Tunnels die sinds 2008 gebouwd zijn worden de komende tijd onderzocht op de effecten van extreme hitte. Ook nog te bouwen tunnels, waaronder de ondertunneling van de Zuidelijke Ringweg, worden in dit onderzoek meegenomen. Dat meldt Rijkswaterstaat.
Aanleiding voor het onderzoek zijn een aantal recente brandproeven. Deze proeven hebben uitgewezen dat betonsoorten waarmee nieuwe tunnels gebouwd zijn minder goed bestand zijn tegen extreem hoge temperaturen dan oudere betonmengsels. “In eerste instantie heeft het onderzoek zich gericht op vier tunnels (Tweede Coentunnel, Koning Willem-Alexandertunnel, Ketheltunnel en de Salland Twente-tunnel, red.) die sinds 2008 gebouwd zijn”, vertelt Wendy Batist van Rijkswaterstaat. Naar aanleiding van deze resultaten heeft Verkeersminister Schultz van Haegen (VVD) vorige week de Tweede Kamer geïnformeerd. Uit voorzorg worden nu ook oudere tunnels gecontroleerd.
Wat dit voor de Zuidelijke Ringweg betekent is nog onduidelijk. “Deze tunnel wordt in het onderzoek meegenomen, maar het is te voorbarig om op eventuele conclusies vooruit te lopen.” Wanneer het onderzoek is afgerond durft Batist niet te zeggen.