Eikenlaan - Wilgenpad
Niet iedereen is negatief over de nieuwe voorrangssituatie bij de kruising van de Eikenlaan en het Wilgenpad in Selwerd. De fietsersbond noemt het “een grote verbetering”.
Het fietspad wordt vooral gebruikt door studenten die op weg zijn tussen hun huis en het Zernikecomplex. Die hebben na de zomervakantie voorrang gekregen. “De fietsers moesten zich daarvoor naar de overkant vechten”, aldus Wim Borghols van de Fietsersbond.
Borghols is het niet eens met de beweringen dat het kruispunt levensgevaarlijk is. “Alles moet wennen”. Ook pareert hij de kritiek op de lange wachttijden voor het gemotoriseerde verkeer. “In de rest van de stad moeten de fietsers op het andere verkeer wachten”.
Er komt ruim 4,5 miljoen euro beschikbaar om 55-plussers in Noord-Nederland gezond en inzetbaar te…
Een hartafwijking is nog steeds de belangrijkste doodsoorzaak bij kinderen tot 15 jaar. Daarom vragen…
De gemeente gaat onderzoek doen naar het invoeren van betaald parkeren in de wijken Vinkhuizen,…
Een 37-jarige man uit Burundi is dinsdag veroordeeld tot drie jaar cel voor zijn rol…
Op vrijdag 4 juli geven Acda & de Munnik een zomerconcert op de drafbaan in…
Het Gomarus College in Groningen bouwt inmiddels bijna een maand aan een Techlab waar leerlingen…
Bekijk reacties
De Fietsersbond is dat die niet de bond waar je verplicht bent geiten-wollen sokken moet dragen ..? Stelletje verstandlozen ..! Jaja een grote verbetering.. ? Een zeer grote verbetering ..! My ass ..!
Waarom niet? Voor de grote meerderheid van verkeersdeelnemers (de fietsers) is dit een grote verbetering!
Eindelijk op tijd op het werk, eindelijk op tijd in de collegebanken.
Nederland is een democratie, in een democratie worden meestal besluiten genomen die in het voordeel zijn van de meerderheid. Dit is zo'n besluit, gezien het feit - correct me if I'm wrong - er veel meer fietsers rijden in de buurt van de Eikenlaan dan automobilisten..... Prima toch zo?
Ik heb dat fietspad vaak gereden en rij ook regelmatig over de eikenlaan in de auto. Als fietser heb ik nooit veel vertraging van de oversteek ervaren. Als automobilist sta je nu echter lang in de rij.
Ook begrijp ik dat de busdienst in de eikenlaan nu niet meer goed functioneert en dat hulpdiensten mogelijk in de problemen komen doordat de eikenlaan vol loopt.
Om mobiliteit in de stad te bewaren lijkt dit niet de beste oplossing. De snap dat de vorige situatie voor fietsers niet ideaal was, maar wat ik niet snap is dat de gemeente Groningen een fietstunnel voor al die fietsers te duur vindt. Er zijn kennelijk duizenden fietsers per dag die er gebruik van zouden maken. Dus bouw daar gewoon een mooie oplossing.
Goed, vanmiddag om half 5 (spits!) de situatie maar eens zelf in ogenschouw genomen..... vanuit de auto. Fietspad 2 keer gekruisd... beide keren kon ik zonder te stoppen doorrijden.... wat is eigenlijk het probleem hier?
En als de bus werkelijk steeds te laat komt, zosls steeds gezegd wordt...dan de dienstregeling misschien aanpassen met 5 minuten?
De buschauffeurs geven trouwens aan dat het probleem niet bij de fietsers ligt, maar bij de auto's.....
Het is een grote ELLENDE. Het wordt tijd, dat die onverlichte, appende/telefonerende, zich aan geen enkele regel houdende, trottoirversperrende fietserstroep eindelijk een toontje lager gaan zingen. ZEKER geen voorrang op de Eikenlaan.
Wat een nare reactie! Wat heeft u tegen fietsers?
Het feit dat u als automobilist überhaupt nog een meter vooruit komt in deze stad is omdat mensen fietsen. Als iedereen de auto zou pakken dan zou de hele stad muurvast staan en zouden we allemaal 5 jaar eerder sterven vanwege de luchtvervuiling.
En fietsers die zich niet aan regels houden? Ga eens een kwartiertje op het Zuiderdiep staan, of op de A-brug, of bij de nieuwe busbaan op de Westerhaven. Automobilisten trekken zich net zo goed niks aan van verkeersregels.
Maar goed, ik begrijp wel dat het niet makkelijk is om verworven privileges op te geven, hoe fout die ook zijn. De geschiedenis staat bol van de voorbeelden.
Hoi Marcel,
Wat als iedere automobilist over 15 jaar in een elektrische auto rijdt? Daar gaat je argument.
Het is geen kwestie van OF-OF. Auto's én fietsen moeten een plaats krijgen in het straatbeeld. De ene hoeft (en kan, en zal) de andere daarbij niet vervangen. Automobilisten komen over het algemeen van buiten Groningen of van ver (denk buitenwijken); fietsers komen uit de Stad. De ene groep is niet beter of erger dan de andere groep. Voor beide moet plaats zijn en voor beide moeten goede oplossingen worden bedacht.
Wat een onzinnige uitspraken van Wim Borgholts, niet te geloven dit. Meneer Borgholts hoort overduidelijk bij de grote groep fietsers en verkeersdeelnemers welke de geldende verkeersregels niet kennen.
Meneer Borgholts, als u in de jaren voor deze wijziging in de voorrangssituatie de moeite zou hebben genomen om bij het bereiken van deze oversteekplaats, even van de fiets te stappen en van de oversteekplaats, zebrapad geheten, gebruik zou hebben gemaakt, had u, met alle overige fietsers en bromfietsers, simpelweg over kunnen steken en niet zoals u wilt doen beweren hoeven te vechten om legitiem en veilig de overzijde van de Eikenlaan te bereiken. U was en/of bent kennelijk niet op de hoogte dat weggebruikers verplicht zijn om voetgangers voorrang te verlenen bij het naderen van een voetgangersoversteekplaats/zebrapad wanneer de voetganger te kennen geeft over te willen steken.
Ik denk dat u ook tot de categorie verkeersdeelnemers behoort, welke verkeerslichten als openbare straatverlichting beschouwen
U zou uw tijd wellicht beter kunnen spenderen aan het geven van voorlichting aan uw leden en doelgroep dat de geldende verkeersregels ook op hen van toepassing zijn, om zo 80-90% van de ongevallen waar fietsers bij betrokken te zijn te verminderen. met daarbij de oproep om ook hen goed duidelijk te maken dat het na zonsondergang voeren van deugdelijke verlichting 80-90% van het zichtbaar zijn van een fietser betekend, waardoor de kans dat u geraakt wordt door een motorvoertuig zeer zeker ook met de aangehaalde 80-90% zal verminderen. En dat het gebruik van smartphones tijdens het fietsen net als in een auto levensgevaarlijk is.
... en nu zijn de regels hier omgekeerd: moeten die paar auto's wachten voor die duizenden fietsers. En als de automobilisten zich hier nu voortaan aan de regels houden, dan gebeuren er geen ongelukken meer.
Men kan natuurlijk ook zelf de fiets nemen, of de bus- ook beter voor 't milieu. Of een stukje omrijden.
... dat sommige fietsers we eens door rood rijden of onderweg appen is waar - maar is in deze! diskussie totaal niet van belang
Als je maar lang genoeg de verkeersregels aan je laars lapt, krijg je vanzelf voorrrang. De omgekeerde wereld en jij wilt dit nog gaan verdedigen ook. Zie hier een Groninger op haar smalst
Fietsers zijn net automobilisten.
Dit geloof ik natuurlijk ook wel.
Het is gewoon een kwestie van prioritering en kijken of de nadelen acceptabel zijn. Dat betekent niet dat één van de twee moet wijken; waarschijnlijk is hier de beste oplossing om de kruising ongelijkvloers te maken, of wellicht op een andere manier de gelijkvloerse kruising te vermijden. (Verleggen van de fiets- of busroute wellicht).
Op 18 sec van de video, puik voorbeeld hoe fietsers zich weinig aan de regels houden. Ik bedoel in die situatie had ie als fietser makkelijk achter de auto over het fietspad kunnen gaan. Maar nee, het moet er voorlangs OVER een zebrapad terwijl ie weet dat hij voorrang heeft op het fietspad.
Trouwens, waarom gaan auto's niet via de Wilgenlaan? Relatief sneller vanwege minder stoplichten of ligt de Moesstraat nog steeds open of minder bekend bij de mensen buiten de stad?
De Moesstraat is alweer een tijdje open. Maar als je de Wilgenlaan pakt moet je dezelfde fietsroute kruisen bij de Bessemoerstraat. Bovendien zijn de Wilgenlaan en de Moesstraat niet ingericht voor veel of doorgaand verkeer. Dus alleen als je daar ergens vandaan komt heeft dat zin.
Goed experiment! Wellicht kunnen de bustijden iets ruimer worden geroosterd zodat de chauffeur niet gestressed bij de kruising staat. Het zou interessant zijn te weten om welke aantallen fietsers tegen bussen (passagiers) en auto's het gaat. Mij lijkt het een goede stap in het terugdringen van de auto en stimuleren van de fiets in het stadsverkeer.
28.432 studenten op Hanze, dus lijkt mij prima dat de meest gebruikte fietspad voorrang krijgt. Neem je toch lekker busje eerder, als je naar je werk gaat.
(Volgens mij stonden de auto's en bussen iets van 10-20 seconden te wachten. Vergelijkbaar met een stoplicht overigens.)
Hoeveel kost tegenwoordig nog een simpel fietstunneltje voor zo'n belangrijke verbinding richting Zernike? Een paar dooien? Twee jaar bed, bad en brood? Of gewoon één keer 'ns wat minder over de balk gooien richting buitenlandse privé bankrekening voor de vrienden van Groningen?...
Vanochtend 10:45 langs gereden, duurde ca 10 minuten. En je moet direct weer op de remmen omdat er toch nog eentje aan komt sjeezen.
Daarbij is het voor de fietsers ook gevaarlijk, en dan bedoel ik degene die langs de Eikenlaan rijden, die moeten ook voorrang verlenen. De aanrijdingen die zijn geweest, die waren dan ook tussen fietsers. Dieptepunt van de week was dat ambulance met zwaailichten en sirenes geen voorrang kreeg. Triest gewoon. Mensen mijden het punt omdat het gevaarlijk is.
Maar iedereen doet zo moeilijk. Waarom geen tunnel? Dat lost het toch op? Je moet de verkeersstromen scheiden. Er kan enorm geinvesteerd worden in de fietssnelwegen vanuit de omliggende dorpen voor weet ik veel hoeveel geld, maar ca 500 fietsers per dag. Dit zijn er dacht ik ongeveer 8000 per dag. Investeer dan wat meer geld en leg een tunnel aan. Dan is iedereen tevreden en het echt veilig!
Er is genoeg geld in deze stad aanwezig, enkel wordt dit structureel gebruikt voor zaken voor een beperkt gezelschap in en uit deze stad. Iets minder geld naar culturele uitspattingen en overbodige gebouwen als het Huis van Niets en je hebt in no time een tunnel bij elkaar geschraapt.
Maar goed, al met al zijn er straks 50.0000 studenten aan de RUG en leerlingen van de Hanzehogedroomfabriek in deze stad, welke niet enkel verkeersoverlast veroorzaken, maar zo langzamerhand ook nog eens het sociale domein domineren.
Zelfs op La Guardia New York missen mensen hun vliegtuig door deze oversteek.