De Statenfractie van Groninger Belang wil dat de Provincie Groningen serieus werk maakt van de aanleg van een treintunnel onder de Eems bij Weener.
De provincie gaat een snellere treinverbinding tussen Groningen en Duitsland realiseren. Het lijkt er op dat de Duitse regering samen met Nederland in overleg is over herbouw of nieuwbouw van de kapot gevaren brug over de Eems. Groninger Belang vindt dit fantasieloos. Vanwege het drukke scheepvaartverkeer op de Eems zal de brug vaak open moeten.
De fractie ziet daarom veel meer in een treintunnel. Gespecialiseerde bureaus hebben becijferd dat een tunnel binnen drie jaar mogelijk is, voor zo’n 150 miljoen euro. Dat is wel ruim driemaal zoveel als het herbouwen van een brug. Groninger Belang brengt dit punt woensdag in tijdens een debat.
Het winterdekbed kun je deze week goed gebruiken. Volgens OOG-weerman Johan Kamphuis kunnen de temperaturen…
Restaurant Noor Groningen in Hoogkerk is dit jaar gestegen naar plek 32 van Lekker500, de…
Een 28-jarige man uit Groningen is veroordeeld tot 120 uur taakstraf en twee maanden voorwaardelijke…
Sinds maandagmiddag is er een medische drone van tweeënhalf meter te bewonderen in het UMCG.…
Op een boerenveld in Noordlaren vond afgelopen zaterdag de eerste editie van de ‘Spooky Nights…
Bij knooppunt Euvelgunne vinden dinsdag-, woensdag- en donderdagnacht afsluitingen plaats voor verkeer vanaf de zuidelijke…
Bekijk reacties
Klaar ..probleem opgelost ...
In ruilen voor het sluiten van Vliegveld Eelde zou Groningen deze tunnel moeten krijgen en een direct verbinding met Lelystad! Vliegveld Eelde heeft geen toekomst... goede treinverbindingen wel.
Beste Erik,
Inzake de spoorverbindingen zijn we het snel eens! Heel belangrijk, zeker voor het Noorden,
waar het nu maar mager gesteld is.
Wat het vliegveld Eelde betreft ben ik echter een heel andere mening toegedaan:
Dit vliegveld ligt op een uitstekende plaats als regionaal vliegveld voor het Noorden. In het
middelpunt van Friesland, Groningen, Drenthe en de kop van Overijssel.
En kan tevens dienen als “overloop” voor bepaalde vluchten van Schiphol om dat te ontlasten!
(Precies de taak die nu is “toebedacht” aan Lelystad.)
Overigens wijken sommige toestellen nu al uit naar “Eelde” bij slecht weer op Schiphol, wat nog al eens voor komt.
Niet voor niets is in 2013 de start / landingsbaan verlengd na jarenlange strijd en voor vele miljoenen Euri!
Waarom zou het Noorden dit allemaal weer moeten inleveren voor de hersenspinsels van een maffe Schiphol-directeur?
Laat “Groningen Airport Eelde” niet wegkwijnen. Het is het enige behoorlijke vliegveld in
de Noordelijke Regio (Duitse liggen vrij ver weg en zijn moeilijk bereikbaar).
Het probleem van “Eelde” is wel de matige bereikbaarheid per Openbaar Vervoer. Al is dit wel verbeterd met de “shuttlebussen”
Vliegveld Eelde verdient zeker een betere bereikbaarheid in de vorm van aansluiting op een railsysteem.
Te denken valt aan een systeem als “Randstad Rail” in de regio Den Haag – Rotterdam. Het zou
hier moeten gaan tussen Groningen-vliegveld Eelde- Assen-Emmen. Deze laatste stad verdient
ook een betere verbinding en dat komt dan mooi uit.
Maar de eind conclusie blijft: “Eelde” is er al! “Lelystad” bestaat slechts op de tekentafel! De bouw hiervan kost zo'n 300 miljoen Euro belastinggeld, wat beter aan iets anders besteed kan worden!
Aan het Spoor bijvoorbeeld!
Zie ook:
http://www.stichtingfrom.nl/visie/quantumsprong-spoor/intercity/
http://www.stichtingfrom.nl/visie/luchtvaart/
Randstadrail: https://www.overhtm.nl/nl/over-ons/ons-vervoer/randstadrail/
Spoor Amsterdam-Groningen-Bremen: http://www.mpwiersema.nl
Eelde is een klein sukkel vliegveldje wat alleen geliefd is bij wat locals hier omdat ze dan niet ver zo naar hun charter hoeven te reizen. Verder is het nauwelijks van waarde om nog één cent extra vanuit maatschappij in te stoppen. Het enige wat je dan doen is het vliegreisje ome Hendrik en tante Truus naar Tenerife mee lopen subsidiëren. En dan nog als het 30 euro goedkoper is in Bremen of straks Lelystad (en dat plan is dus nog niet af, maar het kan als motivering dienen om een betere treinverbinding van daar naar Groningen aan te leggen) gaan ze doodleuk met de auto daar heen.
Tja als Eelde nu rendabel zou zijn en niet nog eens vele miljoenen extra nodig geweest was ... dan was ik een stuk minder kritisch geweest. En richting Emmen is een relatief dunbevolkt gebied dat heeft helemaal weinig noodzaak. om veel geld in te steken. Kijk wat verder dan chauvinistische lokale belangetjes... de Stad heeft hele andere belangen.
En btw de door jouw aangehaalde baanverlenging lijkt het vliegveld alleen maar minder rendabel gemaakt te hebben. De extra investering nu zou hetzelfde gevolg kunnen hebben. Misschien moeten ze ipv 'Vliegveld Eelde' het 'Vliegveld Bodemloze Put' noemen ;)
. (incl sloop brug enz) Maar idd, onder druk van verder vertraging verdampt het geld vanzelf, en is deze investering gewoon nodig voor die goede treinverbinding.
ps: tunnels boren is tegenwoordig niet moeilijk; er is veel nieuwe boortechniek en meer inzicht opgebouwd.
Uitgelezen kans voor een voortvarend (dan bedoel ik die schepen èn de trein) project !
Moeten de "buren" wel dezelfde kant op willen kijken
Nou daar moet maar eens flink over vergaderd worden de komende jaren lijkt mij. Je kunt ook sluizen aanleggen en de schepen over de spoorlijn heen laten varen.
Als treinmachinist zal dit als een verrassing klinken, maar laat Elon Musk een tunnel boren met zijn nieuwe bedrijf en laat de Hyperloop een verbinding tot stand brengen tussen Hamburg, via Bremen naar Groningen en de Randstad.
Tunnel goed idee! Direct doen.
Het aanleggen van een tunnel in bureaucratisch Duitsland duurt waarschijnlijk meer dan 20 jaar. Doe die draaibrug maar en laat zeeschepen er op gezette tijden langs zodat het de dienstregeling niet in de weg zit. Rivierschepen moeten er onderdoor kunnen. Die Ocean cruisers zijn het probleem niet zo dat zijn er hooguit twee per jaar en meestal maar een.
Even een theoretische gedachte : En als we bv Volkswagen Emden weten te motiveren om achter de Delfzijl-Emden variant te gaan staan? In het land waar Helmut Kohl op een voetstuk staat is er weinig bureaucratie als de autoindustrie mee gaat denken ;)