Tunnels die sinds 2008 gebouwd zijn worden de komende tijd onderzocht op de effecten van extreme hitte. Ook nog te bouwen tunnels, waaronder de ondertunneling van de Zuidelijke Ringweg, worden in dit onderzoek meegenomen. Dat meldt Rijkswaterstaat.
Aanleiding voor het onderzoek zijn een aantal recente brandproeven. Deze proeven hebben uitgewezen dat betonsoorten waarmee nieuwe tunnels gebouwd zijn minder goed bestand zijn tegen extreem hoge temperaturen dan oudere betonmengsels. “In eerste instantie heeft het onderzoek zich gericht op vier tunnels (Tweede Coentunnel, Koning Willem-Alexandertunnel, Ketheltunnel en de Salland Twente-tunnel, red.) die sinds 2008 gebouwd zijn”, vertelt Wendy Batist van Rijkswaterstaat. Naar aanleiding van deze resultaten heeft Verkeersminister Schultz van Haegen (VVD) vorige week de Tweede Kamer geïnformeerd. Uit voorzorg worden nu ook oudere tunnels gecontroleerd.
Wat dit voor de Zuidelijke Ringweg betekent is nog onduidelijk. “Deze tunnel wordt in het onderzoek meegenomen, maar het is te voorbarig om op eventuele conclusies vooruit te lopen.” Wanneer het onderzoek is afgerond durft Batist niet te zeggen.
Op de Bordewijklaan in de Wijert vond vrijdagmiddag een ernstig ongeluk plaats. Een fietser raakte…
De gemeente Groningen gaat gratis huisdierenstickers aanbieden. (meer…)
Dit jaar zijn 136.000 tegels in de gemeente Groningen vervangen door groen. Dat zijn er…
De verbinding van het Julianaplein naar de westelijke ringweg is vanaf vrijdagavond een weekend lang…
De winkel van Action aan het Hoornsediep is aan het begin van vrijdagavond overvallen. (meer…)
Na ruim een jaar verbouwen is de busstalling aan de Peizerweg in Groningen eindelijk gereed…
Bekijk reacties
De overkappingen in de ringweg zijn (by design) te kort om tunnels te noemen. Het onderzoek is naar het betonmengsel dat gebruikt gaat worden bij de bouw van de ringweg. Niet naar de veiligheid van de verdiepte ligging an sich.
Ik voel de eerste overschrijding waar het om de kosten van deze overbodige ombouw gaat al aankomen.
Middenweg.
en dit is nog maar het begin !!!!!!!
De meest ingrijpende conclusie die me hieruit mogelijk lijkt, is dat de samenstelling van het beton anders moet.
Dat lijkt me verder niet zo'n probleem; de betonelementen voor de tunnelbakken worden volgens mij nu nog niet gemaakt.
Rijstroken in de nieuwe tunnel zijn (te) smal, ongelukken -ook met brand- niet uit te sluiten. Zou mooi zijn als de verantwoordelijken nog eens goed naar de plannen gaan kijken. Nog mooier: persoonlijk aansprakelijk stellen in geval het mis gaat.
Een overkapping is een dak zonder betonnen/stenen muren.
Worden de zijwanden in de zuidring van bordpapier of schuimplastiek ?