Categorieën: Wijken

Ook afrit Oosterpoortwijk definitief dicht

De afrit van de zuidelijke ringweg bij de Oosterpoortwijk is vanaf maandagavond definitief afgesloten voor het verkeer. De oprit werd vorige maand al gesloten.

De op en afritten komen ook niet meer terug, omdat de vernieuwde zuidelijke ringweg verdiept wordt aangelegd.

Het verkeer van en naar de Oosterpoort kan via de Europaweg rijden.

Andor Heij

Bekijk reacties

  • Ik dacht dat de gemeente beter bereikbaar wil zijn ?
    En nou sluiten ze de ene afrit na de andere... tse tse tse....

    • Groningen bereikbaar maken? Niet voor de Groningers in de Oosterpoort, De Meeuwen, Rivierenbuurt, Herewegbuurt, Helpman, Coendersborg en de Wijert. Laatste wijk wordt - met verachtvoudiging op Vondellaan - één groot verkeersplein.

      Dankzij de niet-Groningse (grotendeels import) grote lichten in de Groninger raad en college, is er uitdrukkelijk gekozen voor de belangen van Rijkswaterstaat en hun malafide bouwvriendjes. En tegen de belangen van de Stad-Groningers.

      Ziek, maar waar.

      • Doe niet zo raar vsh, wat zouden de malafide bouwbedrijven nou specifiek tegen de Wijert hebben?

        Daarbij is het tegenwoordig voor de malafide bouwbedrijven (en de rest van het werkvolk) al flink lastig om 's ochtends de stad in te komen.

      • Bart.

        Zeg ook niet dat de Werkverschaffing genaamd Bouwend Nederland tegen de Wijert is. Wel dat bij de belangenafweging tussen die van de Stad-Groningers, en die van bouwers (plus wat transito-verkeer) gekozen is voor die van de laatsten.

        Krijg je met zo'n raad. De persoonlijke ambities (CV, politieke carrière, raadsvergoeding) is omgekeerd evenredig aan het analytisch vermogen en kennis van ons stadje.

        Een besluit waarschijnlijk grotendeels genomen op basis van een bekijken van enkele gelikte folders. Glossy folders met zonovergoten renders van die paar dekseltjes, en juichcijfers van het per leugen betaalde Goudappel, Stapel en Coffeng. De club die ooit adviseerde om van de Binnenstad een snelweg te maken, en daardoor medeverantwoordelijk voor de vernietiging van de prachtige Westerhaven.

        Weten die raadsleden, hier meestal slechts enkele jaren woonachtig, wat dit bijvoorbeeld voor de Wijert betekent? Denk het niet. Kunnen die wijk waarschijnlijk niet eens op een plattegrond aanwijzen.

        Over die mini-files bij het Julianaplein. Zit er zelf ook soms in. Is niets. Een minuutje of vijf, en je bent voorbij de lichten. Bouw nieuwe Zuidelijke Ringweg gaat misschien wel meer aan totale reistijd kosten dan dat het oplevert. Het is een ordinair werkverschaffingsproject.

        Fileprobleem in Nederland wordt in één klap opgelost als we gaan differentiëren in werk/schooltijden. Veel gezonder. Met name voor scholieren/studenten en andere avondmensen die in malle 8 tot 5 werkschema worden gedrukt. Productiviteit zal ook omhoog gaan. Toch gaat dit niet snel gebeuren. (Wegen-)bouw lobby is zeer sterk aanwezig in het partijkartel. En dan met name bij de viespeuken van de VVD.

      • Een minuutje of vijf!? Niet om 08:00
        Hoe dan ook, d'r moet wel wat gebeuren en ik denk dat differentiatie een prima idee is, maar ook dat het maar één van de oplossingen is. En dat de oplossing in meerdere richtingen tegelijk gezicht moet worden.

        Ik denk bijvoorbeeld ook dat de nieuwe ringweg niet "de" oplossing zal zijn, zolang men niets aan de rijen op de europaweg en laan corpus den hoorn doet.
        Dit is nl. de trechter aan de bovenkant uitbreiden, ipv aan de onderkant

      • Grotendeels met je eens.

        Wat dat in mijn geval (zie mijzelf ook wel als een raar emotioneel warhoofd) waard mag zijn.

    • Het is ook moeilijk te snappen hè? Voor de ombouw van een verdiepte ringweg moet je eerst de oude weg verwijderen. Dat geeft bepaalde overlast.

      • Marc

        Heleboel op -en afritten zullen blijvend verdwijnen. Dit gaat mij werk/uren kosten. Heb (momenteel) aardig wat werk, en dat is niet met de fiets te doen. Zeker niet in de winter.

        Maar dat zal jou weinig uitmaken. GroenLinks heeft niets met de werkende onderklasse. Helemaal niet als die autochtoon, man, confessioneel en hetero is. Geen idee waarom dat Links nog aan het Groen is vastgeplakt.

      • De op en afritten aan de Hereweg en bij de Oosterpoort verdwijnen. Daar komen parallelstructuren voor terug. Via de Maaslaan kun je naar de Hereweg.

      • En van de Hereweg op het Oostelijk industriegebied (Driebond, Euvelgunne etcetera)?

        Via Helpman en devnieuwe tunnel in het verlengde van de Helperbrink? Minimaal een half uur bezig. Nu tien minuten.

        Was gewoon eerlijk geweest als gemeente. U mobiliteit wordt ernstig aangestast, u wordt jaren met bouwellende opgezaldeld, het kost bijna 800 miljoen, maar dan krijgt u ook een paar mooie deksels.

      • Dan ga je via de Maaslaan naar de Ring of binnendoor via de Goeman Borgesius naar De Helperzoomtunnel over het Europapark. Op de fiets is het uiteraard korter. Ruil je auto in voor een electrische fiets, dan kun je overal snel zijn als je oude benen niet meer zo goed willen trappen.

        • Hoe wil je op de fiets je spullen, benodigd voor je werk, meenemen ?
          Iedereen gaat altijd uit van de persoon moet ter plaatse kunnen komen.
          Dat hij/zij daar niets kan doen, omdat 'ie met openbaar vervoer of fiets
          niets kan meenemen, daaraan wordt nooit gedacht.
          Zelfs een simpele, maar fatsoenlijke geluidsopname kun je niet eens
          maken. Hoe neem je een stuk of tien stativen mee ?
          En een regeltafel ?
          En al zou je het kunnen meenemen op een fiets.... 1 regenbui erover,
          en je hebt een schade van 50.000 euros....

      • Het gaat niet om oude benen.

        Het is gewoon slecht te doen om veertig uur flink door te werken (incluis nodige traplopen) en dan per dag tot vijf keer (heb gemiddeld vier panden) toe in de kou en donkerte over gladde/natte paden te gaan.

        Hou je een paar jaar vol, maar niet tot je 67e. Als ik terug ga naar dertig uur per week, en mij gewoon in mijn auto mij kan verplaatsen, kan ik ook iets van een pensioen opbouwen.

  • Do omvang van de ellende wordt steeds groter en groter.
    Wgg voor de omwonenden en een speeltje voor de hobbybouwers.

      • MarcS,
        Geen AveBE maar HET MONSTRUM vertroebelt het zicht van de verantwoordelijken van al deze ellende.

  • Ik snap de klagers niet? Hoe wil je gaan verbouwen zonder overlast?

    Naar mijn idee mag zuid Groningen blij zijn dat er zoveel geïnvesteerd wordt. Samen met omgeving kempkensberg en station europapark en straks ook hoofdstation wordt het een erg mooi nieuw schoon gebied. Wat mij betreft 1 van de weinige projecten wat goed gelukt is (gaat lukken) in de stad.

    Rest van de stad en buitenwijken is er weinig tot geen innovatie te zien. Laat staan dat er geïnvesteerd wordt.

    • @K. Vaak

      Schoon?

      Het hoeft voor mij niet louter gebroken glas, pislucht, slechte graffiti en kakkerlakken te zijn, maar een stad heeft wat mjj betreft ook een ruigere en rauwere kant. Dat deel van de Ring in het algemeen, en de afrit in het bijzonder, was wat míj betreft het meest stedelijke stukje Groningen. Parijs-achtig.

      Voor schoon, aangeharkt en strak aangeharkt ga ik wel naar een steriel treuroord als Singapore.

      Kempkesberg vond ik de bijna mooiste plek op aarde. Magisch in een zomernacht. Heerlijke jaren zeventig sfeer ook. Een tijdslaag die afgezien van Lewenborg verdwenen lijkt te zijn. Was buiten Berlijn zelf, de plek geweest voor een muzikale ode aan de Berlijnse jaren van Bowie.
      Frank Lloyd Wright had dit gebied vast ook lachen gevonden. Vier ranke torens die ogenschijnlijk voor de honderd procent vanuit functionaliteit zijn ontworpen, in fantasierijk groen (hoop reliëf), en in een prachtige verstilde stedelijke ruimte.
      Ik vind Cruiseschip met tuin, niet lelijk, maar het wel aan eigen karakter ontbreken. Zeg maar saai.

      • Dat komt wel weer terug, vraag de nieuwe jeugd over 50 jaar maar ;) Als de vleermuizen maar in Gotham City blijven.

        Die vier torens hadden op zich wel wat als aangezicht en herkenningspunt maar er werken was in de zomer niet te doen. Kon mij voorstellen dat men besloten heeft dat renovatie en onderhoud gewoon te duur was en een nieuw project naar verhouding goedkoper. Dat karakter bij het cruiseschip en straks omgeving komt wel, geef dat OOK even 10 of 20 jaar (seizoenen) de tijd om lekker te kunnen bloeien.

        Ik had liever gezien dat men de 5 pijpen als aangezicht hadden laten staan. Daar dacht ik vroeger altijd van ow ja we zijn weer in Groningen :) maar goed, nostalgie moet je misschien gewoon nostalgie laten, het gaat nooit meer zo goed en leuk worden als "vroeger" ;)

  • De nieuwe ringweg is prima voor de het doorgaande verkeer. Wil je echter in de stad zijn dan kom je waarschijnlijk weer in de file te staan, in bijvoorbeeld de Maaslaan.

  • Je zult er maar wonen, in een wijk waar steeds meer toegangswegen worden afgesloten, straks kun je er alleen nog per fiets komen!

Recente berichten

Groningse gemeenteraad roept op tot volledig stopzetten gaswinning

De gemeenteraad van Groningen heeft met grote meerderheid een motie aangenomen waarin het kabinet wordt…

5 uur geleden

FC Groningen uit bekertoernooi geknikkerd na 3-1 nederlaag tegen AZ

FC Groningen heeft woensdagavond verloren van AZ in het AFAS stadion in Alkmaar. De Groningers…

6 uur geleden

Geen uitzondering voor bakfiets bij milieustraat

Een gratis lading grofvuil wegbrengen met een  (elektrische) bakfiets blijft formeel gelijk aan een lading…

6 uur geleden

Horeca, cultuur, groen of sport? Stad gaat prijsvraag uitschrijven voor invulling huidig busstation

Het huidige busstation in Groningen moet na de verplaatsing van de bussen naar de zuidkant…

7 uur geleden

Dit is volgens Groningse jongeren het belangrijkste doel van de Economische Agenda Nij Begun

Leefomgeving staat op nummer één. Dat blijkt uit de Tienskipdag van 16 december, georganiseerd met…

7 uur geleden

Donderdag begint zacht, eind van de week kans op hagel en natte sneeuw

De zachtere temperaturen blijven nog even bij ons. Volgens OOG-weerman Johan Kamphuis begint donderdag mild,…

8 uur geleden