Binnen tien jaar is de elektrische auto goedkoper in gebruik dan een auto die op traditionele brandstoffen rijdt. Dat voorspelt het economisch onderzoeksbureau van ING over de opmars van de elektrische auto.
Rond 2035 zullen er zelfs alleen maar elektrische auto’s verkocht worden. De opmars heeft vooral te maken met de steeds lager wordende aanschafprijs, het grotere bereik en de lagere kosten per gereden kilometer. De Amerikaanse autogigant Tesla heeft deze week een nieuw model middenklasser aangekondigd. Deze auto, die volgend jaar in Nederland verkrijgbaar is, zal ongeveer 30.000 euro kosten.
De doorbraak van elektrisch rijden heeft grote consequenties voor de auto-industrie en dan vooral de toeleveranciers. Een auto met verbrandingsmotor telt zo’n 1400 belangrijke onderdelen, een elektrische auto slechts 200. In de autoindustrie zal er veel verandering plaatsvinden.
Groningen heeft al de primeur, afgelopen week opende hier de eerste Tesla Store van Noord-Nederland, deze bevindt zich aan de Rostockweg.
De gemeenteraad van Groningen heeft met grote meerderheid een motie aangenomen waarin het kabinet wordt…
FC Groningen heeft woensdagavond verloren van AZ in het AFAS stadion in Alkmaar. De Groningers…
Een gratis lading grofvuil wegbrengen met een (elektrische) bakfiets blijft formeel gelijk aan een lading…
Het huidige busstation in Groningen moet na de verplaatsing van de bussen naar de zuidkant…
Leefomgeving staat op nummer één. Dat blijkt uit de Tienskipdag van 16 december, georganiseerd met…
De zachtere temperaturen blijven nog even bij ons. Volgens OOG-weerman Johan Kamphuis begint donderdag mild,…
Bekijk reacties
Ik denk dat wij in de nabije toekomst de techniek van de Chinese automotive industrie gaan kopieren, daar deze de benodigde kennis en productiefaciliteiten al hebben vergaard en de nodige fabrieken reeds in gebruik genomen hebben. Dankzij onze kennis export van de RUG richting China, gaat onze kennis waar het om marketing en strategie gaat straks ook richting het land van de rijzende zon, waardoor wij hier straks in Europa onze eigen kennis en ervaring waar het om automotive gaat deels mogen gaan importeren.
Ben benieuwd hoe de BV Nederland haar verdienmodel aan gaat passen als de huidige brandstoffen gaan verdwijnen en men de vele miljarden aan accijns en btw op brandstof welke hier jaarlijks binnenstromen kwijt gaat raken. Of zal men dezelfde accijnzen en btw welke nu op brandstoffen worden geheven en grotendeels de hoogte van brandstofprijzen bepalen in de toekomst ook op elektriciteit toe gaan passen?
Gaan wij dan in huis straks € 1,50 per kWh stroom betalen?