ChristenUnie-Kamerlid Stieneke van der Graaf wil dat het kabinet inzet op een vlotte komst van de snelle spoorverbinding tussen Groningen en Bremen.
In het Duitse Niedersachsen ligt een nieuw regeerakkoord en Van der Graaf wil weten wat Nederland gaat doen voor de spoorlijn.
“Het is belangrijk dat wordt gewerkt aan de snelle spoorverbinding tussen Groningen en Bremen. Deze lijn verbindt uiteindelijk zelfs de belangrijke knooppunten Amsterdam en Hamburg met elkaar”, aldus Van der Graaf.
Zij heeft hierover schriftelijke vragen gesteld aan staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat.
Het winterdekbed kun je deze week goed gebruiken. Volgens OOG-weerman Johan Kamphuis kunnen de temperaturen…
Restaurant Noor Groningen in Hoogkerk is dit jaar gestegen naar plek 32 van Lekker500, de…
Een 28-jarige man uit Groningen is veroordeeld tot 120 uur taakstraf en twee maanden voorwaardelijke…
Sinds maandagmiddag is er een medische drone van tweeënhalf meter te bewonderen in het UMCG.…
Op een boerenveld in Noordlaren vond afgelopen zaterdag de eerste editie van de ‘Spooky Nights…
Bij knooppunt Euvelgunne vinden dinsdag-, woensdag- en donderdagnacht afsluitingen plaats voor verkeer vanaf de zuidelijke…
Bekijk reacties
Prima idee!
Kan iemand Stieneke vertellen dat er vóór 2024 geen brug over de Ems ligt ?!
En weer een brug i p v spoortunnel en Duitsland geen geld wil en zal investeren in Leer-Bremen en Leer > ned grens
Dat is toch het grote probleem! De ontbrekende brug waarvan de bouw word getraineerd ( vermoedelijk door de scheepwerf in Papenburg.
Daar eerst eens wat aan doen!
Of indertussen alles aanleggen aan beide kanten van de ( nieuwe) brugzodat als fie eindelijk klasr is de snelle verbinding er ook gelijk is
Dat Groningen slechts 83 miljoen in potje heeft en. Dat er voor Zuidbroek-Nieuweschans 163 miljoen voor verdubbeling nodig is + electrificeren vanaf Groningen. spoor voorbereiding 8-12j in beslag en aanleg 6-8 j kost. Deze dame roept iets zonder dit te weten.
Een spoorlijn van Delfzijl (met een tunnel onder de Eems) naar Emden lijkt me nog steeds een goed alternatief. Er moet wel zoveel aan het spoor naar Leer gebeuren voor dat echt een volwaardige spoorlijn naar Duitsland is dat waarschijnlijk dat nog duurder is ook. Zo kunnen er iig alleen boemeltjes over en dan nog zal de spoorlijn uiteindelijk aangepakt worden. Je wilt op z'n minst ook dan grotere treinen hebben toch ?
Een spoortunnel bij Delfzijl naar Emden zal minimaal 1 miljard tot 1,4 miljard gaan kosten en een spoortunnel onder de Eems door zal 350-400 miljoen gaan kosten, ik praat wel over 2 sporig (mijn eigen ervaring Schiphol spoortunnel verdubbeling 5,7 km lengte raming was 800 het werd 1,4 miljard en bij de HSL zuid de tunnels onder de Oude Maas en Dordtse Kil door waren per stuk 450 miljoen+ nieuwe Moerdijk spoorbrug 1060 m lengte en de 16 ,6 km HSL Drechtse Steden raming 1,6 miljard ging naar 2,4 miljard.Het zijn beide projecten waar ik jaren gewerkt heb.Te grootte projecten en niet te ramen in kosten
.Kosten ramers hebben er geen ervaring mee.Je moet dit soort projecten zelf hebben uitgevoerd alvorens te ramen en dat is een groot probleem overal op de wereld met grote projecten.