Categorieën: Nieuws

“Fusie Stad, Haren en Ten Boer”

De herindeling van Groningen, Ten Boer en Haren wordt een fusie en niet een ‘lichte samenvoeging’, zoals eerst de bedoeling was. Dat betekent dat de gemeente Groningen officieel opgeheven wordt.

Het kabinet stelt de Tweede Kamer voor, de stad met Haren en Ten Boer te laten fuseren. Bij een lichte samenvoeging blijven de arbeidscontracten bestaan, maar bij een fusie wordt iedereen ontslagen en dan meteen weer in dienst genomen. Dat betekent een forse kostenpost. De provincie koos voor de lichte fusie, maar die is het dus niet geworden, omdat de gemeente Haren tegen is. Groningen wordt, zodra de gemeenten zijn samengevoegd, wel weer de naamgever van de nieuwe gemeente. Die kostenpost is het gevolg van het gedrag van de gemeente Haren. Dat zegt gedeputeerde Patrick Brouns. “De personeelsadministratie moet namelijk opnieuw worden ingericht enbelastingnummers moeten opnieuw worden aangevraagd. Dit geld had ook naar de samenleving gekund in plaats van naar administratieve rompslomp.”

De gemeente Groningen gaat verdwijnen nadat de Eerste- en Tweede Kamer hebben ingestemd met het wetsvoorstel. Dat instemmen moet voor half september 2018 zijn gebeurd, vanwege de gemeenteraadsverkiezingen die in november van dat jaar worden gehouden.

Ecco van Oosterhout

Bekijk reacties

  • De gemeente Groningen staat nu zelf al 1.460.000.000,00 ( èèn miljard 460 miljoen euro) in de min, op die paar ton komt het ook niet meer aan. En dat terwijl een fusie financieel gezien enkel nog meer geld gaat kosten en de burges van en uit de kleinere gemeenten (nog) verder van het bestuur komen te staan.

  • De fusie is een zegen voor het gezonde verstand. Jammer dat het meer kost dan nodig door de kinderachtige obstructie van een aantal bestuurders in Haren.

    • Vertel dat nog eens, als je als inwoner van Ten Boer naar Haren moet om het snoeien van een conifeer goedgekeurd te krijgen, of andersom

  • Quote: Groningen wordt, zodra de gemeenten zijn samengevoegd, wel weer de naamgever van de nieuwe gemeente.

    Betekend dat de gemeente Groningen zelf een naam mag verzinnen na deze fusie? Dus het kan een heel andere naam worden of blijven ze bij gemeente Groningen?

    Het is soms wel lastig begrijpend lezen, gemeente Groningen, stad Groningen, provincie Groningen. Aub graag volledig zijn in elke zin bij toekomstige berichtgeving hierover.

    Gaat het werkgebied van OOGTV dan ook vergroot worden of zal dat uitsluitend stad Groningen blijven?

  • Toen ik dit bericht las, geloofde ik het NIET. Eerst heb ik gecontroleerd of dit bericht werd bevestigd. En ja hoor. Het is wel waar.

    Daar waar anderen direct aangaven dat zij TEGEN waren, zag ik de logica wel van een verdere samenwerking met Groningen en Ten Boer. Ten Boer had tenslotte al jaren goeie ervaringen.

    Voor de argumenten dat Haren bestuurlijk en of financieel niet op eigen benen kan staan had ik geen enkel bewijs.
    Sinds mijn geboorte woon ik in Haren. Mijn voorouders woonden al sinds 1860 binnen de grenzen van de Gemeente Haren en wel in dat gedeelte (Helpman) dat (nog wel) van Groningen is.
    Dus als het met de Gemeente Haren niet goed gaat (bestuurlijk en of financieel) had ik daar vast wel iets van meegekregen. Nee dus!
    Dit zegt overigens niets over de toekomst.

    Door de Gemeente Haren werden argumenten weerlegd.
    Van begin af aan was het duidelijk dat Haren tegen een samenwerking was. Dat is meermalen gezegd en geschreven. Niemand kan dit ontkennen!

    Behalve Patrick Brouns (CDA) lid van Gedeputeerde Zaken van de Provincie Groningen.

    Patrick Brouns is een JOKKEBROK want er staat geschreven:
    'Brouns zegt dat in overleg met de beoogde fusiegemeenten VOOR lichte samenvoeging is gekozen'.

    Samengevat:
    Wij, als bewoners van de Gemeente Haren, (al 200 jaar zelfstandig) kunnen ons ernstig bedrogen voelen. Ik voel dat in ieder geval wel zo !
    Mijn begrip vóór samenwerking heeft plaats gemaakt voor een enorme boosheid.
    In alles zal ik NEE gaan zeggen en blijven zeggen.
    Dat begint in ieder geval op 21 maart 2018 bij de Gemeenteraadsverkiezing. De partij die open en eerlijk gecommuniceerd heeft over haar Nee-stem krijgt dan wél mijn stem!
    En er komen nog méér verkiezingen en dat zal ik niet gaan vergeten! Mijn beslissing staat nu al vast.

    Een gedwongen samenwerking zal nog vele jaren blijven etteren op alle niveau's.

    • Ik denk dat je het probleem hier perfect hebt beschreven.

      Alleen, het in de oren stippen van de vingers, het toeknijpen van de oogleden en het hard zingen van "lalala" heeft nog nooit gewerkt en zal het in de toekomst ook niet doen.

    • Ik geloof dat het je moeite kost om de realiteit onder ogen te zien. De taken van gemeente zijn de afgelopen decennia aanmerkelijk zwaarder geworden. Dat de gemeente Haren nogal amateuristisch wordt bestuurd en dat een klein ambtelijk apparaat niet de expertise heeft die nodig is zal waarschijnlijk door niemand worden betwist. Dit blijkt ook uit alle standpunten die ingenomen zijn bij de herindelingsdiscussie. Eerst vond met dat men zelfstandig kon bljiven, toen weer niet en moest met Tynaarlo worden gefuseerd en toen weer niet. Toch maar weer zelfstandig. Alles duidt op een incompetente zwalkende organisatie. Logisch dat dan herindeling volgt.

    • Wat ik niet begrijp aan je verhaal is waarom inwoners van Haren tegen een fusie, samenwerking of hoe het ook genoemd mag worden is? Zoals ik het nu begrijp is omdat bepaalde personen verkeerde woordkeuzes hebben gebruikt maar echte redenen lees ik niet.

      Overigens stelt Haren echt niet zoveel voor naar mijn mening. Er wonen relatief veel vermogende mensen maar dat is ook alles. Als je kijkt naar de lokale overheid van Haren, wat is de duur in jaren van de werknemer die het er langste werkt? Relatief jong en onervaren bestuurders. Buiten het centrum om vind ik de openbare wegen best een rotzooi met achterstallig onderhoud. Ook Haren heeft (een) achterstandswijk(en) die je als gewone bezoeker niet ziet. Financiële gedeelte weet ik niet zo. Alleen uit verhalen dat het klinkt dat Haren er niet zo rooskleurig voor staat. Maar dat zal ik nog eens uitzoeken.

      Ik wil er niet mee zeggen dat de stad Groningen zich verheven moet voelen boven Haren of dat het beter is. Maar Haren heeft wat mij betreft een te hoog toontje dat lager moet gaan zingen. Ze doen het op veel punten slechter vergeleken met wie ze samen moeten werken. Zal niet zozeer aan de inwoners liggen maar meer aan jong (daadwerkelijk en in arbeidsjaren bij de gemeente zelf) onervaren bestuur dat vol is van zichzelf.

  • Ik kan mij goed voorstellen dat een deel van de raadsleden en inwoners van en uit de gemeente Haren niet blij zijn om alles wat er ooit aan vermogen is opgebouwd in handen van de gemeente Groningen te zien vallen. Vergeet niet dat Groningen nu al bijna 1.500.000.000,00 miljard in de min staat, welke financieringen nooit en te nimmer ingeklost kunnen gaan worden doordat er telkens meer worst bijgeleend en belangrijker nog, de rente vandaag of morgen weer zal gaan stijgen.. De taken welke door het rijk aan de gemeenten zijn toebedeeld/door het rijk zijn afgestoten, hadden mijnsinziens nooit in gemeentelijke handen moeten komen, maar op provinciaal niveau ondergebracht moeten gaan worden. Evenzo waar het om de inhuur van de z.g. consultants in de diverse gemeenten gaat, deze veel te duur betaalde tijdelijke krachten, de PGB`ers van het bedrijfsleven, zouden overbodig zijn wanneer er op provinciaal niveau een x aantal ambtenaren met de benodigde kennis in dienst zouden worden genomen, welke dan daar waar nodig ingezet kunnen gaan worden.

    Nu de herindeling van gemeenten uit deze provincie aanstaande is, hoor ik mensen uit de kleinere gemeenten roepen dat de afstand tussen B&W telkens groter wordt en dat er om alle zorg en dienstverlening te kunnen blijven waarborgen, iets wat hen is toegezegd, er in zal gaan resulteren dat er overal een soort van dependances geopend moeten gaan worden om het toekomstig personeel in te kunnen huisvesten. welke dit alles in stand moet gaan houden. Persoonlijk denk ik dat het financieel gezien allemaal niets uit zal gaan maken, maar dat zal de toekomst uit moeten gaan wijzen.

  • @middenweg
    Volgens mij haal je wat dingen door elkaar.
    De absolute hoogte van een schuld zegt niks. Ter toelichting: wanneer je 2ton leent voor een huis dat 3 ton waard is dan is je risico vrijwel nihil.
    Interessanter dan de hoogte van een schuld is de verhouding tussen de hoogte van de risico's die je loopt en de voorzieningen die je daartegen treft. Wanneer je daar een wanverhouding aantreft is er sprake van een probleem. Ik heb het even snel opgezocht en in Groningen is die verhouding boven 95%, dat lijkt me niet helemaal ideaal maar zeker ook niet verontrustend.
    Dat de provincie zo langzamerhand een overbodige bestuurslaag is geworden betwijfelen de meeste insiders niet. Veel,taken zijn naar gemeenten overgeheveld. Wat resteert is de toezichtfunctie en beheer van provinciale wegen en nog wat kleinere taken. Voor de provincie waren de gasbevingen eigenlijk vanuit dit oogpunt een zegen. Eindelijk was er weer wat te doen.

  • Aan OOG TV Groningen Van Roger Maandag 16-10-2017

    Goedemorgen

    ik wil erg graag even willen Weten Waarom Heeft Stad Appingedam geen OOG TV kanaal en Ter wel dat echt niet zo ver weg licht van Stad Groningen ik vind heel erg stom
    want ik heb nu TV Kastje van Ziggo en erg graag naar OOG TV Kijken maar erg stom dat Stad Appingedam geen Oog TV Kanaal niet kan ontvangen vind heel erg Stom ik hoop dat jullie Redicatie.s van Oogtv daar wel eens wat gaan doen

    met heel vriendelijke groetjes Van Roger

  • Als je meerdere jaren van de jaarstukken gaat bestuderen en je telt alles bij elkaar op, dan zie je dat er in de periode 2010 tot 2016 meer dan 200 miljoen verlies is geleden in deze gemeente, welk bedrag men heeft moeten lenen omdat men dit tekort kwam. En zoals wij allemaal weten geld lenen is absoluut niet gratis en kost geld. Probleem is echter dat hetgeen jij schetst waar het om geld lenen t.o.v. bezittingen en inkomsten gaat in deze gemeente ook jarenlang werd en wordt gedaan, enkel de realiteit is dat hierdoor de schuldenlast ieder jaar hoger wordt, de bezittingen niet mee stijgen waardoor de burger niet enkel ieder jaar meer en mee aan heffingen en belastingen moet gaan betalen, maar de schuldenlast ook hoger en hoger wordt Je ziet dit landelijk ook gebeuren, 10 jaar geleden kende de BV Nederland een schuldenlast van 200 miljard Euro ( € 200.000.000.000,00), wat nu is opgelopen tot 476 miljard (€ 476.000.000.000,00) wat met € 335,00 per seconde stijgt en doordat er telkens minder mensen aan het arbeidsproces deelnemen en er telkens meer mensen (autochtoon en immigranten) een beroep doen op sociale uitkeringen zal dit tekort meer en meer op gaan lopen.

    Terugkomend op jou onderbouwing waar het om een hypotheek voor een huis gaat, een huis van 3 ton koop je niet voor 2 ton, al wil een minister of een wethouder financiën, als bij ons, dhr. Schroor, anders doen geloven. Huizen kennen tegenwoordig niet langer meer de werkelijke waarde, maar de waarde wordt gebaseerd op wat een aspirant koper maximaal aan hypotheek kan krijgen. Op een bepaald moment wordt je, ook in deze gemeente ingehaald door de realiteit en dan red je het niet nog langer meer met creatief boekhouden.

    Dat dit zowel gemeentelijk als landelijk onhoudbaar gaat worden is ook jou wel duidelijk.

    • De hoogte van de schuld is niet zo interessant.
      Het gaat er om of je voldoende geld hebt gereserveerd om optredende risico's af te dekken. De rest is minder relevant.
      Dat geldt ook voor de staatsschuld, wanneer je prima in staat bent om de rentelasten van schulden te dekken is de omvang van de schuld minder belangrijk.

      De waarde van een woning is gelijk aan de prijs die ervoor wordt betaald. O.a. onder invloed van marktomstandigheden fluctueert de prijs van producten. Er is niet zoiets als werkelijke waarde.

  • Ben ik niet met je eens Sjaak. Wat te denken als de rente een half procent gaat stijgen. De schuldenlast in deze stad en in dit land blijft maar stijgen en stijgen. Het is net als met de staatsschuld in en van de BV Nederland niets meer of minder dan een zeepbel. Kunstmatig en met creatief boekhouden kun je aan de hand van je balans een hoop geld lenen, maar het zal eens terug moeten worden betaald.

    De waarde van de woning wordt bepaald aan vraag en aanbod, de werkelijke waarde wordt kunstmatig de hoogte in geholpen door schaarste te creëren. Wat is er de laatste 2 jaar aan inkomens gewijzigd wat het legitiem zou maken dat de huizenverkopen en de daarmee gepaard gaande huizenprijzen zo zijn gestegen? Het is het kunnen verkrijgen van voldoende hypotheek welke nu weer de prijs opdrijft. Waar een makelaar twee jaar geleden tegen een verkoper riep een huis te gunnen aan een bieder omdat er volgens hen geen hogere verkoopprijs bedongen zou kunnen worden, waardoor er veel hypotheken onder water kwamen te staan, roept diezelfde makelaar nu heel hard: wacht nog maar even, er komt vandaag of morgen nog wel een hoger bod, om zo tegen een hogere verkoopprijs, lees hypotheek voor een aspirant koper, zonder dat daar een reële waarde tegenover staat.

    Wat denk je wat er staat te gebeuren als de generatie welke aan de vooravond van hun pensioen staan en binnenkort hun aflossingsvrije hypotheek in moeten gaan lossen? Dan komen er zoveel huizen te koop dat de markt overspoeld gaat raken, immers deze mensen kunnen met de hoogte van hun pensioen geen hypotheek ter hoogte van de bestaande af te lossen hypotheek meer krijgen omdat het inkomen te laag is.
    Als je dan nu zoals jij aangeeft zou blijven gaan rekenen en erger nog aan de hand van die rekenmethode blijft financieren, hoeft er maar iets te gebeuren, als de aangehaalde rente verhoging en je gaat failliet/je komt onder curatele van het rijk te staan. Dan knapt binnen nu en zeg 5 jaar opnieuw de zeepbel welke wij nu aan het creëren zijn.

Recente berichten

‘Maanden extra onderzoek nodig naar ondergrond en financiën tijdelijke vervanging Gerrit Krolbrug’; raad en college unaniem voor ‘krachtig signaal’ naar rijk

Na de Fietsersbond uit ook het Platform Gerrit Krolbrug, samen met een aantal bewonersorganisaties, grote…

1 uur geleden

De Doperse Dis wint de Barmhartige Samaritaan-prijs 2024

De Doperse Dis is door de ChristenUnie Groningen uitgeroepen tot Barmhartige Samaritaan van het jaar.…

3 uur geleden

Groningse gemeenteraad roept op tot volledig stopzetten gaswinning

De gemeenteraad van Groningen heeft met grote meerderheid een motie aangenomen waarin het kabinet wordt…

10 uur geleden

FC Groningen uit bekertoernooi geknikkerd na 3-1 nederlaag tegen AZ

FC Groningen heeft woensdagavond verloren van AZ in het AFAS stadion in Alkmaar. De Groningers…

10 uur geleden

Geen uitzondering voor bakfiets bij milieustraat

Een gratis lading grofvuil wegbrengen met een  (elektrische) bakfiets blijft formeel gelijk aan een lading…

10 uur geleden

Horeca, cultuur, groen of sport? Stad gaat prijsvraag uitschrijven voor invulling huidig busstation

Het huidige busstation in Groningen moet na de verplaatsing van de bussen naar de zuidkant…

11 uur geleden