindervaliden.
Citaat:
(De Statenfractie van de PvdA vraagt de provincie om werk te maken van goed openbaar vervoer voor mindervaliden. Uit onderzoek is gebleken dat in Nederland het openbaar vervoer vaak niet goed toegankelijk is voor deze mensen. De PvdA wil weten hoe de situatie in Groningen is en wat er gebeurt om dat te verbeteren).
De bussen van Qbuzz en Arriva ( de huidige concessie houders) voldoen allemaal aan de eisen van de VVR.
Dat houd in een stalen oprijplaat halverwege de bus waar plek is gecreëerd voor een invaliden kar met de wettelijk verplichting van vastmaak gordels.
Alle stad en streekbussen hebben dit.!!
Behalve de Qliners deze hebben een lift systeem.
(Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) Art 59, lid 4).
Niks mis met de toegankelijkheid van de bussen van Qbuzz en Arriva .
Nogmaals.. alle bussen zijn geschikt voor rolstoelvervoer.
Een onderzoek (gevraagd door de Pvda) is dus niet nodig.
Zie (nogmaals) Reglement.!
Ik persoonlijk vind het nogal behoorlijk hypocriet om ergens een schuldige te zoeken die je straks de schuld zou kunnen geven van je eigen falend beleid.
Daarmee bedoel ik de afbraak van het dynamisch centrum en het vervoer daar naartoe.
Dit ten koste van de middenstand de passagiers en zeker EXTRA GETROFFEN de ouderen en de mindervaliden.
Dus stop met het loeren naar Uw vervoerders Wethouders van Groningen.
U zou de bedrijven moeten steunen in plaats van steeds dwars te zitten.
Daarmee doel ik op het prioriteiten beleid van de (ver) stoplichten in Groningen waar vroeger het voormalige GVB en GADO en FRAM en DVM voorrang kregen bij de verkeerslichten door middel van het Vetag systeem .
U zou voor de grap eens moeten kijken bij het Hoofdstation of Hereweg of Emma viaduct of Eeldersingel hoe dat is geregeld tegenwoordig.
Huilen met de pet op zou men zeggen.
Wat een zooitje .
Jammer blijft het toch ...
Dat de Grote Markt er uit gaat voor de Groningers die even in de binnenstad een boodschapje of een biertje/wijntje wil doen.
En ook voor de forens.
En voor de toerist ( niet vergeten ).
Ik hoor de Duitsers nu al weer vragen "Fahren Sie nicht an die großen Markt?".
Tjah...wat moet je zeggen.
Dus ...
Park & Ride
Transferium Hoogkerk ( lijn 8 3/4 ) en dan de laatste 500 meter Zuiderdiep of ( zoals vanaf de Westerhaven 1.3 kilometer EXTRA lopen.
Scheiße ...zullen de Duitsers zeggen
Nee. Nee. Zegt Marja ..er komen een soort van busjes ..bla ..bla ..bla..
Ja ..Ja..
Lopend vanaf de Diepenring Turfsingel/Bloemstraat 500 meter 6 min
Lopend vanaf het Zuiderdiep ( Kruising met Oosterstraat) 6 minuten = 500 meter
Vanaf de Gelkingestraat/Hereweg is het ±.200 meter meer
Lopend vanaf de Westerhaven vanaf Primark tot de Martini Toren 1.1 kilometer =13 minuten
Let wel ..!!
Voor gezonde mensen.
Ik vind de kop van het stuk dus hypocriet..
Men kleed het binnenstad openbaar vervoer helemaal uit .
( ga maar lopen) .. en men zit te muggenziften over het BETER MOETEN VAN HET MINDERVALIDEN VERVOER door de vervoerder, die aan alle Nederlandse en Europese eisen voldoet.
Ttttsssssssss…h
Get a Life