Arriva blijft ook de komende jaren rijden op de regionale noordelijke spoorlijnen. Dat werd dinsdagmiddag in het provinciehuis bekend gemaakt.
De concessie gaat over 15 jaar, van 2020 tot en met 2035. Arriva rijdt sinds 2005 als opvolger van NoordNet op de spoorlijnen in Groningen en Friesland. De aanbieding van Arriva was beter dan de minimum eisen die de provincies hadden gesteld. En Arriva was de enige vervoerder die zich had gemeld voor de noordelijke lijnen.
Arriva gaat het huidige materieel restylen. Daarnaast worden er twintig zogeheten Flirtinos treinen aangeschaft. Die rijden eerst op diesel, maar gaan later elektrisch rijden. Het traject tussen Groningen en Leeuwarden wordt mogelijk geëlektrificeerd.
Ook gaat er een nachttrein rijden tussen Groningen en Leeuwarden en komt er een onderzoek naar het doortrekken van de lijn van Veendam naar Stadskanaal.
Verslaggever Sebastiaan Scheffer sprak na afloop van de persconferentie met de Friese gedeputeerde Johannes Kramer (FNP):