Categorieën: Nieuws

Onverwachte bron zet tunnel blank

Een onverwachte grondwaterbron zit de bouwers van de tunnel bij de Helperzoom dwars.

De bouw van de tunnel is hierdoor tijdelijk stilgelegd. Voorkomen moet worden dat het steeds weer opborrelende water tot verzakkingen gaat leiden.

Er wordt met man en macht naar een oplossing voor de onverwachte problemen gezocht.

Menno van Duinen

Bekijk reacties

  • Bij aanleg van tunnels voor spoor en auto tunnels komt dit regelmatig voor.
    Bij de spoortunnel op Schiphol werden bronnen op 5/15 m onder de vloer om de h.o.h. 2,50 m aan beide zijden van de tunnel gezet en enige km verder op weer op 150 m in de grond terug gespoten om geen zout water in de opper vlakte wateren te krijgen. Bij de HSL in de Hoekse aard werd bij de aanleg van de auto tunnel de open ontgraving gewijzigd in onder water beton. Gevolg de ontgraving moest weer dicht en alle betonpalen moesten gewijzigd worden van stut naar trek palen voor het onder water beton. Een zeer kostbare kwestie en vertraging van 2 a 3 maand.
    Je weet nooit of de waterdichte laag goed is of dat hij her en der zich niet bevind.Bij de HSL kwam een bedrijf uit Duitsland om te kijken waar deze water dichte laag ontbrak.De aannemer kon hier niet van op de hoogte en de opdrachtgever stond voor de kosten.

  • beste mensen de verdiepte aanleg zuidelijke ringweg ligt over een lengte van 1100 meter voor 3/4 onder water en de inrit en uitrit lengte 600 m leggen ook voor 400 m onder de grondwater spiegel en dat stuk zal zeker 350 /400 miljoen gaan kosten. Zelf had ik op Schiphol onder de G pier een leg waar Nooren Stadskanaal kwam om het gat onder de betonvloer te inpregneren vertraging 6 weken de badkuip weer vol water en inpregneren en 3 weken hardingstijd..Ik heb er nog fotos van. .Bij de Martinihal /Nijverheidsplein zitten betonpalen van 27 m lengte in de grond en ik heb nergens deze lengte mee gemaakt.Ik heb een zeer ruime ervaring in deze materie.

  • "Nederland waterland"; vreemd dat je dan water tegenkomt. Mooi om infrastructuur uit het oog te halen door onder het maaiveld te gaan. Maar in het Noorden hoef je vaak maar een meter te graven en je hebt al grondwater te pakken, blijkbaar helemaal nieuw voor deze ingenieurs.

  • Ik ben terplekke geweest en er ligt een grote water partij naast de zuid/west zijde vande tunnel en vraag me af of ze damwand sloten wel met bitumen hebben volgegoten voor de planken in te brengen en of de damwand planken wel lang genoeg zijn ?

  • De Schiphol spoortunnel waren delen 60 m1 en HSL 100 tot 150 m1 lengte delen bij de bouw tunnel

Recente berichten

Oud-speler FC Groningen Marnix Kolder getroffen door herseninfarct

Marnix Kolder is afgelopen zomer getroffen door een herseninfarct. Dat meldt de oud-speler van onder…

16 minuten geleden

Vrijdag bewolkt en grijs, eind van de week kans op zon

Het blijft de komende dagen bewolkt en grijs. De zon laat zich niet of nauwelijks…

1 uur geleden

Groningers winnen goud, zilver en tweemaal brons tijdens WK Indonesische vechtkunsten

De achtkoppige Groningse pencak silat-ploeg heeft vier prijzen behaald op het wereldkampioenschap in Abu Dhabi.…

4 uur geleden

Bedenker veiligheidsapp uit Groningen veroordeeld voor oplichting

Een rechtbank in Amsterdam heeft een 45-jarige Stadjer veroordeeld voor oplichting. De man krijgt tot…

9 uur geleden

Schoorsteenbrand in woning aan de Pop Dijkemaweg in Stad

Op de avond van eerste kerstdag heeft een brand gewoed in een schoorsteen van een…

12 uur geleden

Tot en met het weekend veel bewolking, vrij zacht en vrijwel droog

De komende dagen zien we weinig verandering in het weer: de zon is vrijwel onzichtbaar…

1 dag geleden