Bewoners van de Plantsoenbuurt zijn de overlast van vrachtwagens van supermarkt Coop zat. Vooral de houding van de gemeente wordt gehekeld. Deze week ondernemen de bewoners actie.
Het gaat om de Coop aan de Kerklaan. De bevoorrading van de supermarkt vindt plaats in de veel smallere Zwarteweg. Om daar te komen rijdt de vrachtwagen eerst langs de Coop, om vervolgens achteruit de Zwarteweg in te parkeren. ‘Die manoeuvre duurt ongeveer tien minuten en is gevaarlijk voor het andere verkeer. Er zijn onder meer veel scholieren en kinderen die door deze straat fietsen’, aldus voorzitter Gerard van de Poll van de Buurtvereniging Noorderplantsoen.
Het probleem kwam aan het licht bij de uitbreiding van de supermarkt, twee jaar geleden. Sindsdien moet de Coop meermalen per dag bevoorraad worden. Van de Poll heeft een oplossing voor het probleem. ‘Als de vrachtwagen doorrijdt over de Kerklaan, dan kan hij vervolgens achteruit aan de Kerklaan parkeren. Om daar ruimte voor te maken, moet de gemeente wel een groenstrook verharden. De ambtenaar van de gemeente levert de benodigde stukken niet aan, waardoor het probleem niet opgelost wordt.’
Het winterdekbed kun je deze week goed gebruiken. Volgens OOG-weerman Johan Kamphuis kunnen de temperaturen…
Restaurant Noor Groningen in Hoogkerk is dit jaar gestegen naar plek 32 van Lekker500, de…
Een 28-jarige man uit Groningen is veroordeeld tot 120 uur taakstraf en twee maanden voorwaardelijke…
Sinds maandagmiddag is er een medische drone van tweeënhalf meter te bewonderen in het UMCG.…
Op een boerenveld in Noordlaren vond afgelopen zaterdag de eerste editie van de ‘Spooky Nights…
Bij knooppunt Euvelgunne vinden dinsdag-, woensdag- en donderdagnacht afsluitingen plaats voor verkeer vanaf de zuidelijke…
Bekijk reacties
Mooi toch, zo`n compacte stad. Hoogste tijd om venstertijden voor vrachtverkeer in en door de wijken in te gaan voeren.
Diezelfde bewoners zullen echter ongetwijfeld blij zijn met een supermarkt dicht in de buurt...
Dit soort onveilige situaties in woonerven moet niet kunnen. Kinderen moeten veilig over straat naar school kunnen fietsen.
Bevoorrading voortaan maar doen met kleinere vrachtwagens of bestelbussen of maak ruimte voor de supermarkt. Dan rijden ze maar een stukje verder met de karretjes.
Als diezelfde kinderen door de ouders verkeersregels worden bijgebracht, zal dit zeker ten goede gaan komen aan de aangehaalde onveiligheid.
Zie dagelijks kinderen met ouders fietsen, waarbij het kind of aan de schouder wordt meegezeuld, om al slingerend de beginselen van het fietsen te leren, of ouders welke simpel op de rijbaan gaan rijden om hun kroost vrijuit over het fietspad te kunnen laten rijden, zonder zich te bekommeren om achter oprijdend verkeer, laat staan dat deze bij een afslaande beweging hun hand uitsteken/hun kinderen dit te laten doen/aan te leren.
Je moet er toch niet aan denken dat deze kinderen hetzelfde gedrag van hun ouders over gaan nemen. Iets met goed voorbeeld, doet goed volgen.
En hoe zouden die ouders dat dan moeten doen oh orakel der groningen stad?
meenemen naar een afgelegen stukje groningen voor fietsles? Elke avond doornemen van het handboek der beginnende fietser? Daarbij, kinderen die stootsvoets aannemen en doen wat je zegt, geloof je het zelf?
Het is gewoon dweilen met de kraan open; Zorgen dat je goed zichtbaar bent en hopen dat ze niet onder een auto komen.
terug naar het originele onderwerp: Overslag realiseren bij iedere P&R en de distributeurs dwingen om kleinere vrachtwagentjes of bussen te nemen voor de stad. Elektrisch natuurlijk, want lekker milieuvriendelijk, en goed voor de werkgelegenheid.
Jammer Bart dat er nog geen app voor mensen als jou is om kinderen te leren fietsen, dan zou het nog makkelijker voor mensen als jou gaan worden. Ik weet niet hoe jij zelf hebt leren fietsen, als je dit al hebt geleerd, maar mijn vader heeft daar tijd voor vrij gemaakt, misschien is dat wel het grootste verschil met het hier en nu. Tijd vrij maken, al was het enkel maar om je kinderen verkeersveiligheid en in dit geval leren fietsen bij te brengen.
Ga jij dan straks een tientje meer voor je kar met boodschappen betalen, als men als supermarkt(keten) straks gedwongen wordt om 2x de goederen in en uit te moeten gaan laden? Of ga je dan liever een paar kilometer fietsen om je boodschappen te doen?