Wethouder Paul de Rook wacht de evaluatie rond de fietskruising op Eikenlaan af voordat hij actie gaat ondernemen.
Sinds het begin van deze maand hebben fietsers voorrang op het autoverkeer. “We zijn daar niet blij mee”, zei een woordvoerder van Qbuzz gisteren. “Omdat het om zoveel fietsers gaat lopen we in de ochtend- en middagspits vertraging op waardoor onze reizigers aansluitingen niet kunnen halen. Daarnaast vinden we de kruising onoverzichtelijk.” Qbuzz is niet het enige bedrijf dat klaagt. Rijschool Markant is ook niet blij. “Ik begrijp heel goed wat Qbuzz met onoverzichtelijk bedoeld”, zegt Marc Lucassen van de rijschool. “Als je vanaf Winkelcentrum Paddepoel komt en je rijdt richting het Noorderstation dan heb je bij de kruising totaal geen zicht op wat er vanaf rechts komt. De haaientanden voor het autoverkeer staan niet op de juiste plek. Ze staan nu voor het fietspad waardoor je het zebrapad blokkeert.”
“Ik kijk er bijna tegen op om met mijn bus over de Eikenlaan te rijden”, zegt Qbuzz-chauffeur Willem van der Werf. “In de ochtend- en middagspits staat het er zo vast dat ik met een vertraging van tien minuten tot een kwartier aankom op Zernike. Daar staan reizigers die allemaal verhaal halen waarom ik zo laat ben en dat ze hun trein in Zuidhorn nu niet kunnen halen. Er moet iets gebeuren, en wel direct.”
De gemeente Groningen heeft begin september aangegeven de situatie constant te zullen monitoren en komt begin november met een evaluatie. “Een gedragsverandering kost nu eenmaal tijd” zegt woordvoeder Natascha van ’tHooft “verkeersregelaars houden nu de zaak in de gaten.”
De FC Groningen-supporter die zaterdagavond tijdens de wedstrijd tegen Heracles Almelo door een plexiglas plaat…
De kerstmarkt aan de Papiermolenlaan van afgelopen vrijdagmiddag en -avond was een groot succes, aldus…
In een coffeeshop in de binnenstad van Groningen is in de nacht van zondag op…
Het aantal plekken waar vuurwerk afsteken verboden is blijft voor volgende week dinsdag steken op…
Het Noord-Nederlands Trein & Tram Museum (NNTTM) in Zuidbroek krijgt een bijzonder object in de…
De politie is opzoek naar vier personen die mogelijk betrokken zijn bij een incident in…
Bekijk reacties
Worden ook fietsers gehoord bij deze evaluatie, of mogen alleen bestuurders van motorvoertuigen hun mening geven?
Nogal logisch dat die graag hun voorrang terug willen. Dat het dan weer de fietsers zijn die eindeloos staan te wachten op de schier eindeloze stroom auto's en bussen interesseert ze waarschijnlijk niet zoveel....
Er moet beter zicht komen op die kruising. Vooral fietsers die van het Wilgenpad komen zie je slecht aankomen als je van het winkelcentrum komt. De voetgangersoversteekplek direct er naast maakt dat niet makkelijker. Die kun je beter verplaatsen.
Als je langzaam rijd kun je ze prima zien,even voor de haaientanden wachten (en niet op het zebrapad zoals op de foto bij dit bericht)en je kunt weer verder,duurt het je te lang neem je maar een omweg.
Laat Qbuzz de fietstunnel betalen kunnen ze ook lekker doorrijden.
Als de fietsers zich voor deze voorrangswijziging aan de geldende verkeersregels zouden hebben gehouden, was deze ombouw overbodig geweest. Immers je gaat ook nu nog naast je fiets staan en steekt met de fiets aan de hand zo het zebrapad over. Iedere overige verkeersdeelnemer zal hier voor moeten stoppen. Maakt het gelijk overzichtelijker.
Maar goed, nu fietsers tegenwoordig (rode) verkeerslichten als straatverlichting beschouwen, zal ook dat wel een kansloze missie zijn.
Direct stoppen met die voorrang voor fietsers! Levensgevaarlijk en een ramp voor het OV en het overige verkeer. Echt weer zo'n staaltje idiotie van dit verschrikkelijke "gemeentebestuur" onder leiding van D'66.r
Sinds wanneer hebben bestuurders van auto's en openbaar vervoer meer rechten dan een fietser/voetganger.
Helemaal eens met Doe. Wat een vreemde gedachte, dat gemotoriseerd verkeer altijd voorrang zou moeten hebben op fietsers en voetgangers. Waar komt dat idee, dat veel mensen blijkbaar hebben, toch vandaan?
In een groene, leefbare stad wordt m.i. niet autorijden, maar juist lopen en fietsen gestimuleerd....
Raar idee dat bejaarden, gehandicapten, ouders met (kleine) kinderen, en mensen die voor hun werk gebruik moeten maken van gemotoriseerde voertuigen, bij sommigen geen recht op enigszins snelle verplaatsing hebben volgens de fietsfans.
Eén van mijn ouders moet regelmatig naar het ziekenhuis. Moet ik die op mijn bagagedrager zetten?
is een wethouder er voor gedragsveranderingen?
Beste Marcel,
Wellicht komt dat idee bij hen vandaan doordat diezelfde auto de BV Nederland groot heeft gemaakt waardoor mensen meer en meer gingen verdienen, er meer en meer werkgelegenheid werd geschapen, waardoor deze een auto konden betalen en deze dan ook aan gingen schaffen om daarmee naar het werk te kunnen rijden, (het openbaar vervoer is voor mij als werkende) geen alternatief en om in de weekenden familie en vrienden te kunnen bezoeken. Tel daarbij op dat diezelfde mensen en de vele bedrijven d.m.v. het betalen van wegenbelasting, nu houderschapsbelasting geheten en opcenten diezelfde wegen betaald en onderhouden worden, waaronder ook de fietspaden weke jij nu gebruikt om van A naar B te kunnen komen.
Nu wordt diezelfde automobilist bestraft voor zijn of haar autobezit en het gebruik hiervan wordt meer en meer aan banden gelegd. Onder de noemer CO2 uitstoot wordt diezelfde automobilist telkens meer bestraft ondanks het feit dat de auto`s zo langzamerhand schonere lucht produceren dan dat er door de overbevolking in dit land aan CO2 wordt geproduceerd.
De houderschapsbelasting wordt telkens meer en meer verhoogd om grotendeels in de staatskas afdeling algemene middelen te verdwijnen.
Nu bijna iedere Nederlander een smartphone bezit zou het wellicht nog niet zo`n gek idee zijn om tolwegen voor fietsers aan te gaan leggen. Wil je snel naar je opleiding of werk, dan kun je daar tegen betaling gebruik van kunnen gaan maken. zodat ook de fietser voor de aanleg- en onderhoudskosten van fietspaden mee gaat betalen, of beter nog, tekorten in de gemeentelijke begroting bij te gaan passen, want dat is iets wat de automobilist nu al decennia lang doet.