De gemeente wil de fietsverbinding tussen Lijzijde en Stadsweg in Lewenborg veiliger en comfortabeler maken. Fietsers krijgen voorrang ten opzichte van het overige verkeer.
Fietsers op deze route krijgen op de kruisingen met Lijzijde bij Winkelcentrum Lewenborg en Loefzijde voorrang ten opzichte van het overige verkeer. Het kruispunt Lichtboei/Vaargeul krijgt ook een nieuwe inrichting. De gemeente heeft de bewonersorganisatie, omwonenden en de Fietsersbond hierbij betrokken.
De verbeterde verbinding sluit aan op de fietsroute Groningen – Ten Boer en is een zogeheten ‘Slimme Fietsroute’. Wethouder Paul de Rook verrichte donderdag samen met zijn collega-wethouder van Ten Boer, Peter Heidema, de openingshandeling voor de werkzaamheden.
De ijshockeyers van GIJS hebben zaterdagavond na shoot-outs gewonnen van Sweetlake Panters. In de uitwedstrijd…
De Sint-Jozefkathedraal in de stad zal woensdagavond bloedrood aangelicht worden. Het gaat om een actie…
Stadjers Hand in Hand ziet de armoede in de gemeente verergeren waarbij de verhalen groter…
De gemeente wil het aantal statiegeldinleverpunten uitbreiden. Dat heeft wethouder Mirjam Wijnja (GroenLinks) van Stadsbeheer…
Bewoners in de wijk Corpus den Hoorn zijn afgelopen week een petitie gestart tegen de…
Met gereduceerd tarief in de bus of trein naar een wedstrijd van de FC of…
Bekijk reacties
Maak voor de automobilisten ook maar snelheidsremmers voor en na de oversteek in plaats van er op. Dat is effectiever. Op deze manier hebben ze al een fietser geschept voordat de uitlaat er af ligt. Er mag ook een duidelijkere aansluiting komen naar de fietsrouteplus naar Ten Boer.
Nu men de fietsers ook hier voorrang wil gaan verlenen, wil ik hen gelijk onderstaand artikel meegeven. Wellicht gaan fietsers zich dan ook realiseren wat zij zelf aan gevaarlijke situaties veroorzaken, niet enkel waar het om irritatie bij overige weggebruikers gaat, maar ook om zelf zichtbaar in het verkeer te zijn/ of te gaan worden.
Onderstaand een weergave van de meeste verkeersregels voor fietsers en de eisen waaraan fietsverlichting moet voldoen.
Kapstokartikel / Artikel 5
Voor iedereen geldt artikel 5 van de Wegenverkeerswet; het zogenaamde “kapstokartikel” :
Het is eenieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt (kan worden) veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt (kan worden) gehinderd.
Verkeersregels voor de fietser:
Plaats op de weg is rechts! Dit betekent dat je –als dit logisch is- altijd zoveel mogelijk rechts moet rijden
Op gelijkwaardige kruispunten geven bestuurders (ook fietsers) voorrang aan bestuurders die van rechts komen
Een fietser die uit een uitrit komt, of een inrit inrijdt, moet al het verkeer vóór laten gaan (ook voetgangers)
Bij rechts of links afslaan moeten fietsers richting aangeven met hun arm of met een richtingaanwijzer (een fiets mag zijn voorzien van 2 ambergele richtingaanwijzers op de voorkant en 2 aan de achterkant van de fiets)
Een fietser die afslaat laat weggebruikers die rechtdoor gaan op dezelfde weg vóór gaan
Bij afslaan geldt: korte bocht gaat vóór lange bocht. Dit betekent dat als jij op een kruispunt links afslaat en een tegemoetkomende bestuurder rechts af wilt slaan, jij deze bestuurder moet vóór laten gaan
Fietsers moeten het verplichte fietspad of het fiets/bromfietspad (bord 11 en G12a) gebruiken als dit aanwezig is
Fietsers gebruiken de rijbaan (de weg) als een verplicht fietspad of een fiets/bromfietspad ontbreekt.
Fietsers mogen het onverplichte fietspad (bord G13) gebruiken. Snorfietsers mogen het onverplichte fietspad alleen gebruiken met uitgeschakelde motor.
Bestuurders van fietsen op meer dan twee wielen en fietsen met aanhangwagen, die met inbegrip van de lading breder zijn dan 0,75 meter, mogen de rijbaan gebruiken (het mag, moet niet)
Fietsers mogen –als enige bestuurders- met zijn tweeën naast elkaar fietsen als ze het overige verkeer niet hinderen
Fietsers moeten elkaar links inhalen, maar mogen andere bestuurders rechts inhalen
Voor fietsers gelden geen maximumsnelheden, maar….in een erf (bord G5) mag slechts stapvoets gereden worden (voetgangers, spelende kinderen)
Een waarschuwingssignaal met de fietsbel mag alleen gegeven worden als er gevaar bestaat voor jezelf of voor een ander
Fietsers mogen een weg waar bord C2 geplaatst is niet ingaan, tenzij een onderbord (uitgezonderd fietsers) aangeeft dat dit wel mag
Fietsers moeten 's nachts en wanneer bij daglicht het zicht ernstig wordt belemmerd het voor- en achterlicht laten branden (zie regels fietsverlichting)
Het is verboden een andere fietser of voertuig vlak voor of op een voetgangersoversteekplaats (bord L2) in te halen
Fietsers mogen elkaar niet voortduwen of voortslepen
Fietsers mogen passagiers op de bagagedrager of in een (kinder) zitje vervoeren. Voor kinderen beneden acht jaar geldt dat zij gezeten zijn op een doelmatige en veilige zitplaats met voldoende steun voor rug, handen en voeten.
Fietsers mogen niet onder invloed van alcohol of drugs zijn als zij deelnemen aan het verkeer
Fietsen en bromfietsen moeten worden neergezet op het trottoir, voetpad of in de berm, behalve bij verkeersbord E3. Verder kunnen ze geplaatst worden op de daarvoor aangewezen plaatsen.
Bron: Auto en verkeer info
Eens met zowel Marc en Middenweg, met de kanttekening dat dan ook eindelijk de automobilisten zich eens aan de regels gaan houden:
- Niet appen achter het stuur, daar komen ongelukken van;
- Op de busbaan rijden is niet toegestaan, het is niet voor niks een BUSbaan (zag er weer 2 tijdens de middagwandeling);
- Rijden op Grote Markt, Vismarkt en A-straat is verboden, net als tegen het eenrichtingsverkeer rijden (Wanneer gaat de politie eens handhaven? Verkeersveiligheid lijkt me belangrijker dan een paar hennepplanten);
- Rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg gaat voor, ook als je denkt dat je groter en sterker bent en er nog wel even voor langs kunt: gewoon netjes voorrang verlenen...
- Het fietspad is voor fietsers, gewoon niet overheen rijden dus, ook al staat er file.
En zo kan ik nog wel even doorgaan. Heb het idee dat het tegenwoordig wel érg makkelijk is om een rijbewijs te halen...... En nee, ik heb geen bron (nodig), gewoon goed geleerd voor mijn theorieexamen (lang geleden :) )
Volgens mij heeft de gemeente nog steeds niets geleerd. De situatie op de Eikenlaan lijkt me voldoende om deze situatie in Lewenborg niet op deze manier uit te voeren