De proef met voorrang voor fietsers op de Eikenlaan stopt. Dat heeft de gemeente besloten. De oude situatie wordt vanaf maandag hersteld.
Sinds de invoering werd er steen en been geklaagd over de voorrangsregeling. Het leverde gevaarlijke verkeerssituaties en zelfs ongelukken op. Ook hadden bussen te maken met grote vertragingen. Dit was voor de gemeente ook de reden om met de proef te stoppen.
De gemiddelde vertraging van het gemotoriseerde verkeer was vijf minuten. Fietsers waren een minuut eerder op hun bestemming. In de spits was de situatie veilig voor fietsers, maar daarbuiten niet, aldus wethouder Paul de Rook.
Volgende week komen er verkeersdrempels, een 30 kilometerzone en worden er verkeersregelaars ingezet. Op langere termijn komt er mogelijk een tunnel of anders verkeerslichten.
Verschillende ramen van het appartementencomplex aan de Oosterhamriklaan zijn gesprongen en het gebouw ligt er…
In en rond de binnenstad zijn zaterdag meerdere winkeldieven aangehouden. Dat meldt nieuwsfotograaf Patrick Wind…
Hoe de wind ook waait, korenmolen Wilhelmina in Noorderhoogebrug zal er niet van kunnen profiteren.…
In een speeltuin aan de Jensemaheerd in de wijk Beijum heeft afgelopen donderdag 31 oktober…
Bij een verkeersongeluk zaterdagmiddag op het Gedempte Zuiderdiep is de bestuurder van taxibusje op een…
De fractie van Stadspartij 100% voor Groningen maakt zich zorgen naar aanleiding van verschillende signalen…
Bekijk reacties
Eindelijk eens een verstandig besluit van Pistolen Paultje.
Hoe meer auto's in de stad, hoe beter? Hoe lang denk je dat het dan duurt voordat iedereen stil staat?
Wat een reactie. Wat een pannekoek zo iets zegt. Je hebt het verstand van een bosje onkruid. Je hebt zeker de hele dag niets anders te doen dan over zoiets doms na te denken...
Wat een jij-bakken, zeg..... Ook automobilist, zeker?
HULDE VOOR HET VOORRANG GEVEN AAN DE MOORDENAARS
Ja maar dat wordt dus a.s. maandag terug gedraaid.
Beter ten halve gekeerd , dan ten hele verdwaald. Zo zie je maar weer dat deskundigheid een groot goed is. De geestelijke armoede is groot en niet alleen in deze provincie, maar in geheel Nederland.
Moordenaars ?
Hey @Mac ..is er iemand anders onder jou naam aan het plaatsen ?
Zo'n antwoord ( reactie) is niet echt normaal voor jouw doen ..
Mocht je het toch zelf geplaatst hebben ( ken me het niet echt voorstellen) zou ik me eens gaan testen op 3e stadium Syfilis ( Schade aan de hersenen ) ..
https://www.gezondheidsplein.nl/aandoeningen/syfilis/item33549
Bij deze alvast mijn excuses ..
Uiteraard moet het niet verlenen van voorrang worden beloond ondanks dat je potentieel een zwakkere verkeersdeelnemer dood rijdt. De werkelijke reden was dat het de auto's 5 keer zoveel vertraging opleverde dan het de fietsers aan winst opleverde.
COGNITIEVE DISSONANTIE! (en is het international caps day? :D )
Je kunt je ook aanstellen.
Wacht maar tot ik me echt aanstel!
Als je maar genoeg fietsers aanrijdt, krijg je vanzelf weer voorrang. Ongewenst gedrag wordt weer eens beloond......
>> Fietsers waren een minuut eerder op hun bestemming
Waar is deze stelling op gebaseerd?
Goed dat er toch nog maatregelen volgen om het autoverkeer te beteugelen; als we niks doen dan dreigt een ramp en staat uiteindelijk iedereen stil.....
Het heeft niet te maken met ongewenst gedrag van de automobilist maar met de onveilige situatie buiten de spits, wanneer de fietser met hoge snelheid plotseling het kruispunt oversteekt, en de drukke situatie in de spits waarover zowel Q-buzz als de ambulancediensten de noodklok hebben geluid.
Ik begreep dat ook voordat de fietsers hier voorrang kregen de Q-bus reizigers hun aansluiting al zelden haalden.
Je zou denken: kwestie van de dienstregeling met 5 minuten aanpassen, maar het is marketingtechnisch natuurlijk veel handiger om de schuld bij andere verkeersdeelnemers te leggen, dan valt jou namelijk niks te verwijten...
En ja, Q-bus is een bedrijf met managers, directie, communicatieafdeling.... en zo'n bedrijf wordt eerder gehoord dan een groepje niet-georganiseerde fietsers. Brussel in het klein, zeg maar.
Nogmaals; je staat op de Eikenlaan als auto/bus echt langer te wachten op de stoplichten dan op de fietsers, ben er al verschillende keren langs gekomen met de auto.
Trieste dag, zit ik net te verkondigen dat alles in deze stad in het teken van de student staat, draait men deze voorrangswijziging terug.
EINDELIJK! Die idiote situatie KON ook niet langer! Gelukkig is het nu weer normaal : bussen en auto's natuurlijk voorrang.
Wat je normaal noemt... Ach, ooit was slavernij en kinderarbeid ook normaal, en dat is uiteindeklik ook afgeschaft.
Dat kostte ook veel moeite omdat veel mensen, met allerlei belangen, tegen waren. Het kost gewoon wat tijd om te snappen hoe de vork in de steel zit.
Zien jullie dan echt niet in dat de situatie zoals die gecreëerd was gevaarlijk was? Iedereen wijst naar de automobilist, maar de meeste aanrijdingen waren fietser op fietser. Het zicht is/was belabberd en het oponthoud door deze wijziging voor verkeer op en langs de Eikenlaan (ook voor de fietsers langszij namelijk) was groter dan gewenst. Ook het aantal fietsers lag hoger dan verwacht (van 8000 naar 17000). Je hebt 2 erg drukke verkeersstromen, die moeten gewoon gescheiden worden. En dan heb ik het gedrag van de fietsers op het Wilgenpad nog niet eens genoemd, want geef ze een fietssnelweg en ze letten niet meer op hun omgeving. Oordopjes in, telefoon in de hand en gaan. Zelfs al heb je voorrang, dan moet je op een dergelijk punt uitkijken.
Denk niet dat met het weer terugdraaien de kous af is. Iedereen snap wel dat hier iets anders moet, iets wat gelijk had gemoeten. De gemeente had geld kunnen besparen als ze direct naar politie, ambulancepersoneel, busmaatschappijen en buurtbewoners hadden geluisterd (of hadden nagedacht). Ongelijkvloers lijkt me de beste oplossing. Dan is iedereen blij. Er gaat enorm veel geld zitten in die fietsroute plus dingen vanuit bijv Ten Boer voor 500 fietsers per dag, maar wat extra geld voor 17.000 fietsers is er blijkbaar niet. Deze situatie had gelijk veilig gemoeten, dat was het nu gewoon niet.
Overigens, het terugdraaien heeft ook wat nadelen voor de doorjakkerende automobilist, met een 30km zone en drempels. Het is niet dat de automobilist opeens wint van de fietser. Daarbij, hoeveel automobilisten op de Eikenlaan denk je dat ook op dat punt komen met de fiets? Enorm veel, zeker de bewoners van Paddepoel en Selwerd. Het is niet een kwestie van twee partijen. Ik voelde me op dat punt onveilig, zowel op de fiets als in de auto.
ik hoor zomaar het woord tunnel uit de mond van de gezalfde wethouder..
Ik stel voor dat we de Eikenlaan hernoemen naar de Eikellaan. Dan weet iedereen waar ie aan toe is.
Inderdaad Marc je geeft het zelf al aan, jij hoeft niet aan een boom te hangen om een eikel te zijn
Als fietser en automobilist vind ik de situatie niet fijn. Op korte termijn stoplichten plaatsen en op langere termijn een tunnel. Jammer dat er zoveel geld is weggegooid, men had dit kunnen verwachten gezien de grote hoeveelheid fietsers en de hoeveelheid verkeer op de Eikenlaan. Wanneer gaat men op het stadhuis eens nadenken of lopen de wethouders de ambtenaren achterna? Makkelijk als het niet je eigen geld is.
De situatie voorheen met een voetgangersoversteekplaats, maakte deze tijdelijke wijziging in de voorrangssituatie al overbodig. Was men als fietsers bij de oversteekplaats gaan staan, had het gemotoriseerde verkeer al de plicht om te stoppen. Maar mede doordat de hedendaagse wegebruiker de verkeersregels niet kent krijg je dit soort onzinnige aanpassingen.
Verkeerslichten worden door de gemiddelde fietser als straatverlichting gezien, dus ook dat zal aan de fietspadzijde weinig effect gaan sorteren, waarschijnlijk gaat dit enkel verbaasde blikken bij de fietsers opleveren omdat deze zich af gaan vragen waarom het gemotoriseerde verkeers stil gaat staan. Zou mij als fietsersbond nu eerder druk gaan maken om haar leden de verkeersregels bij te gaan brengen, mede doordat het binnenkort aan het eind van middags weer begint te schemeren en aangezien fietsverlichting door velen wordt gezien als totaal overbodig zolang de fietser zelf maar ziet, gezien worden is klaarblijkelijk niet sexy, veroorzaakt dit weer veel te voorkomen (bijna) aanrijdingen.