Arriva blijft ook de komende jaren rijden op de regionale noordelijke spoorlijnen. Dat werd dinsdagmiddag in het provinciehuis bekend gemaakt.
De concessie gaat over 15 jaar, van 2020 tot en met 2035. Arriva rijdt sinds 2005 als opvolger van NoordNet op de spoorlijnen in Groningen en Friesland. De aanbieding van Arriva was beter dan de minimum eisen die de provincies hadden gesteld. En Arriva was de enige vervoerder die zich had gemeld voor de noordelijke lijnen.
Arriva gaat het huidige materieel restylen. Daarnaast worden er twintig zogeheten Flirtinos treinen aangeschaft. Die rijden eerst op diesel, maar gaan later elektrisch rijden. Het traject tussen Groningen en Leeuwarden wordt mogelijk geƫlektrificeerd.
Ook gaat er een nachttrein rijden tussen Groningen en Leeuwarden en komt er een onderzoek naar het doortrekken van de lijn van Veendam naar Stadskanaal.
Verslaggever Sebastiaan Scheffer sprak na afloop van de persconferentie met de Friese gedeputeerde Johannes Kramer (FNP):
Het kan vrijdagochtend plaatselijk erg mistig zijn, waarschuwt het KNMI. (meer…)
Het is nog geen oud en nieuw, maar de ongeregeldheden zijn al begonnen. De brandweer…
Marnix Kolder is afgelopen zomer getroffen door een herseninfarct. Dat meldt de oud-speler van onder…
Het blijft de komende dagen bewolkt en grijs. De zon laat zich niet of nauwelijks…
De achtkoppige Groningse pencak silat-ploeg heeft vier prijzen behaald op het wereldkampioenschap in Abu Dhabi.…
Een rechtbank in Amsterdam heeft een 45-jarige Stadjer veroordeeld voor oplichting. De man krijgt tot…
Bekijk reacties
Welke andere vervoerders hadden zich nog meer gemeld dan? Staat nu om 16:51 niet in het artikel.
nog jaren overvolle, gevaarlijke treintjes zonder toilet dus.
U wordt op uw wenken bediend! Zie dit citaat uit de presentatie van Arriva:
"Elk treinstel beschikt over een rolstoel toegankelijk toilet, mogelijkheid tot opladen met mobiel, wifi op 4- of 5G-snelheid en plek voor tenminste vier fietsen. Verder komt er een automatisch telsysteem, waardoor Arriva beter kan voorspellen hoeveel treinen nodig zijn. Reizigers zien dan op het perron in welk treinstel nog zitplaatsen zijn."
Gewoon "normaal" electrificeren, dus met bovenleiding. Al die batterijfratsen werken toch niet.
Dat geldt trouwens ook voor bussen. Gewoon de aloude trolleybus terug in Groningen. Dan kunnen die trolley's mooi samen met Arnhem ingekocht worden. Is goedkoper. Nijmegen kan ook mooi meedoen.
Dank voor de aanvullingen, Andor en Sebastiaan :)
Laatst een amateurfilm gezien op Oog hoe de laatste stoomlocomotief in 1952 uit Groningen vertrok. Hopelijk wordt de dieseltrein ook binnenkort verledentijd en kunnen de bewoners van de Lodewijkstraat en andere bewoners rond het spoor opgelucht en weer gezond ademhalen.