De gemeente Groningen schiet zichzelf in de voet met de plannen voor de Oosterhamrikzone. Dat stelt het Consumentenplatform Openbaar Vervoer.
De plannen van de gemeente dreigen recente investeringen in de Qlink-lijnen 3 en 4 teniet te doen. Op de routes van Qlink van Roden en Leek naar het Hoofdstation en de wijken Beijum en Lewenborg wordt op dit moment 14 miljoen euro besteed aan verbetering van de busvoorzieningen, om de reistijd te verkorten. Maar als je auto’s toelaat op het Oosterhamriktracé of op de busbrug over het Van Starkenborghkanaal, dan verlies je die rijtijdwinst met één klap, zegt voorzitter Sjak Rijploeg van het OV Conmsumentenplatform.
Bovendien gaat de busbrug in de toekomst vaker open, waardoor het openbaar vervoer volledig in de war raakt. Veel geld uitgeven aan de Oosterhamrikzone zonder een hoogwaardige busverbinding tussen Kardinge, UMCG en binnenstad, is zonde van het geld,