Categorieën: Nieuws

“Groningen moet meer doen aan luchtkwaliteit”

Er moet duidelijkheid komen over de gevolgen van de recente rechterlijke uitspraak voor de luchtkwaliteit in onze provincie. Dat vindt de statenfractie van de Partij voor de Dieren.

Volgens statenlid Ankie Voerman treden er bijvoorbeeld rond de Europaweg forse piekbelastingen van fijnstof op. Dat heeft negatieve effecten op de gezondheid van de mens. Voerman wil weten waarom de piekbelastingen toenemen en wat de provincie en eventueel de gemeente Groningen hiertegen willen doen.

Milieudefensie had een zaak aangespannen bij de kortgedingrechter. Die heeft begin deze maand geoordeeld dat de regering maatregelen moet treffen om verontreiniging aan te pakken die de Europese normen overtreft. Ook zou het aantal meetpunten uitgebreid moeten worden, want daar zijn er maar drie van in onze provincie.

Gert van Akkeren

Bekijk reacties

  • Wat hiervan de oorzaken zijn? Wat te denken van de vrije busbanen, de openstaande bruggen in de zomermaanden, het telkens meer en meer invoeren, stremmen en herinrichten van wegen, met daarbij de vele beperkingen in het niet langer door kunnen rijden, dragen nu eenmaal niet echt bij het doorstromen van gemotoriseerd verkeer.
    Verkeerslichten welke te pas en te onpas op groen gaan voor stads- en streekvervoersbussen, de nieuwe hype fietsvriendelijke verkeerslichten, enz.enz.
    Groningen kent mede dankzij de bevolkingsaanwas van de afgelopen 15 jaar, grotendeels veroorzaakt door studenten zo langzamerhand geen doorgaande wegen meer, waardoor het steeds vaker en vaker zal gaan gebeuren dat verkeer- en vervoersstromen vast komen te staan.
    Dit ga je echt niet oplossen met een nieuwe zuidelijke ringweg, daardoor en daarmee ga je het probleem enkel dichter richting het centrum brengen waardoor er daar nog meer, en nog langer rekening met stilstaand verkeer zal moeten worden gehouden.

    En geef aub nu niet nog meer af op gemotoriseerd verkeer.

    Mooi zo`n compacte stad, is het niet?

    • >> de nieuwe hype fietsvriendelijke verkeerslichten, enz.enz.

      Fietsvriendelijk verkeerslichten?? Waar dan? Ik ken ze niet. Alle kruispunten waar ik 's-ochtends langs kom zijn de fietsers zwaar de pineut met max. 5 seconden groen voor alle ricthingen tegelijk!
      De enige manier om fijnstof te verminderen is het terugdringen van het gemotoriseerd verkeer. We moeten de automobilist uit de auto krijgen, en dat lukt alleen als het aantrekkelijker wordt om de fiets te pakken.
      Fietsers en voetgangers moeten dus veel meer voorrang krijgen op auto's dan nu het geval is. Anders blijft iedereen gewoon met de auto naar het werk en naar de stad komen.
      Volgens mij hoef je geen Einstein te heten om dit te kunnen bedenken.

      • Fiets eens een andere route zou ik zeggen, Beijum richting Nordzeeweg, zie je geregeld een x aantal auto`s staan wachtend op een groen verkeerslicht omdat er een enkele fietser aan kwam rijden welke alle overige verkeerslichten op rood doet springen om de fietser groenlicht te geven. Saillant detail: veel fioietsers rijden simpelweg door rood als deze komende vanuit de richting Zuidwolde rechtsaf moeten slaan, waardoor diezelfde fietsverkeerslichten voor niets op groen springen.
        Zo schijnen er her en der in de stad nog een 40-tal vfietsvriendelijk afgestelde verkleerslichten te zijn. Klaarblijkelijk fiets jij een route welke de aangehaaldeverkeerslichten niet kent.

        Probleem is en blijft echter dat het verkeersvriendelijk afstellen van verkeerslichten vadertje staat veel geld kost doordat mensen voor korte ritjes dan niet nog langer de auto zullen gaan gebruiken en gelet op het feit dat diezelfde automobilist grotendeels de wegen en geasfalteerde fietspaden betaald, is vadertje staat erg voorzichtig om diezelfde auotmobilist uit de auto te halen.

        Tenzij diezelfde fietser bereid is om ook zijn of haar deel aan de financiering van fietspaden en overige wegen mee te gaan betalen in de vorm van een gebruikersbelasting voor vrije fietspaden, wat op zich niet eens zo verkeerd is. Iets met solidariteitsbeginsel.....

        En inderdaad, je hoeft geen Einstein te zijn om te bedenken dat alles in dit land toch betaald dient te gaan worden....

        • Hou toch eens op met je zieligdoenerij over automobilisten. Alsof mensen die naar hun werk fietsen geen belastingen betalen. Detectielussen zijn er ook voor autos en als die fietser niet door rood was gereden dan hadden de auto's alsnog staan wachten omdat er een fietser over moest. Als je daar rechtsafslaat kun je de lussen ook makkelijk vermijden en ze reageren niet op fietsers die er de verkeerde kant op overheen rijden.

      • Klopt, alles in het land moet betaald worden.

        " Het Longfonds heeft een maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA) laten uitvoeren die [..] liet zien dat de maatschappelijke kosten van fijnstof door gezondheidsschade tussen de €4 en 40 miljard per jaar bedragen."
        "Studies wijzen uit dat er geen veilige ondergrens is bij blootstelling aan fijnstof: hoe klein de blootstelling ook is, er is een meetbaar schadelijk effect op de gezondheid. De huidige normen zijn derhalve een compromis tussen gezondheidsbelangen en socio-economische belangen."
        (Bron: De Groene Rekenkamer)

  • Als het werkelijk zo schadelijk zou zijn waarom geeft een gemeente als Groningen dan vergunningen af om woningen langs de ringwegen te bouwen? Volgens recent onderzoek door TNO, wat hieronder vermeld staat, is de hoeveelheid aan fijnstof in huis en door een slecht werkende afzuiging hoger en ligt dat ver boven de wettelijke normering dan de gemiddelde niveaus buitenshuis. Misschien iets om over na te denken om dit door te sturen naar het longfonds, kan men wellicht iets van opsteken en zij niet alleen.

    Bron: nos.nl

    Denk je aan blootstelling aan fijnstof, dan doemt al snel het beeld van drukke snelwegen op en de longen van de mensen die er in de buurt wonen. Uit onderzoek van TNO in het tv-programma De Kennis van Nu blijkt echter dat de blootstelling aan fijnstof tijdens en na het koken binnenshuis veel groter is dan de gemiddelde niveaus buiten.

    Bij het bakken en braden worden namelijk veel fijnstofdeeltjes de lucht in geslingerd. Doordat nieuwe huizen goed geïsoleerd zijn en afzuigkappen ofwel uitstaan, ofwel niet goed genoeg werken, blijven de deeltjes urenlang in de lucht hangen.

    Rugzak

    In een experiment gaf TNO onderzoeker Ajoeka Pronk een aantal mensen een rugzak vol meetapparatuur mee. Ze droegen die een week lang elke dag en de rugzak mat doorlopend het fijnstof in de lucht.

    "Deze mensen brachten 90 procent van hun tijd binnen door", vertelt Pronk in het radioprogramma Nieuws & Co. "Ook ongeveer 90 procent van de blootstelling aan fijnstof liepen ze binnen op. Toen we daar verder op inzoomden, zagen we dat de blootstelling vooral plaatsvond tijdens en na het koken en dan vooral in de avond."

    Hoge niveaus

    In de dampen die vrijkomen bij koken zit heel veel fijnstof. Dat blijkt uit het onderzoek van Piet Jacobs. In proefkeukens bij TNO meet hij het fijnstof dat vrijkomt bij koken met verschillende pannen, afzuigkappen, temperatuur van de pan en ventilatie.

    Vooral bij het braden van vlees en het wokken van groente komt veel fijnstof vrij. In de uitzending van het televisieprogramma De Kennis van Nu is te zien hoe bij het bakken van hamburgers het aantal microgram fijnstof per kubieke meter oploopt tot 670. Dat terwijl de door de WHO gehanteerde norm voor fijnstofdeeltjes onder de 2,5 micrometer op 10 microgram/m3. Daarmee ligt de blootstelling zestig keer hoger dan de norm die voor de gemiddelde jaarlijkse blootstelling in de buitenlucht is opgesteld.

    "Goede kookafzuiging is heel belangrijk," zegt Jacobs. En dat blijkt een probleem. Voor een goede afzuiging heeft een afzuigkap minimaal een vermogen van 300 m3/uur nodig. Het onderzoek van TNO laat zien dat dit in een aantal huizen slechts 40 m3/uur was.

    Volgens de bouwregelgeving moet die capaciteit minimaal 75 m3/uur zijn. Dat vindt Jacobs dan ook veel te laag. Zeker in goed geïsoleerde nieuwe huizen kan de kooklucht (en daarmee het fijnstof) uren blijven hangen. Bovendien worden er steeds meer open keukens gebouwd en kun je niet de keukendeur dichtdoen om verspreiding van de kooklucht naar bijvoorbeeld de woonkamer te voorkomen.

    Zet je afzuigkap aan

    Hoe schadelijk de dagelijkse blootstelling aan deze hoge concentraties fijnstof is, moet vervolgonderzoek uitwijzen. "Over de impact van het fijnstof binnen op de gezondheid is nog niet veel bekend," zegt Pronk.

    "We weten dat fijnstof effecten heeft op de luchtwegen en op het hart en de vaten, maar dat komt vooral uit studies die in de buitenlucht zijn gedaan."

    Toch is wachten op de resultaten van het vervolgonderzoek niet verstandig. Zet dus de afzuigkap aan als je kookt en let bij het aanschaffen van een nieuwe afzuigkap niet alleen op z’n looks.

    Dit artikel is verzorgd door de wetenschapsredactie van De Kennis van Nu (NTR)

  • Ik wil enkele voorstellen doen.

    1/ Je kunt een bovenrail systeem maken. Vrachtwagens en bussen kunnen met een intelligente robotarm automatisch en tijdens het rijden aandokken en losdokken. Als rail zou ik een upside-down W profiel nemen. Het geeft 4 contactvlakken, handig voor het rechtstreeks gebruik door 3-fase motoren. De rail zou aan de bovenkant dicht zijn. In de daar ontstane ruimte zou ik de elektrische transportleidingen leggen. De W-contact vlakken zou ik in de lengterichting in kleine stukjes aan de transportleidingen koppelen. Hierdoor staat er geen mega vermogen beschikbaar voor individuele vrachtwagens , maar een beperkte bv 0,5 MegaWatt.
    Bovenrail overal aanleggen op de snelwegen, bij busstations en enkele ringwegen.
    2/ Verdeel de totale voertuigenpopulatie in een 10-tal groepen naar belangrijkheid en millieuprestatie. De 10 groepen vormen ieder een vdc, een vehicle driving class. Deze vdc is gekoppeld aan je kenteken en dus met camera's controleerbaar.
    Een elektrisch bus voor openbaar personenvervoer valt dan in een lage categorie, bv 2 en een prive diesel in een hoge, bv vdc 9.
    De Binnensteden, nader te omschrijven, zijn dan alleen nog maar in te rijden tot een vdc van bv 4, andere belangrijke wegen kunnen dynamisch vdc 's toelaten, afhankelijk van drukte, bv linker baan op snelwegen voorbehouden aan..... etc
    Met dit systeem kun je verkeersdrukte en verkeersuitstoot regelen.
    3/ verbied alle open haarden en houtkachels tenzij ze aan de Duitse emissie eisen voldoen.
    4/ verbied alle 2 takt motoren , praktisch gezien een milieuzone daarvoor .
    5/ isoleer de huizen 10 x beter, bv met vakuum-isolatie. (denk aan thermosfles)

    harrie geenen

Recente berichten

“Woensdagochtend kans op hardnekkige mist, komende dagen grijs en waterkoud”

In de ochtenduren is er woensdag kans op hardnekkige mist. Volgens OOG-weerman Johan Kamphuis is…

42 minuten geleden

St. Mirren wijst Kevin van Veen de deur, spits keert per direct terug bij FC

Het Schotse avontuur van Kevin van Veen is afgelopen. Op sociale media laat St. Mirren…

1 uur geleden

Donar verliest ook vierde duel in ENBL

De basketballers van Donar hebben dinsdagavond de uitwedstrijd in de European North Basketball League tegen…

2 uur geleden

Plaquette geplaatst in gevel nieuwbouwwoningen in Haren

In de gevel van vier nieuwbouwwoningen aan de Molenkampsteeg in Haren is een plaquette geplaatst…

2 uur geleden

Groningse Amerikanen volgen verkiezingen op de voet: “Energiedrankjes staan klaar”

Amerikanen gaan dinsdag naar de stembus voor de presidentsverkiezingen. Groningse Amerikanen volgens de verkiezingen op…

3 uur geleden

KNMI waarschuwt voor dichte mist

Het KNMI waarschuwt dinsdagavond voor dichte mist. Voor de provincie Groningen is een 'code geel'…

4 uur geleden