Men begint in de Astraat maar uiteindelijk is het de bedoeling dat de volledige binnenstad wordt heringericht. Dat bleek vrijdagmiddag op een persconferentie op het Stadhuis waar de binnenstadvisie besproken werd.
Uit de plannen wordt duidelijk dat er minder ruimte komt voor auto’s, en juist meer voor fietsers en voetgangers. “De werkzaamheden beginnen dit najaar in de Astraat”, vertelt wethouder Joost van Keulen. “Het asfalt in deze straat gaat er uit, en daarvoor in de plaats komen steentjes. De rijbaan wordt in vergelijking met de huidige situatie smaller. De ruimte die dat oplevert wordt opgevuld met een hybride-zone, die naar wens kan worden ingevuld, een comfort-zone, waar terrasjes neergezet kunnen worden, en een Groninger stoep die de verbinding vormt tussen straat en gevel.”
De werkzaamheden in de Astraat beginnen dit najaar. De bedoeling is dat daarna de rest van de binnenstad inclusief de Grote Markt aangepakt gaat worden.
Op de Friesestraatweg, vlak bij de afrit naar de wijk Reitdiep, zijn vrijdagmiddag zeker vijf…
Een beginnend bestuurder uit Groningen met een flinke slok op moest zondagnacht zijn rijbewijs inleveren.…
Het was maandagochtend, binnen een half uur, twee keer raak op het Hoendiep met verkeersongelukken.…
Advocaten kunnen vanaf vandaag volledig digitaal procederen in alle familie- en jeugdzaken bij de Rechtbank…
Het Groningse IT-bedrijf Back to code is finalist voor de IGNITE Award 2024, een landelijke…
Zorgbelang Groningen start een meldactie om inzicht te krijgen in de gevolgen van toenemende druk…
Bekijk reacties
eindelijk een groninger stoep.
al een beetje zoals in haren..
Een RAMP van ongekende omvang, zoals de stad nog nooit in haar bestaan heeft meegemaakt. Met de groeten van "d ' 66.
Jij bent zeker ook zo'n buschauffeur
Pistolen Paultje geeft het startschot voor een ongekende afloop met financiele debacle.
Eén ding is zeker : er wordt binnenkort een aanslag gepleegd op uw portemonnee !
De bouw van dat Forum vind ik een regelrechte aanfluiting en het volproppen van de stad met nietszeggende hoogbouw is echt om te huilen. Maar dit plan kan ik wel achter staan eigenlijk. Sowieso als de fietser en vooral voetganger meer ruimte gaat krijgen, ik ben wel voor. Ook asfalt vervangen ben ik zeker niet op tegen. Wellicht eindelijk 's een goed plan.
Mooie plaatjes met wel heel weinig gestalde fietsen....
Wanneer er niet fors meer ruimte voor het stallen van fietsen komt, bijv. onder de Vismarkt en een verbod om fietsen te stallen behalve in de beugels dan blijft het een rommeltje op straat. Dan maakt het niet uit of je het fraai inricht.
Een verademing voor de binnenstad!
Straks ook nog de bussen weg van de Grote Markt, Gelkingestraat, Oosterstraat en Oude Ebbingestraat.
Ik kan niet wachten.
Mooi....prima.. lekker rustig in de stad ..
Letterlijk "dood" stil zal het worden.
De winkelcentra buiten de binnenstad ( vooral diegene die aan de nog bestaande busroutes liggen) zullen er wel bij varen.
De Westerhaven zal een ( het nieuwe) centrum van activiteit worden
Ik vermoed dat de winkelcentra die nog niet overdekt zijn dat gauw zullen veranderen en net als Paddepoel overdekt worden ..
Plexiglas overkapping van de A straat naar de Primax een optie ?
Nog meer klanten en lekker droog.
NB....( neem hier goede notitie van.)
Het strip museum zal spijt krijgen als het in 2019 naar het Forum zal verhuizen ..het heeft nu letterlijk een gouden plek met 9 .!! verschillende buslijnen voor de deur of om de hoek . namelijk lijn 7-8-9-15-35-39-88- en spitslijnen 139-
en 637.
Ik vermoed dat het museum dan ook terug zal komen op hun eerder besluit .
De komst van de Primax naar de Westerhaven heeft al gezorgd voor een explosieve groei van de bus passagiers.
Ja ..ja ..die bussen doen het toch maar eventjes...vooral lijn 15 die ( alleen al) elke 5 minuten langskomt zal een stormloop gaan opleveren voor de winkeliers ..( zij wel )..
En als men de chaos en drukte zat is, kan men rustig de kilometer ( 1000 meter) wandelen... van de Westerhaven naar de Grote markt.
En in alle rust genieten van een leeg groot plein ( met een vijver) ? zonder stadsbussen ( planning 2019)..
De terugweg of een wandeling naar het Zuiderdiep nogmaals (600 meter extra ) zou voor de uitgeputte shoppers na uren in de Primax geen probleem zijn vermoed ik.
En als men weer thuis is aangekomen hoor ik ze al zuchten ..: "dit was één keer .. maar nooit weer"...
Volgende keer naar Paddepoel ..
U zegt ...Nee ...???
We zullen zien ...
Inderdaad Rene, nee... als reactie op je verhaal.
Alleen de afstand Westerhaven - Grote Markt klopt al niet... die is volgens Google Earth toch echt 750 meter en niet 1000; en dan heb ik nog maar niet over het Zuiderdiep.
En de zgn. 'uitgeputte shoppers'? Die hadden indien gewenst met het elektrische pendelbusje gekund (voor grote groepen helemaal gratis) dat er binnenkort zit aan te komen. Maar dat was je natuurlijk helemaal vergeten ;-)
Rene is kennelijk nog nooit in een andere middelgrote stad geweest... Voor jouw info, Rene, autoluwe binnensteden maken een stad niet minder gezellig. In tegendeel zelfs. Mensen ervaren dat over het algemeen als prettiger. Er zijn nog plenty plekken aan alle kanten van het centrum om uit te stappen en je baan zal ook niet bedreigd worden, wees gerust.
750 meter ?
Beste @Evert Jan ..zou U en de rest van de reaguurders onderstaande link even willen aanklikken ??
https://photos.google.com/album/AF1QipMC2wKBc2lxTnZ_M1aK0wpOuOy_VixRSHlpalx6
Rene, melding 404.
Alweer een fout dus.
Mensen die op de Grote Markt moeten zijn en met de bus komen, die stappen niet uit bij de Westerhaven. Maar hoe zie jij het voor je, Rene? Dat mensen eerst met de bus naar de Grote Markt gaan en als ze het beu zijn aldaar, dat ze dan terug de bus in stappen naar de Westerhaven of zo? Sinds wanneer is een dagje de stad in een excursie? Niet alle veranderingen zijn per definitie slecht, Rene.
Zolang ik nog binnen de venstertijden het centrum met een bedrijfswagen kan bereiken vind ik het allemaal best. De kledingzaken welke ik nog bezoek in de Brugstraat zijn nu nog op loopafstand van de parkeermogelijkheden aan het Hoge- en Lage der A.
Kan mij niet voorstellen dat de gemeente ook daar paal en perk aan gaat stellen
Eindelijke die vieze stinkende bussen weg. En gelukkig meer stoep voor voetgangers in de Astraat. Levensgevaarlijk daar om te lopen nu. Kan niet wachten tot het klaar is. En dan op naar een mooie grote markt met veel terras en zonder stank en lawaai van bussen. ER GAAT NIETS BOVEN GRONINGEN!