Categorieën: Nieuws

Passagiers: “Busvervoer in de stad flink verslechterd”

Het busvervoer in de stad is ernstig verslechterd. Dat zegt het Consumentenplatform Openbaar Vervoer Groningen – Assen.  Met name de nieuwe voorrangsregel op de Eikenlaan en de nieuwe route van de bussen over de Eeldersingel en Westerhaven zorgen voor langere reistijden.

De voorrangsregel voor fietsers op de Eikenlaan zorgt voor vijf a tien minuten vertraging, wat tot ergernis bij reizigers leidt. Qbuzz trok daarover eerder deze week bij OOGTV aan de bel.

Het gaat niet alleen om langere reistijden, maar veel passagiers missen ook hun aansluitingen naar plaatsen buiten de stad zoals Assen en Zuidhorn. Volgens het platform missen mensen die met de bus van half zes in Zuidhorn aan komen alle aansluitingen.

Het platform wil dat de gemeente maatregelen neemt of terugdraait, om de problemen in het openbaar vervoer te verhelpen. Voor de Eikenlaan wil het platform verkeersregelaars en op termijn een tunnel.

Andor Heij

Bekijk reacties

  • de reizigers hebben nog een grote hobbel te nemen op gedragsveranderingsgebied of ze moeten wachten tot de rook om hun hoofd is verdwenen (naar den haag).

  • >>De voorrangsregel voor fietsers op de Eikenlaan zorgt voor vijf a tien minuten vertraging, wat tot ergernis bij reizigers leidt

    Zucht....Wat is dat toch voor eenzijdige berichtgeving op dit medium? Voor de meeste reizigers (namelijk de fietsers) is de situatie op de Eikenlaan juist een enorme verbetering!
    Morgen een artikel met als kop: 'Studenten massaal op tijd in collegebanken dankzij nieuwe voorrangssituatie Eikenlaan' of ' Fietsende stadjers eindelijk op tijd op werk dankzij voorrang op Eikenlaan' ?

    • het artikel richt zich op het busverkeer, volgens u had het artikel in zijn geheel over fietsers moeten gaan. Dan heb je dus eenzijdige berichtgeving vanuit het oogpunt van de fietser. Voor sommige mensen kunnen media nooit iets goed doen. U heeft zeker ook al een complottheorie klaarstaan over dit artikel?

      • Dit is het zoveelste artikel op deze site de afgelopen dagen, waarbij gemeld wordt hoe slecht de nieuwe situatie uitpakt voor automobilisten en bussen. Ik zou wel eens iets willen lezen dat uit het perspectief van de fietser/voetganger geschreven is inderdaad, want dat heb ik nog niet gezien.

      • reizigers met de bus die hun aansluitingen missen lijkt me nieuwswaardiger dan fietsers die een paar minuten eerder op de plaats van bestemming zijn

    • Laat de fietser en studenten eerder van huis gaan dan zijn ze ook op tijd. Ik ga elke dag op de fiets maar het is gewoon levensgevaarlijk zoals het nu is. Stoplichten of een tunnel is de beste oplossing.

    • 5a10minuten vertraging voor fietsers is dus ook wel op te brengen maar dat zal wel niet kunnen bij jou, Marcel

  • Henk Bakker schreef het volgende bij een eerder bericht.

    'Deze buschauffeur vindt de voorrang voor fietsers prima. Het is goed te doen. Goed uitkijken, maar dat is groot deel van ons vak. Wachttijd zeker niet langer dan voor andere kruispunten in Eikenlaan.
    Kruispunt had beter ingericht kunnen worden. Zoals nu is het gevaarlijk voor fietsers.
    Eikenlaan is te vol met auto’s, dat is het grootste probleem voor bussen'

  • Nog slechter? Ga toch fietsen mensen. Er zijn nog veel meer slimme routes (maar die moeten niet gepromoot want dan raken ze verstopt met de grote kuddes).

  • Houd toch eens op al die studenten te pamperen! Leer ze zich eens aan de verkeersregels te houden en zich aan te passen! Fietsen over de stoep; fietsen tegen de rijrichting in; domweg fietsen door rood; 's avonds massaal zonder licht rijden; overal parkeren. Dit gebeurt allemaal. Kom overdag eens in de binnenstad.
    Wie het hier niet mee eens is en zegt: dat doen anderen ook; jazeker, maar wie een dagje staat te kijken op b.v. de Zonnelaan en de Eikenlaan kan de hordes studenten zien die zich hieraan bezondigen. Het grote probleem van Groningen is: er zijn veel te veel studenten. Dat geldt niet alleen voor het verkeer, ook de huisvesting is immers een probleem.

    • Het is maar vanuit welk gezichtspunt je kijkt. Ik kom dagelijks in de binnenstad en wat mij altijd opvalt zijn de hordes automobilisten die lachend over het Zuiderdiep of de Vismarkt rijden. Als ik bonnen mocht schrijven had ik op die locaties in een uurtje een maandsalaris te pakken :)
      Automobilisten houden zich net zo slecht aan de verkeersregels als fietsers....

  • Er zou ook gekeken kunnen worden of de verkeerslichten in de rest van de straat nog wel zo zinvol zijn. Kost wat minder dan een tunnel en kan het gevoel van doorstromen door bussen en auto's kunnen Bevorderen.

    Daarnaast als het alleen om 17:30 uur is... tja Groningen is een stad en daar hoort ook congestie bij!

  • Ja, de nieuwe dienstregeling is er niet 1 van waar aansluitingen lekker op elkaar aansluiten. Al helemaal niet in de avonduren.

    OV wordt ook steeds duurder, een (kleine) auto is nog steeds wel duurder t.o.v. het OV maar voor mij persoonlijk is het de omslagpunt voorbij als gemak en ergernis meegerekend mogen worden. Dus ik ga binnenkort een handig boodschappenkarretje (3x woordwaarde?) kopen.

  • Als je alles bij elkaar optelt wat er is gebeurd de afgelopen jaren met het OV, dan krijg je een vreemd beeld. Enerzijds werden de P+R locaties aangepakt en verbeterd, en werden er busbanen aangelegd om de reiziger snel de stad in te krijgen. Dat gebeurt nog steeds; zie Westerhaven en Hoogkerk. Weliswaar zijn de grootste bussen weer verdwenenm maar er zijn meer en grotere bussen om de passagierstroom te beteugelen. Prima allemaal.

    Anderzijds zijn er zaken als dit: de bus wordt verbannen uit de binnenstad, wordt daar zelfs van zijn vrije baan gehaald (de bus moet straks samen met de auto en de fiets over de Diepenring!) en moet nu ook al wachten voor een drukke fietskruising. De dienstregeling wordt zo super-onbetrouwbaar en dat is wel een pijler van aantrekkelijk openbaar vervoer. Samen met het rijden naar plaatsen waar mensen willen zijn, zoals de binnenstad.

    Het is heel tegenstrijdig, allemaal. Soms lijkt het erop dat er geen overkoepelend beleid is of dat er dingen tussendoor worden gedrukt. Ik snap dat de fiets het primaire vervoermiddel binnen de stad moet zijn/worden, maar dat betekent niet dat je het beleid voor aantrekkelijk OV moet gaan doorkruisen.

    En dat terwijl de Stad de komende jaren zo moeilijk bereikbaar wordt met de auto. Ik vrees dat door al die negatieve ingrepen de buitenlui straks de Stad gaan mijden omdat er met de auto geen doorkomen aan is, en er in de vorm van de bus gewoon geen aantrekkelijk genoeg alternatief voor is.

    • Er is wel overkoepelend beleid. Het OV is prima geschikt om mensen van en naar de stad te vervoeren en minder geschikt om mensen in een stad van A naar B te brengen (daar is Groningen niet groot genoeg voor, de fiets wint door veel grotere flexibiliteit en daardoor is er te weinig aanbod). Als je langs een aanvoerlijn woont heb je geluk en kun je meeliften. Zo niet dan is de fiets een betere optie. Bovendien is het onnodig om de reiziger door de drukke binnenstad te vervoeren. Die ruimte kun je beter gebruiken. Op de straten tussen Zuiderdiep en GM/Vismarkt zal dit een positief effect hebben, als ook op de Sintjansstraat en de A-straat en Brugstraat. Het openbaar vervoer is geen doel op zich. Het is een middel. Als het middel meer kwaad dan goed doet, zoals in de drukke binnenstad, dan moet je daar wat aan doen. De politici zijn niet aan het OV'tje pesten maar kijken met een meer overkoepelende blik naar de OV-infrastructuur.
      Die fietskruising is een experiment en het toont de problemen aan van hoofdverkeersstromen in de stad. De grote fietsstroom naar Zernike kruist een binnenring die van Vinkhuizen tot over de Oosterhavenbrug loopt die vrijwel geheel met stoplichten beheerd wordt m.u.v van het Kruispunt met de Korreweg dat om die reden door automobilisten ook veelvuldig vervloekt wordt. Het zijn allemaal problemen die worden veroorzaakt door autovervoer in de stad. De stad moet eens goed nadenken wat ze met deze wegen wil. De van Ketwich Verschuurlaan is er nog zo een in het zuiden van de stad. Ook een lelijke verkeersoplossing.

    • @O.kars...niet te bijdehand graag
      Dit wil men niet horen ..
      Men wil gewoon toestemming om 3 miljoen +plus....te gebruiken om onderdak te bouwen voor uitgeprocedeerde asielzoekers..
      Oeps... men doet het toch ..zelfs zonder toestemming ..
      Goh ..

    • @Marc, ik geloof ook wel dat dat overkoepelende beleid er is, maar sommige ingrepen lijken haaks op de andere te staan en dat wekt m'n verbazing af en toe.

      Verder is het altijd al een opgave geweest om de verkeersstromen te faciliteren. Auto, fiets, OV en voetganger zullen het toch allemaal moeten kunnen gebruiken en dan moet je je afvragen wat de beste manier is.

      Nou ja, die beste manier is natuurlijk allang aangetoond. Combineer de hoofdlijnen van het OV in één of twee tramlijnen die de P+R's en de binnenstad aandoen en sluit de binnenstad vervolgens af voor motorvoertuigen (incl. bus). Bussen gaan dienen als aanvoerlijnen voor de tramlijnen en zo is het OV-deel afgedekt (en sterk in kwaliteit verbeterd, behalve het overstappen). Omdat er minder trams dan bussen rijden wordt het rustiger in de binnenstad en daar heb je je oplossing: alle ruimte voor de fietser en de voetganger. Maar ja, het verhaal mag zo langzamerhand genoeglijk bekend zijn... dankzij het verraad van tenminste één van onze huidige wethouders kunnen we een tram vergeten de komende jaren.

      Hoe dan de boel op elkaar af te stemmen? Ik denk nog steeds dat de auto, het meestgebruikte middel om van buitenaf de stad mee in te komen, zo goed mogelijk gefaciliteerd dient te worden. Daarna zou je de fietsstromen moeten aanpakken, door zoveel mogelijk gescheiden banen en zo weinig mogelijk stoplichten. In het geval van de Eikenlaan had er gekeken moeten worden naar een viaduct/tunnel, omdat de Eikenlaan een belangrijke auto- en OV-route is die je dus gewoon niet moet dwarszitten. Die ruimte zal er niet zijn geweest maar dat is voor de verkeersexperts om uit te denken.

  • Steeds meer wetenschappers komen terug van het idee dat de opwarming door mensen wordr veroorzaakt. Waarschijnlijk is de opwarming gevolg van de autonome opwarming van dw aarde. Opwarmen en afkoelen (IJstijden), de aarde deed sinds haar bestaan niet anders.

    Maar er is wel een biljoenen (biljoen is 1000 keer miljard!) industrie mee opgetuigd. De zogenaamde door mens veroorzaakte opwarming, is een ongekend verdienmodel. En heeft voor de broodnodige economische groei gezorgd. Broodnodige omdat de "elite" een onhoudbaar financieel systeem heeft bedacht, waarbij dat als er geen groei is, de hele boel keihard in elkaar stort. Kijktip: Money as debt.

    En in Groningen wordt klimaathysterie gebruikt om de belangen van de "student" te plaatsen boven die van de Groningers. Sad.

    • Onzin VSH je leeft in een klimaatontkennersbubbel. Voor de rest moet je op Groenlinks stemmen want:
      GroenLinks vindt dat ‘economische groei’ of ‘meer geld’ niet de voornaamste afwegingen in het politieke debat moeten zijn. Andere waarden zijn minstens zo belangrijk, zoals gezondheid, duurzaamheid of gelijkheid. Door deze waarden weer terug te brengen, maakt GroenLinks de politiek menselijker maken.

    • Volgens mij gaat het de gemeente niet zozeer om het klimaat, maar om de schadelijke effecten van fijnstof. Geschat wordt dat zo'n 5% van de totale kosten van gezondheidszorg veroorzaakt worden door luchtvervuiling (bron: de Groene Rekenkamer).
      Verder zijn auto's gewoon te groot om door de stad te rijden: het past gewoonweg niet, zeker niet nu iedereen in een SUV rijdt. Daarnaast zijn auto's gewoon gevaarlijk, zeker als je ziet dat automobilisten zich slecht aan verkeersregels houden (rijden waar het niet kan/mag en te hard rijden).
      Auto rijden is prima, maar niet in een (te kleine) binnenstad waar veel mensen werken en wonen.
      Maar ik begrijp uit de comments dat mensen er alles aan doen om hun verworven rechten niet kwijt te raken, zelfs als dat mensenlevens kost. Blijkbaar is het erg moeilijk voor automobilisten om de auto eens een keertje te laten staan.... Sad ;)
      Overigens zijn studenten ook gewoon Groningers, die tegenstelling zie ik niet zo. En zelf ben ik fietser, maar ook automobilist. Ik kies er alleen voor mijn auto niet in de binnenstad te gebruiken. Dat zouden meer mensen moeten doen; fietsen is gezond en veroorzaakt veel minder overlast.

    • @O Kars.

      Welke klopt niet?

      Onder wetenschappers was ongeveer 5% sceptis, en dat is nu meer dan 10 procent.

      Klimaat is altijd aan het veranderen. Sinds bestaan van aarde. Dus ver voordat de Homo Sapiens een verbrandingsmotor uitvond.

      Overstap naar mondiale energie-voorziening die broeikas-vrij is, gaat vele biljoenen kosten.

      "Money as debth" is een documentaire die goed uitlegt dat een op schulden gebaseerd monetair systeem, alleen werkt als er een constante groei van (schulden) is.

      @Marc

      We hebben géén mogelijkheid om ons aan het op groei gebaseerde internationale monetaire systeem te onttrekken. Omdat we zelf in één klap omvallen, en omdat Nederland dan door VS en bondgenoten aangevallen (inclusief militair) zal worden.
      We leven op een met steeds toenemende groei gevulde ballon die eens zal knappen (en dan lachen de "elite" en de preppers het hardst).

  • Hey ..@Doe .."@Henk" ..

    Ach ..het is inderdaad prima dat de fietsers voorrang krijgen toch?.

    Het punt is… dat.. deze weggebruikers overal voorrang willen.
    Men.. (vooral de verwende jeugd) is te beroert op even te wachten op hun beurt.
    Men is het domweg niet gewend.
    Het lijkt wel of ze allemaal denken “ik ben Jezus” en ..Ik.. ben onkwetsbaar.
    Dus men negeert de verkeersregels als het hun zo uitkomt.

    Gewoon de cyclus even afwachten die het verkeerslicht hanteert is een zware opgave voor de fietsers en vaak voetgangers.
    U moet er maar eens op letten.
    Ach wat zeg ik ..U bent zelf diegene die door het rood loopt of rijd.
    Ik zeg er wel bij dat niet iedereen de regels aan z’n laars lapt.
    De buschauffeurs letten heel goed op.
    Dat doen ze elke seconde als ze aan het werk zijn, want één gemiste voetganger of fietser wordt gauw een drama, en dat willen ze koste wat het kost voorkomen.
    Gelukkig zit er een rem op en een stuur, waar men nog een ruk aan kan geven om een ongeluk te vermijden.
    Dit in tegenstelling tot een tram neem bijvoorbeeld Den Haag die gebonden is aan zijn rail en dus alleen maar kan remmen.
    Met als gevolg 40 noodstoppen per dag.
    https://www.lindanieuws.nl/nieuws/trams-maken-veertig-noodstops-per-dag-door-onoplettende-fietsers/
    U wil niet weten wat 40 noodstoppen aanrichten binnen in het betreffend voertuig.
    Hersenschuddingen.. gebroken botten.. benen ..schaafwonden enz enz enz, en dat alleen omdat er een fietser op zijn telefoon zit te loeren.
    De fietser grijnst en kiest het hazenpad ( als hij geluk heeft ).

    In de fietsers z’n beleving namelijk …loopt alles als een trein. Net als in hun leven.
    Maar een verkeerslicht.. andere weggebruikers auto’s ..bussen en trams ? dat is wat anders.. en men vind ze alleen maar irritant en traag.
    Net als het verkeerslicht ..
    Men noemt het dan ook direct een STOPlicht.
    Het weinige geduld wordt danig op de proef gesteld en helemaal als het ook nog een beetje sputtert buiten.
    Jou beleving… Henk dat het niet langer duurt dan op een andere kruispunt op de Eikenlaan slaat nergens op.
    Dit “kruispunt” discrimineert voor de volle 100% het kruisend vlak met de Eikenlaan met als profiterend partij de fietsers op het Wilgenpad.
    Bijkomend probleem zijn de fietsers die op de Eikenlaan rijden en onverwachts het Wilgenfietspad op rijden en de Eikenlaan oversteken.
    De fietsers komen voor de bussen en auto’s op de Eikenlaan van links en rechts ..en van voren en achteren.
    Deze fietsers die van voren en achteren, zijn de grote verassing ..namelijk…. krijg je een voorwaarschuwing of niet als automobilist.
    Oftewel… steken ze hun hand uit, ja ..of nee..!
    95% doet dat niet, en reageren ook nog gepikeerd als het verkeer op de Eikenlaan hun bijna overrijd.

    Ach ...dat de fietsers gepamperd worden in Groningen zijn vele fietsers het niet mee eens..
    Goh ..?
    Een groot deel van de vele fietsers gaat straks als het gaat winteren gewoon met de bus ..
    Ik merk zelf dat het al snel weer donkerder wordt s ’avonds , en s ’morgens later licht.
    Ze staan dan waarschijnlijk te morren dat de bus altijd te laat is ..terwijl ze door de beslagen ramen kijken naar de oversteek Wilgenpad/ Eikenlaan.. waar letterlijk honderden fietsers als een aaneengesloten trein voorbij keutelen.
    Ik hoor betreffende buschauffeur als zeggen ..
    Waarom gaan jullie niet met de fiets ?
    Dat doe ik namelijk ook ..
    Maar wij letten wel weer extra goed op hoor, zoals we altijd doen, en houden extra rekening met “onzichtbare” fietsers.
    En fatsoenlijk lampje op de fiets heeft schijnbaar geen prioriteit bij de jeugd.
    http://www.regiofm.info/wp-content/uploads/2016/11/fietsverlichting-960x600.jpg
    Misschien komt er uiteindelijk toch nog licht in de tunnel.
    De fietstunnel Eikenlaan/Wilgenpad.
    Ik wens iedereen een plezierige en gezonde dag.
    En KIEK UUT..!!
    Met vriendelijk groet
    René

Recente berichten

Martini Ziekenhuis en Procap verkozen tot beste Groene Meters Werkgevers

Het Martini Ziekenhuis en Procap uit de gemeente Groningen zijn verkozen tot de beste Groene…

14 minuten geleden

Peter den Oudsten krijgt hulp van tweede verkenner bij zoektocht meerderheidscoalitie provincie

Verkenner Peter den Oudsten (PvdA) heeft Maarten Ruys gevraagd als tweede verkenner in de zoektocht…

2 uur geleden

Swingin’ Groningen dreigt na dertig jaar te verdwijnen: “Dit is een keiharde klap”

Festival Swingin' Groningen dreigt na ruim dertig jaar te verdwijnen. Uit de cultuurnota blijkt dat…

3 uur geleden

Promotiedagen van start in Martiniplaza

Dinsdagochtend gingen de Promotiedagen in Martiniplaza weer van start. Hier komen ondernemers uit het noorden…

4 uur geleden

Achttien maanden cel en tbs geëist tegen Stadjer voor dagenlange mishandeling ex-vriendin

Een 22-jarige man uit Groningen wordt verdacht van ernstige mishandeling en poging tot doodslag van…

4 uur geleden

Jonge liberalen en socialisten uit Stad kijken samen verkiezingen in VS: ‘Moeten elkaar de hand kunnen blijven schudden’

De Groningse afdelingen van de JOVD en de Jonge Socialisten zijn het politiek gezien op…

4 uur geleden