De SP-fractie in de Provinciale Staten wil een debat over de beloftes die Premier Rutte afgelopen vrijdag deed.
Rutte beloofde dat de NAM uit de schadeafwikkeling zou worden gehaald en dat de regio bij de afwikkeling van de schade de baas zou zijn. Rutte wilde doorpakken, het geld voor de afwikkeling van de schade moet opgebracht worden door de NAM en her rijk en in een fonds gestopt worden dat dan de afwikkeling verzorgd. Maar maandag bleek dat het ministerie van Economische Zaken dwars ligt. De SP baalt van de opstelling van het ministerie van Economische Zaken. In Stad en provincie leeft het idee dat Rutte bij het bezoek doordrongen was van de ernst van de problemen bij de bevingsproblematiek.
Het debat zal waarschijnlijk op 5 juli aanstaande plaatsvinden.
Boa’s, burgemeester Koen Schuiling en de (toenmalige) minister waren er niet blij mee, maar een…
Het International Welcome Center North (IWCN) in Groningen viert deze maand zijn 10-jarig bestaan. Ale…
Komende zaterdag is het de Dag van de Binnenvaart en ook Scheepswerf Pattje in Waterhuizen…
De raadsfracties van Student & Stad en D66 maken zich zorgen over de situatie van…
Groningen kampt nog steeds met grote personeelstekorten, blijkt uit de jaarlijkse rapportage ‘Regio in Beeld’…
De Bornholmstraat is vanaf komende maandag bijna een hele week (deels) afgesloten voor verkeer. (meer…)
Bekijk reacties
da's ook een stukje democratie, debat.
Hierbij mijn reactie van vanmiddag op Facebook Laat Groningen niet zakken.
Zie: https://www.facebook.com/groups/140485256460419/permalink/226696204505990/
"Naar aanleiding van de woorden van Mark Rutte in Eén Vandaag (NPO 1) van vrijdag 16 juni 2017.
Mag de NCG wel een deal over de "7900 vouchers" sluiten met de NAM en het gelieerde CVW, als premier Rutte vorige week vrijdag in Groningen verkondigde dat de NAM zich moet terugtrekken uit de schadeafwikkeling? Was de NCG wel BEVOEGD om een overeenkomst te sluiten met de NAM, zonder overleg te plegen met het Gasberaad en de GBB? Is dit geen onrechtmatige daad? Kan de Rechtbank in Groningen, afdeling Privaatrecht, zich hierover uitspreken? Er is contractvrijheid, inderdaad, maar daaraan vooraf gaat de bevoegdheidsvraag. De formele competentie van de NCG. Als de NAM zich niet meer moet en mag bemoeien met schadezaken, dan mag de NAM toch ook geen heimelijke deal sluiten met de NCG? Het is dubbel fout. Conclusie: daarom is die voucherdeal nietig.
Zie tevens: http://www.groninger-bodem-beweging.nl/846-vouchers-als-schone-lei-een-coulance-regeling-van-de-nam "
Einde citaat.
Mijn aanvulling van zojuist op Facebook Nederland laat Groningen niet zakken.
“Er zou per 1 juli 2017 een nieuw Schadeprotocol komen, waarbij de NAM en het gelieerde CVW niet meer de bepalende actoren zouden zijn. Eind juni 2017 komen de NAM en het CVW met hun laatste stuiptrekking m.b.t. die 7900 schadevouchers. De betrokken burgers hebben acht weken of één jaar bedenktijd (hierover bestaat dikke mist). Dan is het toch veel verstandiger dat de NAM en het CVW nu heftig gaan dimmen! Waarom heeft de NCG in vredesnaam die voucherdeal gesloten, wetende dat er een nieuw Schadeprotocol aan zit te komen (met uiteraard een vertragend ministerie van EZ)?
Zie verder: http://www.rtvnoord.nl/nieuws/179643/Alle-macht-bij-schade-afwikkeling-gaat-naar-Onafhankelijke-Commissie-Schade “
Einde citaat.