Vervoerder Arriva gaat op de noordelijke spoorlijnen met zogeheten zero emissie treinen rijden. Dat houdt in dat de treinen geen schadelijke stoffen produceren.
Arriva heeft in Zwitserland inmiddels achttien van dergelijke treinen besteld. Ze zijn geschikt voor gedeeltelijk geëlektrificeerd spoor. Daar worden de batterijen opgeladen om ook stukken zonder bovenleiding te rijden. Volgens Arriva zijn de treinen bovendien een stuk stiller.
De andere 51 treinen van Arriva worden volledig gerenoveerd en uitgerust met dezelfde batterijpaketten als de nieuwe treinen.
De stichting Hulpacties van het Dagblad van het Noorden, de Leeuwarder Courant en het Friesch…
Het jaar 2024 was een bijzonder jaar voor Groningen, met zowel hoogtepunten als uitdagingen. FC…
De stichting Dierenopvangcentrum Groningen is één van de deelnemende goede doelen bij het Serieus Request…
Met het einde van het jaar in zicht is het ook tijd om naar je…
De ijshockeyers van GIJS Marne Groningen zakken opnieuw op de ranglijst na een thuisnederlaag tegen…
Er is dit jaar niet één oliebollenkraam die er in de gemeente Groningen met de…
Bekijk reacties
Goed nieuw. Hopelijk vertrekken ze mbv batterijen van het station richting Winschoten, want momenteel gaat dat gepaard met erg veel herrie, trillingen en uitstoot van (kankerverwekkende) uitlaatgassen.
het zou beter zijn de huidige treinstellen af te voeren omdat ze bij een frontale aanrijding zeer onveilig zijn gebleken, met name voor de machinist. Het nieuw te bestellen materieel komt uit dezelfde Zwitserse fabriek. Dat belooft dus al niet veel goeds.